Na de gisteren middag heb ik een opgelucht en voldaan gevoel. Op de achtergrond was er door o.a. Raymond en Eric van gedachten gewisseld over de afgelopen landingen.
Omdat ik de uiteindelijke oplossing niet zag heb ik een checklijstje geschreven om stapsgewijs inzichtelijk te kunnen krijgen, hopelijk, van wat er nu aan de hand was.
Wat ik wilde weten (zonder handmatig te compenseren op hoogte):
- Snelheidsverschil tussen cruise en thermiekstand. (om te kunnen zien of de cruise stand niet te hard gevlogen wordt, en daarmee dus ook de landing te hard wordt aangevlogen.)
Omdat flap/butterfly los van de spoilers is gekoppeld, en dus apart bedient wordt, wilde ik ook weten hoe het toestel reageerde op;
- Half flap/butterfly
- Vol flap/butterfly
- spoiler half open
- spoiler vol open
- vol flap/butterfly + spoiler.
Doel is om duidelijk te krijgen hoe de flap/butterfly hoogtemix en spoiler hoogtemix apart én gecombineerd afgesteld moest worden.
Eric voegde aan bovenstaande lijst toe: hoe fel reageert het toestel op hoogteinput in elk van de bovenstaande situaties.
Na gelost te zijn na de sleep eerst even een paar rondjes wennen, thermiek zoeken zodat deze thermiek als veilige haven gebruikt kon worden om teveel hoogteverlies door de testen steeds weer terug te winnen.
In cruise vliegfase eerst nog eens een duikproef gedaan. Naar mijn smaak hersteld de JS1 zich te snel uit de duik, maar dat laat ik (nu) maar voor wat het is.
Snelheidsverschil thermiek/cruise is aanzienlijk. Geschat op 30%. (we hadden ook op de GPS live mee kunnen kijken...)
Op alle flap/butterfly standen bleek de hoogtecompensatie goed te staan. (Compensatie is down.) De JS1 blijft gewoon doorvliegen, wordt alleen langzamer.
Met spoilers open wilde de JS1 veel te veel duiken. Een compensatie up bleek écht nodig.
In alle vliegsituaties bleek uitslag op hoogte veel feller dan nodig.
Na de landing (in de hei, 50mtr voor het veld.....) heb ik een mixer op de spoiler geprogrammeerd. Hoogteroer gaat nu iets up als de spoiler open is. Als de flap/butterfly vol open is zie de mix voor de spoiler mooi werken en wordt er minder down bij gemixt.
Ook heb ik de dualrate op hoogte aangepast. Nu heb ik de keus uit 60/85%, was 70/100%.
De tweede vlucht volgde. Veel thermiek, en ruimschoots gelegenheid even de nieuwe setting te testen. Véél beter! Constant gevlogen met maar 60% hoogteroer uitslag. Na een halfuurtje was ik het zat en de landing ingezet. Een boterzachte landing volgde.
Ik ben echt opgelucht.
Nog één ding: de vorige vliegdag bleek al dat het toch erg prettig is om de binnenste ailerons omhoog te laten komen. Dat is een behoorlijke hulp om de JS1 niet 'eindeloos' in een soort grondeffect door te laten glijden. Dus vandaar dat ik schreef 'flaps/butterfly'.