HMS Victoria Mantua Panart 1:78

Zelf heb ik dit op de volgende manier gedaan door eerst gaatjes te boren binnen de afgetekende lijn waarbij dit met een mes eruit wordt gesneden. Mijn romp is uitgevoerd in eiken. Vervolgens maakt ik een schuurlat welke aan 4 zijden werd beplakt met schuurlinnen. Deze lat is taps uitgevoerd waarbij het dikste stuk de groote van de poort werd. Zo schuurde ik de poorten dus op maat. Uiteraard in bijna elk verslag geeft wel iemand aan hoe hij dit doet overigens:) Met deze lat heb ik alle poorten geschurrd omdat goed schuurlinnen best wel lang meegaat. Succes!
poorten 2.jpg
poorten 3.jpg

ojee lees ik dat nu goed? begrijp ik het goed dat na de eerste laag rompbeplanken er een 2e laag notenhout overheen gaat en dan pas gaten maken

ojee lees ik dat nu goed? begrijp ik het goed dat na de eerste laag rompbeplanken er een 2e laag notenhout overheen gaat en dan pas gaten maken
In dat geval bij het toepassen van een dubbele beplanking zou ik zeker de tweede laag noten aanbrengen voordat je de poorten gaat maken. De werkwijze blijft dan overigens wel hetzelfde.
Gebruik je overigens een plankenbuiger voor het buigen van je latten? De deuken die ontstaan komt omdat de latten daar niet helemaal aansluiten op je hulpspanten. Hier was het op tijd verjongen van je planken toch wel wenselijk geweest.

ik gebruik een plankenbuiger maar het is gewoon niet helemaal goed gegaan.
maar goed het kan dus kloppen dat er een notenlasg overheen moet?

Misschien is het wel zinvol om je spanten op deze laag af te tekenen, die heb je later nodig om de exacte plaats voor de geschutspoorten te plaatsen
Succes,
Gr Koos

ja koos dat bedacht me gisteravond op bed ook, maar goed en bedankt dat je het aangeeft. beter voorkomen dan genezen

ik kreeg de tip om de gaten voor de kanonnen te maken met een proxxon micromot met cirkelzaagje . dit omdat ik door 2 lagen hout moet. heeft iemand daar ervaring mee of een andere tip?

Ik persoonlijk zou nu de gaten al in de eerste laag maken nu is er nog enige correctie mogelijk en als daar dan de fineerlaag overheen gaat is het simpel om deze mbv een scherp mesje precies uit te snijden
Maar dat is mijn mening ;)
Succes verder

Ik persoonlijk zou nu de gaten al in de eerste laag maken nu is er nog enige correctie mogelijk en als daar dan de fineerlaag overheen gaat is het simpel om deze mbv een scherp mesje precies uit te snijden
Maar dat is mijn mening ;)
Succes verder

Ik geloof dat ik het ook op die manier zou doen Hermanos :):)

Back