HMS Victory van Corel

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Chilius, 4 jan 2021.

  1. Chilius

    Chilius

    Lid geworden:
    2 aug 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ik ben Theo de Haas. Na het bouwen van het Zeilschip Seeadler en Smit Rotterdam ben ik in december vorig jaar begonnen met de bouw van H.M.S. Victory van Corel. Schaal 1:98. (zie foto)
    De bouwdoos bevat een uitgebreide bouwtekening, maar een summiere beschrijving in het Duits, Engels, Frans en Italiaans. Niet in het Nederlands.
    Ik zoek een bouwgenoot, die ook dit model aan het bouwen is.
    Ik heb de volgende vragen:
    Bestaat er een Nederlandse handleiding.
    De achterste steunen van het model zijn van een harde houtsoort, die je niet makkelijk kunt bewerken.
    (zie foto). Is dit een fout van Corel of is er een andere methode om deze steunen te kunnen bewerken.

    groet,
    Theo

    Bijgevoegde bestanden:

    • a" style="margin: 0px; padding: 10px 10px 0px; overflow: hidden; zoom: 1; background: url("styles/default/xenforo/gradients/category-23px-light.png") center top repeat-x rgb(240, 247, 252); border-radius: 5px;">
    • [​IMG]
      victory 2.jpg
      Bestandsgrootte:
      159,8 KB
      Weergaven:
      13
    • [​IMG]
      victory 1.jpg
      Bestandsgrootte:
      271,5 KB
      Weergaven:
      11
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je vraag of het een fout van Corel is, dat is niet zo, iedere bouwkit bevat diverse soorten hout, zachte en wat hardere houtsoorten, dus dit is normaal. Je vraag of er een andere manier is om dit te bewerken roept bij mij de vraag op hoe doe je het dan nu...? Het is vaak toch een kwestie om middels schuren en/of vijlen dit soort onderdeeltjes in model te brengen, een geduld klusje dus.
     
  3. Chilius

    Chilius

    Lid geworden:
    2 aug 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Heerhugowaard
    de achter en de voorblok zijn van een zachte makkelijk te bewerken houtsoort. Vandaar mijn opmerking.
     
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Welkom Theo,

    Dat is typisch voor Corel, half voorgevormde stukken zijn in beuk, een harde houtsoort, maar niet zo hard dat het zich niet laat vijlen en schuren, zoals Pietsan ook al opmerkte.

    We zijn benieuwd naar je vorderingen. Een bouwverslag, met liefst zo veel mogelijk foto's kan je plaatsen bij het subforum Bouwverslagen historische schepen.

    Succes
     
    Kloppie, Hoosterw en Jaques vinden dit leuk.
  6. Theo welkom, de vloot van de Vic is aardig aan het groeien. Ik bouw zelf de Victory van Mantua. Een bouwverslag met veel foto’s zoals Herby aangeeft zou inderdaad mooi zijn.
    Ik wens je veel succes

    Ps probeer je verslag even in Historische schepen te krijgen
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
  8. driemast

    driemast

    Lid geworden:
    28 dec 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    3211
    hoi! Ik heb hetzelfde model, ook van corel.... ik herken dus meteen je stukjes... leuk wel.... haha..

    Ik heb hier geen verslag, beetje uit angst omdat ik zelf niet 100% tevreden ben van het resultaat tov de mensen hier dat al vele jaren ervaring hebben.

    Maar ik zou zeggen : gooi het op bouwverslagen en als ik weet hoe of wat help ik graag met te zeggen hoe ik het deed...
     
    Ronk vindt dit leuk.
  9. driemast

    driemast

    Lid geworden:
    28 dec 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    3211
    nog even vergeten : ik heb alles ook gedaan enkel en alleen met de bijgeleverde plannen ( dat trouwens wel goed zijn ). De uitleg in het Nederlands is er helaas niet.
    De handleiding dat er bij is is trouwens zéér bondig... Ik heb de romp wel vrij goed kunnen afwerken, mits de nodige afbraak en herstart fases ;-)
     
  10. Ik zou jou Vic toch ook een plaats geven op dit forum, je krijgt van alle kanten hulp om het goed te krijgen cq en ja soms is het niet leuk maar opnieuw maken geeft achteraf wel een goed gevoel en weer een stuk ervaring. Ik ben zelf ook beginnende bouwer en doe ook een en ander verkeerd, kan dan blij worden van elke opmerking die tot een goed resultaat leidt.
     

Deel Deze Pagina