HMS Victoria Mantua Panart 1:78

middels foto's zal ik proberen een bijdrage te leveren aan collega bouwers. bijzonderheden zal ik melden en ik hoop ook veel te leren van anderen

Welkom :) en veel modelbouwplezier

Ik wil je geenszins ontmoedigen, maar een Victory als eerste schip???

Een gekregen paard kan je ook even op stal zetten en een eenvoudiger scheepje beginnen om de kneepjes te leren.

In elk geval succes gewenst.

ja klopt ik kan kijken hoe ver ik kom. ik heb de tijd wat mij betreft 10 jaar. maar als het zo is gaat het paard wel even op stal

nu heb een foto geupload maar die staat op de kop op de site.

dank.waarom staat die foto nou op z'n kop?

Bijlagen

• IMG_20210104_202101497.jpg
    IMG_20210104_202101497.jpg
    241,5 KB · Weergaven: 366
Het begin ziet er volgens mij goed uit Herman.

Inderdaad foto staat op zijn kop, maar ik kan de iPad wel draaien hoor;).

Anders ff opnieuw proberen. Staat de foto toevallig op zijn kop in de foto bibliotheek, hier weet weinig van. Ik maak zelf de foto’s met de telefoon en houd de telefoon over dwars. Staat ie wel op z’n kop kun je wijzigen in foto wijzigen door te roteren van de foto

Hoi Harmanos, een goed begin is het halve werk.
Je hebt alvast een degelijke bouwstandaard waar het model stevig in staat.

Nu nog even die brandsporen van het lasersnijden van spanten en kiel verwijderen met een schuurpapiertje, lijm wil daar namelijk niet zo goed op hechten, en vervolgens de voorste en achterste spanten afschuinen tot een testlatje dat je erlangs houdt op alle hoogten over de volle breedte van de spanten contact maakt.
Nuttig kan het ook zijn om voor het 1e (eventueel eerste2) spant en na het laatste spant een blokje(balsa) te lijmen en in de vorm van de romp te schuren. Dit geeft niet alleen meer "vlees" om de beplanking tegen te lijmen, maar geeft je ook een beter idee van de vorm die je wil bekomen.

Succes met het vervolg.

Ik heb hier nog wat foto’s van mijn dek beplanking , hier zie je ook dat 3 spanten al geel gemaakt zijn , daar kom je later niet meer bij dus niet vergeten (1e foto) op de 3e foto staan de gele schotten afgebeeld waar je eerder al naar vroeg.
D7A7F4D3-D55E-4127-B2BD-87FC708A6467.jpeg
C677EFB3-46D0-4397-9772-FA20BCFCAE21.jpeg
5E29C35B-F90D-4C61-B4C2-2BEC7D46A89F.jpeg

dank Henk. ik heb besloten om niet te beplanken omdat ik niet zeker weet welke latjes ik daar voor moet gebruiken en vooral omdat ik het zo wel goed genoeg vind. de gele kleur heb ik gedaan en het grote dek inmiddels ook geplaatst. ik ben tevreden en dankbaar voor de foto's op de site. onderstaande link hele mooie fotos
https://modelshipworld.com/topic/15438-hms-victory-by-steve-12345-finished-mantuapanart-178/
Ok, graag gedaan. De link ken ik, in het begin veel weggehaald voordat ik op het forum was, is een Noord Ierse jongen en heeft en mooi schip gemaakt.
Overigens de latjes waar je over twijfelt zijn 0,5mm dik en 3mm breed, kan haast niet missen, even met een schuifmaat op meten.

je hebt 3 wat grotere bossen met latten 90 cm 6 x 1,5mm voor de eerste beplanking van de romp en 6x 1mm is voor de tweede beplanking. Dan is er 1 bosje met allerlei verschillende latjes en een bosje met hele dunne latjes deze zijn voor de beplanking voor het dek. anders maak even foto van de bosjes hout dan kan ik je precies vertellen waarvoor ze zijn

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er goed uit herman:).

Ik heb toch besloten om toch de deks te beplanken om dat het een natuurlijker gezicht geeft dan de met laser bedrukt maar dat mag natuurlijk ieder zelf bepalen :).

Grt Reinier

Ik weet het zeker , het onderste bosje is voor de beplanking :)

Back