Hms warrior

Na de ontdekking dat de spanten (ondanks dat je dat eigenlijk zou mogen verwachten bij lasercut) niet loodrecht op elkaar staan heb ik besloten alle verbindingen wat ruimer uit te vijlen om straks bij het lijmen de ruimte te hebben om ze in de goede positie vast te lijmen.

Vervolgens heb ik alle spanten en de 2 bovenste delen van de valse kiel op hun geplaatst en met de dekken gecontroleerd alles in principe recht is (alles in dry fit natuurlijk) en oordeel zelf:

Volgens mij is het mooi recht

De onderste en bovenste valse kiel zijn beide recht en dat is voor mij voldoende.
Om de scheepshuid links en recht gelijk te laten zijn zou ik ervoor moeten zorgen dat de linker en rechter kant van de spanten exact gelijk (symmetrisch) moeten zijn, ik ga dat niet nauwkeurig controleren want je kunt toch nooit beide kanten gelijktijdig zien, als de romp mooi vloeiend loopt is dat voor mij voldoende.

Andy

Hoi Andy
Dit gaat weer een mooi schip worden.
Ook deze keer zal ik je met belang stelling blijven volgen
gr Ton.

Bedankt Ton.

Na weer een bouwpauze is de bouw weer gestart en ben ik begonnen met het vastlijmen van de spanten. Ondanks de dunne valse kiel is alles nog mooi recht. Ik zal binnenkort een foto van plaatsen

Andy

Ps ik zal binnenkort de eind foto's van de Prins Willem plaatsen

Op een drietal punten wordt de kiel exact loodrecht gehouden door een eenvoudige constructie met kurken schuurblokken en lijmklemmen.

De spanten zijn met de bekende methode haaks op de valse kiel gelijmd.

Andy

Ik heb (vele) jaren geleden de Yilland van Billing gemaakt. Daar doet deze een beetje aan denken.

Ben erg benieuwd!

Leuk dat je weer verder gaat met de Warrior Andy.
Ik ben benieuwd naar verdere bouw van dit mooie schip.

Back