HMS Agamemnon 1/64 Jotika

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door boris279, 17 jun 2014.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Een mooi stukje tuigwerk aan de kanonnen op het dek, Boris.
    Ik verneem op het nieuws dat het qua storm bij jullie gelukkig mee viel.
    Gr. Peter
     
    boris279 vindt dit leuk.
  2. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Allen bedankt voor de reacties en het kijken,

    afgelopen tijd door diverse omstandigheden weinig aan de Agamemnon kunnen doen, weinig is gelukkig niet niks, dus in de weinige tijd die ik had, toch begonnen met de dek plankjes puzzel. Valt denk ik verder weinig over te zeggen, daar er reeds in vele voorgaande verslagen uitvoering is op in gegaan.

    dus bij deze slechts een foto, om een beetje een impressie te krijgen, rest nog een klein stukje van de puzzel.

    5F528E43-0F2E-4B09-A2D4-D0949315B7E1.jpeg
     
    P Voogt, walter10, Jaques en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Netjes hoor.:):)
     
    boris279 vindt dit leuk.
  4. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Eenieder bedankt voor de reacties en het kijken :thumbsup:

    In de tussentijd het dek verder afgemaakt en behandeld, met een matte schilders vernis, deze vernis is ultra vluchtig maar dringt zeer diep in het hout door, en geeft in mijn ogen mooie natuurlijke gloed.

    zie dat er wel iets van kleur verschil is met het onderliggende dek,
    zal als het goed is wel gelijk bij kleuren, omdat ik tot nu toe exact de zelfde producten en techniek heb gebruikt als bij het onderliggende dek, zit alleen een tijd verschil tussen van om de nabij 10 jaar, toen ik het eerste dek heb gelegd.

    Alles ligt verder nog los, dus zou iets scheef kunnen ogen.

    Volgende stap zal zijn het dek te verlijmen zodat ik met de binnenverschansing kan beginnen om daarna vervolgens de reling te kunnen plaatsen.

    13746902-AE04-4C2D-9EED-EF4EFE42B8D9.jpeg 274DA68A-027B-439A-83C3-D75FA1D84BAB.jpeg
     
    P Voogt, walter10, TIMBERWOLF en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die roerstokjes doen het toch mirakels mooi op een dek Boris:rofl::rofl:
     
    boris279 vindt dit leuk.
  6. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Ja goeie kleur!
     
    boris279 vindt dit leuk.
  7. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Ik heb het denk ik al eens eerder gezegd, maar wat jij kan met roerstokjes..... :D
    Het dek ziet er subliem uit, het hele schip is al een plaatje. Blijf je volgen! :wave
     
    boris279 vindt dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  9. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Iedereen bedankt voor de reacties en het kijken

    tja die roerhoutjes, ooit eens bedacht uit pure noodzaak omdat er niks anders hier op deze klip te krijgen was, nu met het internet stukken beter, vind het resultaat nog steeds heel erg mooi, de wijze van opbrengen vergt wel erg veel werk maar daar is het resultaat dan ook weer naar in mijn ogen.

    ln de tussentijd ook begonnen met de aansluitende reling naar het voordek, heb de bijgeleverde noten hout 5x1mm lat vervangen voor een zelf gemaakte 5x1mm beuken hout, omdat ik het noten nogal grillig vond en op diverse plekken spleet, zodoende een nieuwe gemaakt en tevens voorzien van een sierrandje, welke nadat het hout was zwart gekleurd rood is geschilderd, is helaas niet zo duidelijk te zien op de foto, in het echt wel (heb bij de laatste foto de belichting waarde van de camera veranderd zodat het enigszins wel wordt waargenomen door de camera.

    4E2EDD6E-FA61-46B1-9492-08C049860867.jpeg 5EB36B0E-8160-44F5-B157-1BFF006D202D.jpeg 4BB7F34B-FCFB-4F02-90C1-67B4C4985D90.jpeg CEB08575-D7E2-4FF8-9511-70607F846DC3.jpeg
     
    P Voogt, Herby63, Pingu57 en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Koffie lepeltjes doen het perfect. Ook uit noodzaak mee begonnen (goedkoopste oplossing) maar je kan het de kleur geven die je wilt. Wel veel afval en onbruikbare lepeltjes, maar voor die prijs mag dat. Ligt er ook aan welke je koopt, er zijn merken die een hele mooie kwaliteit leveren. Ook zijn er veel verschillende afmetingen per merk.
    Er zijn er tegenwoordig ook van bamboe verkrijgbaar voor de bouwers van Chinese scheepjes.
     
    boris279 en Erik B vinden dit leuk.
  11. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Wil er verder nog even op ingaan, misschien dat iemand er iets aan heeft, (zal ik een tipje van het sluier lichten ;))

    Voor mij zit de truuk om een mooi dek te krijgen in het volgende, voor dat ik het betreffende dek ga beplanken smeer ik met hout lijm (licht verdund met water) het dek in, dit laat ik verder rustig opdrogen.

    (Gebruik hiervoor de Bison D2 variant, deze geeft voor mij het beste resultaat, heb hiervoor meerdere soorten en merken geprobeerd)

    Daarna maak ik een selectie van roerhoutjes welke min of meer gelijk en recht zijn.
    Dan maak ik met een zachte grafiet stift, de kopse en zijkanten zwart.
    Nadat smeer ik het latje/plankje rijkelijk in met houtlijm, waarna ik het plaats, daarna druk/strijk ik het plankje met een hete soldeerbout (20 watt) op hun plek. (Grappige is dat de kop van de soldeerbout die ik gebruik is gemaakt van een nagel van de Alphen welke is vergaan naar een zware explosie in 1778, welke ik heb gekregen van een archeoloog)

    Tijdens dit proces lost het vocht van de verse lijm de eerder ongestreken lijm van het onderdek enigszins op, en een gedeelte van het lijm trekt naar de warmte dus in het plankje, opent de celstructuur van het hout enigszins, waardoor er een zeer goede hechting plaatsvindt.

    Door de plankjes enigszins rijkelijk in te smeren, zal tijdens het op zijn plaats drukken onder hitte, het restant lijm naar de zijkanten ophoog komen, door de hitte wordt de lijm enigszins stroperig en transparant, waardoor de breewnaden opvullen met een mix van transpartelijm en het grafiet van de eerder opgebrachte grafiet stift. Nadat de lijm is afgekoeld blijft er een harde laag op het hout achter.

    Deze harde laag schraap ik vervolgens weg met een schraap mes, nadat het dek is geschraapt, behandel ik het dek met een zeer vluchtige matte vernis welke ook voor olieverf schilderijen wordt gebruikt (Thalens)
    na het drogen schuur ik het dek nog 1 keer heel licht met een fijnheid 1000 schuurpapier, waarna ik het vervolgens nog 1 keer weer behandel met de schilders vernis.

    Het is een vrij bewerkelijke methode maar geeft in mijn ogen een realistisch dek.
    Heb dit met meerdere temperaturen en soorten en merken houtlijm geprobeerd maar de bovengenoemde doen het in mijn beleving het beste.

    D71E48DB-0FBB-481B-8840-AABB78FF20B9.jpeg
    Nagels van de Alphen.
    24ADEE1A-F622-4C5A-BA39-AE093FA130E0.jpeg
    Na plaatsen met hitte (moet nog worden geschraapt en verder na behandeld)
    CB59DB86-EB6E-442D-9630-DC8F5C40AB44.jpeg
    Zelfde dek naar behandeling
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2022
    P Voogt, Erik B, EUSIV en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooie tip, ik doe dit zo met de huidplanken. Buigen is niet nodig de hitte van de soldeerbout drukt het hout in de juiste vorm. Ik gebruik wel met iets water verdunde D2 van Pattex.
     
    boris279 vindt dit leuk.
  13. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Mooie uitleg Boris en ook een mooi detail van die nagel, dank voor het tonen. :)
     
    boris279 vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een duidelijke uitleg Boris, :thumbsup::thumbsup:
     
    boris279 vindt dit leuk.
  15. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    De echte kunstenaar/artiest die een tipje van de sluier oplicht. Zo kunnen we nog wat leren, dank hiervoor!
     
    boris279 vindt dit leuk.
  16. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Allen bedankt voor de reacties en het kijken dit wordt wederom gewaardeerd.

    Aangezien ik de voorste reling verder nog niet had vast gezet en opmaat gemaakt, omdat ik dit pas kon doen nadat de reling in de midscheeps is geplaatst, aangezien deze is geplaatst, zijn de voorste relingen geplaatst, waarna ik de sluitstukken (rond gebogen stukken reling) heb gemaakt en geplaatst.
    190B0BB4-4040-445E-B55C-9D84CA06D186.jpeg
    heb hiervoor 5x1 mm beuken gebruikt, welke ik heb gebogen met de soldeerbout. wat opzich denk ik weinig verdere beschrijving hoeft, omdat dit reeds meerder malen is besproken.
    D85012B7-A034-4AD8-9D5F-DE481B1D26CD.jpeg





    362D6AEC-552E-4A03-B4D4-8DC712890028.jpeg
    Verder de binnenkant van het dek voorzien van een aantal lijsten, vond dit er beter uitzien, dan de kopsekant van de plankjes, en aan de binnenkant maskeert het het randje van het valse triplex dek.
    598E234E-C036-4D88-BA45-0AC0769CC52C.jpeg
     
    P Voogt, TIMBERWOLF, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Mooi werk wederom Boris! Dat stukje hout heeft een behoorlijke scherpe bocht, dat zal niet meegevallen hebben om dat te buigen zonder te breken...:rolleyes:
    ook mooi zijn je lijstjes. Het zijn de "vele" kleine dingen die het grote geheel naar een hoger niveau brengen.
     
    boris279 vindt dit leuk.
  18. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Wat ik altijd doe als ik sterke bochten moet buigen in hout, dompel het hout vaak even in een bakje met warmwater, waardoor het hout zacht wordt, daarna leg ik het te buigen deel in een grote druppel hout lijm, daarna maak ik het deel warm met de soldeerbout waardoor er lijm in het hout trekt, en het hout enigszins een beetje taai wordt.

    Laat het daarna eventjes afkoelen, naar het afkoelen ga ik wederom het hout warm maken met de soldeerbout, het laat zich nu relatief makkelijk met beleid in vrij scherpe bochten vormen zonder te splijten of te scheuren.
    Naar dat ik het in de juiste vorm heb gemaakt, eventjes het hout weer laten afkoelen, waarna ik met een schuurblokje het overtollige lijm weg schuur (wat verder helemaal hard is geworden)
    Het is een beetje een bewerkelijke methode maar ben tevreden met het resultaat.
     
    Pingu57, Erik B, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Iedereen wederom bedankt voor de reacties en het kijken.

    maar een begin gemaakt met de 9 ponder geschut, om de rolpaarden iets van details te voorzien omdat ze later in vol zicht zullen staan. heb ik een malletje gemaakt om de meerder delen van zijkanten van de rolpaarden te simuleren.

    onderstaande foto’s verklaren het een en ander, het is nog maar het begin, maar het geeft een beetje een impressie.

    2F1775C1-07CD-4501-A4C1-B53B05F5582D.jpeg DAB00F2E-AB2E-4E74-8937-4FFD02DE674E.jpeg AB7CB339-3A62-4A12-ADAD-609ADC1FE59B.jpeg

    Tevens maar eens de rest van de nog te zwarten lopen geplaatst, om een beetje een impressie te krijgen, het begint zo langzamerhand toch al een imponerende vertoning te worden.
    ABFB9029-2D39-4DB1-BE44-8B0DAFFCD2BD.jpeg
    46593C82-4ABF-4DC6-BD38-C0B89C9F9C62.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2022
    P Voogt, Pingu57, Jaques en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Al dat geschut maken, pfff ik dacht dat weeflijntjes al tijd in beslag namen en soms saai is. Maar het ziet er realistisch uit met die insnedes
     
    boris279 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina