Hobby King Soar 40 Sport

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
full

Dit is een schaamteloze plug. Ik heb bij HobbyKing een Soar 40 Sport gekocht, een Chinese kloon van de Calmato Sport. Hij is bedoeld voor een brandstofmotor maar ik heb er een stevige electromotor ingestopt (voor specs zie de setup database: database-electrovliegtuigen )
Niet de moeite om er een bouwdraadje van te tonen, het ding is netjes gebouwd, ik kan het zelf niet zo mooi, en ook fraai gecoverd, en dat voor $60. En toen hij af was, bleek hij ook nog eens heel prettig en makkelijk te vliegen... kortom, eigenlijk een dikke aanrader voor wie een makkelijk te vliegen laagdekker wil. Hij is leverbaar bij HobbyKing Nederland, dus geen gedoe met douanekosten en lage verzendkosten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is dat ding al maanden niet meer op voorraad en ook niet als backorder te bestellen. Als je hem probeert te bestellen krijg je dit:

This item cannot be backordered.
Please enter your email address into the box below and we will email you the moment stock arrives

Laatst bewerkt:
Is inderdaad een 100% kloon van een Calmato 40 sport. Voor dat geld bijna diefstal. De doos alles lijkt op het origineel. De maten zijn als het origineel. De folie heb ik nog niet getest. Verder ziet alleen het staaldraad van het landingsgestel er anders uit. Gewoon een keurig ARF niets mis mee. Het boekje wat erbij zit heeft zelfs dezelfde afbeeldingen/plaatjes met dit verschil dat bij de originele Calmato de scharnieren al gelijmd zijn. Inderdaad de verkrijgbaarheid is lasting, Ik had mijn email toen ingevuld bij HK en toen de melding kwam dat de Soar weer in voorraad was direct besteld... een uur later was de voorraad nul.

Laatst bewerkt:
Zit al zeker een maand te wachten :sleeping::sleeping:
Ik zag een keer dit vliegtuig op marktplaats, angeboden als 'Calmato Sports, nieuw' voor 85 euro (met screenshots van de hobbyking website). Hopelijk is daar niemand op ingegaan.

Mijn setup staat in de Setup Database (zie het eerste bericht in dit draadje). Ik heb het voornemen er in de toekomst mee te slepen (sleepkoppeling zit er al op); naar verwachting zou dat met deze motor moeten kunnen, maar dan wel met een 5S lipo en bijpassende prop. Maar voorlopig eerst even zo mee vliegen, en mijn motorbrevetje halen want dat heb ik nog niet...

Gisteren besteld, vandaag aangekomen (toen het volgens hobbyking nog niet eens was verzonden :) ). De prijs-kwaliteit verhouding is 'off the scale', misschien omdat het een calmato in andere kleuren is (jaja, zo'n paar kyosho stickers kosten blijkbaar veel). Maar de mijne hoort verder niet thuis in dit topic, want ik ga er een ASP .52 in zetten.

Niet te geloven die prijs. Ik heb er ook eentje. Wat zou nou een hele mooie electro setup voor dit kistje zijn. Ik zoek wel een lekkere bak aan power. Mijn twee vliegmaten hebben er ook een, maar die vliegen 'm op brandstof. Ik moet hun natuurlijk wel kunnen bijhouden in de lucht :) Heeft er iemand een suggestie voor een mooie setup van HobbyKing?

Soar 40 sports

Ik heb er ook een aangeschaft en zal jullie op de hoogte houden met wat voot set up ik deze kist ga vliegen.
De kist ziet er strak uit, ik heb alles gecontroleerd uit de bouwdoos en ook
de tekening is goed te lezen

Dus wordt vervolgd:D

Set up

Ik heb al een idee met wat voor set up ik wil gaan vliegen maar
op 7 mei a.s. hebben we bij onze club een voorlichtingsavond over electro
Een van onze leden gaat dan op eenvoudige wijze uitleggen hoe je een goede set up voor je model kan gaan samenstellen.
Zodra deze avond geweest is zal ik een berichtje op het forum zetten wat er
mogelijk is

Een paar foto's van mijn huidige acculuik - maar dat gaat veranderen.

full

full

Bij nader inzien kan je de opening het beste zo groot mogelijk maken; dus binnenkort snijd ik de hele bovenkant weg tussen die twee rompspanten, en ook de ronding aan de zijkanten snijd ik weg. Dan een deksel maken van 10 mm balsa, zijkanten afronden zodat het netjes doorloopt. Hoe ik dan de sluiting ga maken weet ik nog niet helemaal zeker... (geen magneetje, die accu's zijn zwaar en dan kan je geen rugvlucht maken)

Sorry voor de grote foto's, ik moet me even behelpen qua computer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij grotere modellen als dit kan je beter het luik niet gelijk als accu bevestiging gebruiken.
Beter een eigen accubevestiging (klitteband, klemhoutje, schroefje...) en het luikje kan dan wel weer met magneetjes.

Bij grotere modellen als dit kan je beter het luik niet gelijk als accu bevestiging gebruiken.
Beter een eigen accubevestiging (klitteband, klemhoutje, schroefje...) en het luikje kan dan wel weer met magneetjes.
Helemaal terecht. Inmiddels ben ik bezig een luik over de volle breedte te maken, waarbij de accu zelf wordt vastgezet. Je kan er zowiezo nu al veel makkelijker in. Hoe het luik sluit weet ik nog niet precies maar dat zou inderdaad toch met magneetjes kunnen omdat het niks hoeft te houden.
Ik trek trouwens meteen de beplating van de bovenkant rompneus ook door naar voren, ziet er toch iets beter uit... (knipoog naar Harolds Lazy Ace...)

Bart,

Ik heb toch even een vraagje over de setup, in de Setup Database geef je een AUW gewicht van 1550gr op en er staat dat je een 3s lipo gebruikt.
Maar als ik naar je review op Hobbyking kijk schrijf je dat je 4s lipo gebruikt. Klopt het gewicht van 1550gr en heb je met een 3s en een 4s gevlogen ? Welke vliegt beter ?

Mvg,
Ruud

Mijn setup staat in de Setup Database (zie het eerste bericht in dit draadje). Ik heb het voornemen er in de toekomst mee te slepen (sleepkoppeling zit er al op); naar verwachting zou dat met deze motor moeten kunnen, maar dan wel met een 5S lipo en bijpassende prop. Maar voorlopig eerst even zo mee vliegen, en mijn motorbrevetje halen want dat heb ik nog niet...

Hee... dat is een foutje en dat ga ik zsm aan Arjan doorgeven... ik heb 'm alleen maar met 4S 3000 mah gevlogen (en dat ga ik straks weer even doen denk ik).
Overigens is de ombouw van het kapje klaar, en het bevalt me nu veel beter. Plaatjes volgen nog...

Back