Hobao Hyper ST Pro Truggy

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door alfaracer, 9 dec 2007.

  1. alfaracer

    alfaracer Guest

    Ik ben hiermee bezig, en maak hiervan een bouwverslag.
    Je kunt dit volgen op www.truggy.nl, in het forum.

    Sorry moderator, maar dubbel posten is wat teveel werk.
    Ben je er niet gelukkig mee, haal deze post dan maar weg hoor.
     
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Kan je niet gewoon de complete inhoud kopieren - plakken? Volgens mij is het dan niet zo heel veel werk ;) Maar bedankt voor de link in ieder geval, mocht je het teveel werk vinden, kunnen we het in ieder geval daar volgen!
     
  3. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    En zodat mensen er niet naar hoeven te zoeken, volgens mij gaat het dan om dit verslag?
     
  4. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Jammer dat je het hier niet even wil plaatsen. Want zoveel werk extra is het niet.

    Even edit knop indrukken of Quote knop van de post en dan CTRL+A en CTRL+V en dan ook hier op dit forum op de knop drukken. Teksten en dergelijke heb je al getikt en foto's staan al online.
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tja, Persoonlijk denk ik dan, wat is dat voor moeite, om even het bericht bij truggy.nl te editten, en vorvolgens alle tekst te selecteren, dat bericht weer te sluiten, hier een nieuw topic aan te maken, (of ook te editten als je een update hebt), en dat hier te plakken ???

    Of je weet niet dat het zo kan, of je bent ect niet de actiefste...
    Wil je ons laten genieten, doe er een beetje moeite voor!
     
  6. Friso

    Friso Guest

    Ik geniet ook gewoon mee op truggy.nl, voor mij hoef je geen moeite te doen.

    Willen wij genieten, moeten wij daar maar wat moeite voor doen!
     
  7. alfaracer

    alfaracer Guest

    nou , niet zo actief......Best veel werk hoor, foto's nemen, bijwerken op de PC, uploaden enz
    maar ik zal het hier dan ook in gaan voeren, zoals jullie voorstellen

    dus hierna gaat ie komen...........
     
  8. alfaracer

    alfaracer Guest

    ik zal hier wat foto's posten van de bouw. Ik ga niet overhaasten, dus het kan best wat duren eer hij klaar is.

    de doos met linksonder de motor.
    [​IMG]
    deel van de inhoud:
    [​IMG]
    [velgen, banden met foam inserts:
    [​IMG]
    chassis":
    [​IMG]
    de motor,
    LRP Z28 spec3:
    [​IMG]
    banden intapen, om het opbollen (ballooning) op hoge snelheid tegen te gaan:
    [​IMG]
    banden op velg gelijmd met secondenlijm.
    Ik heb eerst de velgrand, waar gelijmd moet worden, wat opgeruwd met schuurpapier
    [​IMG]
    tot slot de blanke body.
    ik denk aan kleuren blauw-wit-zilver, of misschien laat ik hem ergens airbrushen.
    [​IMG]

    wordt vervolgd !
     
  9. alfaracer

    alfaracer Guest

    vervolg:
    diff oil:
    standaard zit er een flesje 3000 en 5000 cps bij. (Shockoil: 30wt)
    ik ga 3000 in voordiff doen, 5000 in center en 1000 achter. zoals omschreven in de test van RC Car-action.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een nadeel vind ik wel dat de zakjes geen omschrijving (sticker) of nummer hebben. Ik wilde aan de voortrein beginnen, en kwam er later achter dat ik een zak open had van de achtertrein.
    Ook de schroefjes zitten zowat allemaal bij elkaar, deo ze in een bakje, en bekijk/meet ze nauwkeurig volgens de bouwbeschrijving.
    Je kunt beter allerlei (vrij grote) bakjes klaarzetten om de zakjes in te legen.
    Bij de dempers zat een bevestigings schroef te weinig in de zak.
    Het centerdiff is een "spiderdiff" (mooi metalen omhulsel, foto volgt) en lijkt op een "torsendiff", zoals ze bij PK verkopen. Het centerdiff is volledig geassembleerd, en heeft volgens mij ook geen olie erin, maar vet. Het kroontandwiel (spur) is met 6 schroeven bevestigd, en die gaan volledig door het huis; je ziet ze er aan de achterkant uitkomen. Dus kun je dat huis nooit vullen met olie, want die loopt er dan door die schroefgaten weer uit.
    Dit centerdiff wordt niet genoemd in de bouwbeschrijving, hier wordt een normaal standaard-diff voor getoond welke dus niet van toepassing is op deze PRO-kit.
    De bouwbeschrijving en assemblage-proces is dus niet zo duidelijk, ik heb wel al wat beters gezien ( X-ray-HPI-Tamiya enz)
    is niet zo erg, lekker puzzelen en zeer goed opletten is de boodschap !
     
  10. alfaracer

    alfaracer Guest

    Centerdiff, blijkt toch te doen om te vullen, kom er later op terug
    [​IMG]

    [​IMG]

    lhier liggen ze nog open:
    [​IMG]

    let op die zwarte shims ! ze zijn niet allemaal even dik. In de bouwbeschrijvings staat erwat bij gekrabbeld met pen. Je moet soms een dunnere steken
    [​IMG]
    hier een diff gevuld met olie, klaar om af te dichten. Let erop dat het oranje rubberen afdichtringetje goed blijft zitten, neem hiervoor de tijd !
    [​IMG]
     
  11. alfaracer

    alfaracer Guest

    De Dempers:
    mooi van aluminium, makkelijk te bouwen.
    Ik heb wel eerst de rubberen ringetjes en piston wat ingevet met siliconenvet.
    [​IMG]

    de frontgearbox zit in elkaar , en op het chassis !
    Let ook hier heel goed op de montage, omdat de zakjes niet genummerd zijn, kun je wel eens een verkeerde zak opendoen. Ik zat eerst een frontgearbox te bouwen met onderdelen van de achter-gearbox
    [​IMG]

    De mooie dikke shocktower van aluminium:
    [​IMG]
     
  12. alfaracer

    alfaracer Guest

    nog even terugkomen op het centerdiff:

    Spiderdiff , zijn zes kroontandwielen. ziet er dus uit als een "spin".
    Ik denk dat het de krachten beter zal verdelen.
    Inmiddels opgengemaakt, en je ziet dat er gewoon wat vet inzat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    vervolgens effe schoonmaken in bakje wasbenzine.
    Ik ga er dus 7000cps in doen
    [​IMG]

    Onderaan het diffhuis de zes schroefgaten dichtgesmeerd met vet, zodat de diffolie er niet uit zal lopen. dat werkt.
    [​IMG]
    later heb ik de schroeven iets teruggedraaid en een drupje blauwe lock-tite erin.

    De Turnbuckles: altijd lastig, schroeft er moeilijk in, ondanks dat ik er eerst een beetje vet op heb gedaan. Ze moeten ook een heel eind ingeschroefd worden (er moet 75 mm overblijven voor de standaardafstelling.
    LET OP ! : er zit een linkse en aan de andere kant een rechtse draad op.Dus met het inschroeven moet je een zijde dus andersom draaien als je gewend bent. Dit is er natuurlijk voor om later bij te kunnen stellen dmv een steeksleuteltje te zetten op dat vierkante "stelblokje"in het midden
    [​IMG]

    steekassen , steeringknuckles gereed voor montage:
    Die vier verchroomde busjes moeten in de zwarte platic houder voor de steeringknuckle, en vallen er nogal eens uit bij montage. Voorkom dit door een klein beetje secondelijm te gebruiken
    [​IMG]

    en klaar. Wel vindt ik het een beetje "lastig"dat die zwarte bovenste en onderste schroef niet echt vast mag, anders draait de steeringknuckle te stroef met sturen.
    Gevaar is dus dat hij eruit kan trillen ! gebruik dus zeker blauwe LOCKTITE en controleer altijd regelmatig. Neem ook een paar reserveschroeven mee in je pitbox.
    [​IMG]

    wordt vervolgd
     
  13. alfaracer

    alfaracer Guest

    fabrieksfout/slordigheid: gat links zat een soort schroef, waarschijnlijk iets van het gietproces. heb hem moeten eruit dremelen. edit: >> niet dus, blijkt zo te horen ...stom van mij!
    [​IMG]

    en hier gemonteerd:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 dec 2007
  14. nwolsink

    nwolsink Guest

    Heb je er nu ook al ugrades bijgekocht?
     
  15. alfaracer

    alfaracer Guest

    Die zijn er bij mijn weten niet. Dit is de PRO-kit, en dat wil meestal ook zeggen, dat alle upgrades incl. zijn.
    Wel moet ik eerlijk zeggen , dat ik nu voor de tweede keer een foutje van de fabriek/verpakking tegenkom : 1 x zaten er twee ball-ends te weinig in een zakje, en nu stuit ik op een paar verkeerde flange-balls
    ;-(
    Daarentegen is dat zo opgelost met een mailtje naar The Border, die sturen dan de juiste onderdelen na. Maar zo hoort het niet natuurlijk; ik heb al erg veel gebouwd , en dit nog nooit tegengekomen. Een maandag - kit , denk ik ....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 dec 2007
  16. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Ai, ik kan me het gevoel voorstellen op het moment dat je ontdekt dat die schroef daar toch hoorde te zitten :)

    Mooi verslag, mooie auto!
     
  17. alfaracer

    alfaracer Guest

    dank je Jaap.
    en weer verder:
    klaar voor montage, mooie kwaliteit !
    [​IMG]

    en gemonteerd:
    [​IMG]

    de servo's
    ACE 1015 voor stuur, en een snelle 0606 voor gas/rem:
    [​IMG]

    wat extra banden, GRP Grip, 17mm hex , offset (de standaard banden schijnen ook goed te voldoen)
    [​IMG]

    de mooie achter - shocktower en detail achter- stabi
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. alfaracer

    alfaracer Guest

    haha, de stabi zit verkeerd; hij moet boven de schroefjes in de sleuven, natuurlijk.

    centerdiff en remmen:
    [​IMG]

    midden chassisbrace, dus met drie braces een ultra stijf chassis.
    [​IMG]

    de prachtige wing stay. wordt ook heel stevig op 4 punten gemonteerd.
    [​IMG]

    chassibrace achter:
    [​IMG]

    de motorsteun
    motorsteun, werkt handig voor verschuiven vd motor, echter niet zo handig om de motor eraf te halen want omdat hij niet uit twee delen bestaat, moet je dan steeds weer de gearmesh aanpassen...
    [​IMG]

    de prachtige alu koppeling; alu schoentjes geven sneller grip en slijten minder.
    Het is wel een crime om de kopp-veertjes erop te krijgen, neem er een uurtje de tijd voor !
    [​IMG]
     
  19. l4rsie

    l4rsie Guest

    Ik had eigenlijk verwachtop een auto van deze klasse een 1-delige motormount terug te vinden (zoals bij de Mugen enzo)

    Maar voor de rest ziet het er wel netjes uit. Nu nog kijken hoe hij rijd(t) (ken -dt regels niet zo goed :) )
     
  20. sandermt2

    sandermt2 Guest

    @ Lars: Hij leesT --> Hij rijdT
    Poepsimpel toch?
     

Deel Deze Pagina