HMS Victory- Doorsnede

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 15 mrt 2019.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    HMS Victory, Doorsnede volgens d”Agostini.
    Toen ik mijn eerste model van de Victory klaar had ben ik doorgegaan met de bouw van de doorsnede van de Victory.
    Ik was al een eind op weg toen ik begon met de “Victory binnenste buiten”. Omdat ik niet alles door elkaar wil bouwen ben ik toen met de doorsnede gestopt.
    Nu de bouw van de Victory binnenste buiten op zijn eind loopt heb ik de doorsnede weer te voorschijn gehaald en ga ik nu deze bouw langzaam weer oppakken.
    Ik was niet van plan hier een gedetailleerd bouwverslag van te publiceren omdat Pietsan indertijd een prachtig bouwverslag had gemaakt met zijn bekende perfectie. Dat verslag heb ik niet meer kunnen vinden. Waarschijnlijk door problemen op het forum en met foto opslag verdwenen. Op zijn website staat wel een foto van zijn model.
    Wel is er nog een compleet verslag met foto's aanwezig van Bocdan. Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/dwars-doorsnede-hms-victory.188518/
    Ik ga nu ook een volledig verslag bijhouden vanaf het punt waar ik gebleven ben. Met de kennis die ik van de Victory heb opgedaan denk ik zeker enkele aanpassingen aan het model te doen. Dus het wordt zeker geen standaard bouw.
    Eerst enkele foto's van de situatie toe ik het in de kast zette.

    [​IMG]
    Foto: Het spantenraam.

    [​IMG]
    Foto: Zo vond ik het na 5 jaar weer terug.

    Een van de eerste aanpassingen die ik wil doen is verlichting aanbrengen. De aansluitingen lopen tussen de binnen en buiten beplanking. Dit had ik 5 jaar geleden al aangebracht.
    In eerste instantie twijfelde ik of ik er mee door zou gaan omdat het hier lastiger is om de bedrading weg te werken. Maar het maakt het model wel uniek dus ik ga ermee door.

    [​IMG]
    Foto: Bedrading voor ledjes tussen binnen en buitenwand.

    [​IMG]
    Foto: Buitenbeplanking is nu volledig en ruim is gekleurd. Alles nog dry fit.

    Aan de middelste dwarsscheepse dekbalken komen links en rechts van de pompkamer twee olielampen te hangen (Ledjes dus)

    Deze bouw zal niet zo snel gaan want de Victory binnenste buiten heeft voorrang.
    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
    cees050, hgb1967, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Jan,

    Het verslag van mijn doorsnede staat onder de zelfde link als dat van Bocdan. We zouden destijds samen één verslag maken, maar Bocdan is er vrij snel mee gestopt, terwijl ik het gewoon heb afgemaakt. Wel zijn er een behoorlijk aantal foto's uit dat verslag verdwenen, maar er staan er ook nog een heleboel in. Jij hebt toen nog de logo's voor boven de beide ingangen voor me uitgeprint en opgestuurd.
     
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    O, Dat wist ik niet meer dat je samen deed met Bocdan. Ik heb het verslag nu weer wat verder doorgenomen en nu zag ik het. En kan ik ook met jouw tips rekening gaan houden. Van die logo's wist ik nog wel maar ik dacht dat die voor de grote Victory waren. Uiteraard ga ik ze hier ook weer gebruiken.
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Jan, die gaan we weer volgen
    Succes met de bouw
     
  5. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik schuif ook aan, die doorsnede heb ik altijd leuk gevonden!

    Succes met de bouw Jan.
     
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    success jan , met je nieuwe project , mijn doorsnede moet ik ook nog steeds afmaken mijn verslag staat hier ook nog ergens een aantal pagina s terug
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    We gaan het weer op ons gemak volgen :)
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Leuk , mijn sigaartje ligt al klaar
     
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Update 2.
    De pompput en de vlonders staan vast. Ook de eerste balklaag ligt erin met de brandende olielampen.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
    SjorsZ, Marijn99 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi hoor, zeker met de lampjes:thumbsup:
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Update 3
    Het orlopdek (koebrugdek) is geplaatst. De breeuwnaden zijn gemaakt van zwart papier van een fotoalbum.
    Een bos latjes op zijn kant in de lijm drukken en als het wat gedroogd is met een scherp mesje los snijden. Foto's spreken voor zich.

    [​IMG]
    Foto: Deklatjes breeuwen.

    En dan ziet het dek er als volgt uit:

    [​IMG]
    Foto: Koebrugdek.

    De roosters zijn gemaakt van latjes die een kleinere opening produceren. Die zijn 1x1 mm dus op schaal 7,5x7,5 cm wat veel realistischer is. Voor de roosters aan de buitenkanten levert D' Agostini messing roosters. Op de Victory zitten hier echter ook gewone houten roosters. Maar in tegenstelling tot de roosters in het midden liggen deze vlak met het dekoppervlak. De midden roosters liggen iets verhoogd en los. (Op het model liggen ze vast) Die kunnen ook worden verwijderd om lasten in en uit te kunnen takelen. De buitenste dienen alleen voor ventilatie van het ruim.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
    Jaques, TIMBERWOLF, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Update 4
    Afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het orlopdeck. En met name de pompkamer.
    D'Agostini levert vier stukjes triplex die met eikenhout vlak bekleed moeten worden. Maar zoals op foto's van de Victory is te zien bestaat deze kamer uit elkaar dakpansgewijs overlappende en witgeverfde planken met afgeronde staanders. Ook de deur, midden in de linkerwand, is een dichte deur zonder tralies.
    Jammer genoeg heb ik dat niet tijdig gezien en heb eerst een deur met tralies gemaakt. Dus later veranderd.

    [​IMG]
    Foto: De pompkamer op her orlopdek van de Victory.

    Op het Orlopdek waren de slaapplaatsen van de midshipmen. Dit bord op de Victory geeft hier wat info over inclusief de namen en de leeftijden van de midshipmen tijdens de slag van Trafalgar.

    [​IMG]
    Foto: Info over midshipmen in 1805.

    Dit is de pompkamer geworden voor het model.

    [​IMG]
    Foto: Pompkamerversies. Ongeverfd, geverfd met onjuiste deur en onder de uiteindelijke versie met de foute deur ernaast.

    Volgens de handleiding wordt de balkenlaag balk voor blak opgebouwd. Dat kan ik niet doen omdat ik er de bedrading voor de ledjes in moet wegwerken. Dus eerst de balkenlaag in elkaar gezet en de bedrading erin weggewerkt.

    [​IMG]
    Foto: Balkenlaag van lowergundeck op zijn kop, laat de ledjes en bedrading zien.

    Met deze werkwijze is het noodzakelijk een heel eind eind vooruit te lezen om niet later er achter te komen dat iets niet meer bereikbaar is. Zo zit de bevestiging voor de hangmatten nu al op zijn plaats.

    Balkenlaag geplaatst.
    [​IMG]
    Foto: De balkenlaag geplaatst met verlichting.

    En een zij aanzicht.
    [​IMG]
    Foto: Zij aanzicht met zicht in de pompkamer.


    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
    TIMBERWOLF, SjorsZ en Jaques vinden dit leuk.
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Update 5
    Na het orlopdek is het lower gundeck aan de beurt.
    Ik merk dat ik hier wat minder foto's van heb gemaakt. Jammer. Rond de grote mast komen de pompen te staan. En aan de buitenkanten staan 2 x 2 kanons.
    Op de Victory staan hier 32-ponders en die hebben zoals u hier ziet een dubbele broeking. Eén gaat door het oog achterop het kanon en aan de ander is een stuk parallel “ingeweven” zodat een oog ontstaat en dat is om de knop gelegd en achter de andere broeking om. Ook aan weerszijden van het kanon een dubbele takel.

    [​IMG]
    Foto: 32-ponder op lowerdeck van de Victory

    DeAgostini heeft heel netjes links geslagen touw geleverd voor de broekings. Maar wat weer niet netjes was is dat ze maar één broeking per kanon voorschrijven. Voor twee broekings was het bijgeleverde touw niet genoeg. Ik heb daarom slechts twee kanons van dubbele broekings kunnen voorzien.
    De bijgeleverde oogbouten om aan de rolpaarden te bevestigen vond ik veel te groot en heb daarom oogbouten uit mijn voorraad gebruikt.

    [​IMG]
    Foto”Rechts geleverde oogbouten en links gebruikte oogbouten.

    [​IMG]
    Foto: Ring aan broeking met een windsel

    Aan de uiteinden van de broeking zit een ring die door een oogbout aan de scheepswand gaat. Die ring zit in het echt geknoopt en het eind zit met een windsel vast. Ik heb de knoop weggelaten en direct een windsel gemaakt, het wordt te dik anders.
    DeAgostini gebruikt heel weinig ringen en geen haken. Alle takels worden direct vastgeknoopt aan de oogbouten aan het kanon. Terwijl takels juist losgehaald moeten kunnen worden.

    [​IMG]
    Foto: Gebruikte blokken en haken voor de takels.

    Ik heb alle blokken voorzien van een haak (3 mm). Enkele blokken van 3 mm en dubbele van 4 mm.
    Het een en ander ziet er nu als volgt uit.

    [​IMG]
    Foto: Lower gundeck

    [​IMG]
    Foto: De kanons met een enkele broeking

    [​IMG]
    Foto: De kanons met een dubbele broeking in vol bedrijf.

    [​IMG]
    Foto: Bediening van kanon in detail.

    Wordt vervolgd.


    .
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
    TIMBERWOLF, SjorsZ, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ook dit wordt weer een kunstwerk Jan.:kwijl::kwijl:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Weer schitterend om te bekijken.
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Update 6
    Voor ik kan doorgaan met het middeldek heb ik eerst nog wat details op het lower dek aangebracht.

    [​IMG]
    Foto: Recht van boven. Rechts zijn hangmatten te zien, tafel en banken en kanons gereedschap hangt aan de balken.

    [​IMG]
    Foto: Details bij het stuurboordkanon. Een kist met reserve kardoes, emmer om kardoes op te halen bij kruitmagazijn en reserve kogels langs het rooster.

    [​IMG]
    Foto: Bakboord met opgehangen tafel. (Aan twee touwen i.p.v. één volgens DeAgostini). Links hangt een net met proppen om de kogel in het kanon vast te zetten.

    [​IMG]
    Foto: Overzicht met brandende verlichting.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik vindt dit weer onvoorstelbaar mooi, met al die details en poppetjes erbij. dit is een hele diepe buiging waard.:wave:wave
     
    janzwart vindt dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi jan
     
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Update 7
    Deze week is er weinig spectaculairs toegevoegd.
    Alleen het middel gun dek is gelegd. Inclusief roosters en verhoging rond de mast. Ook de mast is geplaatst.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
    SjorsZ, TIMBERWOLF, Prutsertje en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina