Hobby multiplex van de bouwmarkt

Voor balsa lijkt het dus aan de zware kant. Maar berken is het ook niet (Massa: 650 kg/m3) en linde (Massa: 540 kg/m3) valt om die reden eveneens af.

Je vergeet bij de Balsa triplex de lijm lagen.:D
Hoe meer lagen het zijn hoe zwaarder het word.

Die gewichten gaan over zuiveres hout.

Je ziet toch gewoon dat het Balsa is aan de tekening van het hout.;)

Mvg Johan

Het is idd balsa triplex.
Wat het soort balsa betreft heeft te maken met waar het vandaan komt.
Dit heeft te maken met de bodemgesteldheid waar de boom op gegroeit is.
Vandaar de verschillende taaiheden,gewichten ,kleur,enz.
Ook heeft het te maken of de boom jong of oud was die gerooit is.
Ook heeft het te maken of het een A-B-C-D kwaliteit is.

Mvgr Hans

Vandaag ook maar een paar plaatjes gehaald, utieindelijk heb ik er 4 gevonden die redelijk recht of maar in 1 richting krom waren.

Het gewicht van een plaatje is ca 900 gram.

Een plaat is 0,3 * 122 * 61 = 2232 cm3
Dat komt op uit op 400 kg/m3.

Licht balsa zit op 100 kg/m3. Volgens de AFH is balsa 50-250 kg/m3. http://www.fijnhout.nl/3 houtsoorten beschrijving/3houtsoorten alfabet.htm

Voor balsa lijkt het dus aan de zware kant. Maar berken is het ook niet (Massa: 650 kg/m3) en linde (Massa: 540 kg/m3) valt om die reden eveneens af.

Populier zou kwa gewicht wel passen: 300-500 kg/m3. Maar de tekening lijkt wel veel op balsa.

Oftewel - zwaar balsa of toch wat anders, maar in ieder geval bruikbaar. Ik ga eens kijken hoe geschikt het is om te frezen.

Arthur

Ik heb de indruk dat jou 4 plaatjes van een andere soort zijn gezien het gewicht.
Mijn plaatjes zijn een stuk lichter van gewicht, resp. 680, 708, 710 en 750 gram.

Het is toch wel een goed idee om als je dit hout gaat kopen, een weegschaaltje mee te nemen !!!!
Groet Theo

Het plaatje wat ik verleden week gehaald had weegt 567gr.
Je moet als je de kans hebt hiervoor wel een goed plaatje uitzoeken.
Ze verschillen onderling enorm in gewicht wat ze in de bouwmarkt hebben staan.

Mvgr Hans

Ik heb de indruk dat jou 4 plaatjes van een andere soort zijn gezien het gewicht.
Mijn plaatjes zijn een stuk lichter van gewicht, resp. 680, 708, 710 en 750 gram.

Het is toch wel een goed idee om als je dit hout gaat kopen, een weegschaaltje mee te nemen !!!!
Groet Theo

Wat doen jullie moeilijk.

Het meeste gewicht verschil komt door de luchtvochtigheid.;)

Zet alle plankjes maar op de radiator een paar dagen.

En als je 2 gelijke modellen zou maken uit 2 verschillende plankjes is het gewicht verschil minimal.

Reken maar eens uit hoeveel CM² bv. een Funtana romp aan Triplex heeft.
Als je alle gaten er weer af trekt blijft er niet veel over.

Mvg Johan

Back