hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 31 mei 2014.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Piet dat mag best gezien worden en ook het naamplaatje ziet er heel netjes uit:thumbsup::thumbsup:, is dat geschilderd of zijn het opgeplakte letters?? zo op de SotS komt de standaard wel wat ielig over maar de Diana is volgens mij een stuk korter dus dan zal het allemaal wel meevallen.......
    Zelf schreef je ook al:
    Maar het idee op zich is wel leuk.
    Dus ik ben wel benieuwd wat je broer ervan vind.......;);)
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Koos wat je hier schrijft, dat heb ik nou zelf ook gedacht, vooral omdat de Diana zeker niet korter is, maar zelfs nog wat langer nl. 118 cm, (inclusief boegspriet), dat is als ik het goed heb 10 cm langer. Het is daarentegen wel een ranker schip met een scherpere boeg en een slanke romp waar de snelheid van afstraalt, kenmerkend voor een fregat. Dus terug naar de tekentafel en dit is er uit gekomen (onderstaande foto), dat heeft toch wel iets meer 'body'. Ik had nog een vuren houten plank liggen van 18 mm dik, die ik netjes op maat heb gezaagd, geschuurd en eiken gebeitst. Het geheel vind ik er nu wel goed uitzien, ik heb de 1e standaard er op gelijmd met houtlijm en daarna overal messing nageltjes in getikt wat het geheel wat meer charme geeft,
    JPG_6615_3531_bewerkt-1.jpg
    De werkelijke kleur is iets donkerder dan op de foto. De letters zijn er op geplakt en daarna is het geheel in de matte lak gezet. Graag had ik er nog een mooi randje langs/in gefreesd, maar zo'n luxe freesmachine heb ik niet, dus dit gaat het worden.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2019
    SjorsZ, Jaques, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk Piet dat is al wat meer body, ziet er goed uit zo is al een hele verbetering.
    Nu nog de goedkeuring van je broer.....
    Enne daar zat ik wel naast qua maatvoering dan:confused::confused:, ik dacht dat de SotS net zo groot was zoals de Victory, en die is volgens mij 125 cm lang.....
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De Victory, dat klopt die is precies 125 cm en de SotS is 108 cm, ik heb het net nog even nagemeten. De lengte van de Victory komt voornamelijk door de spriet die uit drie delen bestaat, respectievelijk; boegspriet, kluiverboom en jaaghout, terwijl de spriet van de SotS alleen uit de boegspriet bestaat beide rompen zijn ongeveer even lang.
    De standaard is goed gekeurd, ik heb er nog een subtiele decoratie op/aan gezet aan de zijkant van de plank. Foto volgende week met de hms Diana die er dan op staat. (wel blij dat het goed is want ik ben er toch wel 3 dagdelen mee bezig geweest....)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk Piet en daar deed je het toch voor dus uiteindelijk toch nog een goed resultaat:):)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_6846_3593_bewerkt-2.jpg
    Vandaag de standaard onder de hms Diana gezet bij mijn broer. Jammer genoeg had ik geen stafief bij me zodat ik moest flitsen hetgeen wat schaduw effecten geeft op de achtergrond.
     
    janzwart, SjorsZ, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Piet ik weet niet wat je broer ervan vind maar ik vind het een mooie standaard zo, beter als de eerdere versie van een paar posts geleden.
    Ook met de kanons aan de zijkanten en de voor- en zijkanten met de extra messing stripjes?? dus chapeau:wave
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2019
    pietsan vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is een hele mooie standaard geworden zo Piet.:rofl:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De Diana is van mijn broer, dus als hij het niet mooi had gevonden had ik hem er niet onder gemonteerd. Achteraf had de middelste gleuf waar de kiel in staat wat lager gekund zodat dan automatisch de zijsteunen ook wat lager zouden komen, maar dat vind hij geen probleem. Ik heb de standaard thuis gebouwd terwijl het model in Terneuzen staat, dus daarom zijn de maten niet helemaal correct, maar ik moest het niet aanpassen want hij is dus dik tevreden:)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    En daar deed je het toch voor;);) Dus eind goed al goed:thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    In dit verslag ontbreken nogal wat foto's dit is ontstaan na een verandering van dit forum. Daar het een hele uitzoekerij is om bij de tekst de juiste foto's te zoeken heb ik besloten om dit hier zo te laten en het verslag van dit model af te maken op mijn website.
    2015 04 23_0123.JPG
     
    Mees Ippel en Prutsertje vinden dit leuk.
  13. OudeBeginner

    OudeBeginner

    Lid geworden:
    22 dec 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Wognum
    beste Piet,
    ik heb je verslag van begin tot end gelezen en ik neem mijn pet diep af!!
    Ongelooflijk knap.:worship:
    vriendelijke groet Jan
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je wel Jan, altijd weer leuk om zoiets te lezen:)
     

Deel Deze Pagina