Hobby terug oppakken?

Dag kornuiten,
Een toekomstig nieuwe collega (ha Jacco) bracht mij op het idee om een lang vervlogen hobby weer eens op te pakken. Vroeger (en das nu 20 jaar geleden) reeds ik met een Tamiya MAnta Ray, met zo'n beetje alle hopups die er waren - maar puur voor de fun. Ik zie dat er aardig wat merken zijn, dat maakt de keuze niet zo makkelijk. Wel duidelijk is dat ik 't nu wil gooien op de 1:10 schaal, elektrisch on-road. Ik zoek een leuk instapmodel, bij voorkeur met alles erop en eraan. Ik kan gaan voor een leuke tweedehandse, maar mijn voorkeur gaat uit naar iets nieuws, wat ik zelf verder kan verbeteren. Een RTR heeft wel als nadeel dat deze al kant-en-klaar geleverd wordt, aan de andere kant ben je wel voorzien van alles wat je nodig hebt.

Denken jullie dat dit model:

Haertle Shop | HPI 106152 Camaro Musclecar Sprint 2 Drift 1/10 RTR 2,4 Ghz | RC Autos

..mij gelukkig maakt? - kan ik hier nog een paar jaar mee vooruit, kan ik deze ook als niet-drift configureren (dus met de differentielen en vrijloop spelen) - of gaat dat niet werken met deze sprint?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
groeten

de sprint is een auto van goede kwaliteit, maar misschien kan je ook kijken naar de tamiya ta-05 die ook erg populair is.
de reden is dat de onderdelen volgens mij wat beter te krijgen zijn, zelfde geld voor hop-ups.

deze auto is dan wel een bouwpakket, maar dan kan je de elektronica zelf uitkiezen(dat erg fijn is) en je kan zelf de body spuiten in je eigen kleuren (als je dat niet wilt zijn hier veel mensen die het wel voor je willen doen).

een drift auto naar een normale auto ombouwen is altijd wel te doen, meestal gewoon grip bandjes eronder zetten en klaar. anders om, van een normale naar drift, werkt ook zo, gewoon drift bandjes eronder, natuurlijk kan je hem nog veel beter laten driften na hop-ups.

heb je al gekeken bij een club in de buurt?

Wil je lid worden bij een club? (zou ik wel adviseren aangezien het op en neer rijden op een industrie terrein of voor je huis snel gaat vervelen)

Dan zou ik eerst gaan kijken welke club er bij je in de buurt is en een afspraak maken om daar te gaan kijken zodat je kunt zien welke klassen ze rijden en je ook vooral veel kunt vragen daar.. Dat geeft een veel helderder en gerichter beeld in de grote wereld van de rc onroad.

Club

Ik ga binnenkort eens buurten bij een club in Goes. Geen idee of er nog meer clubs zijn in Zeeuws Vlaanderen - is daar een overzicht van?
Ik zal eens neuzen naar de TA-05. Dat het een bouwpakket is, is alleen maar fijn. Zijn er nog tips voor goede leveranciers?

De dichtsbijzijnde onroad club is denk ik MAC de Baanbrekeres in Rucphen.

Jup de ta05 is prima keuze omdat deze tussen recreatie en wedstrijd zit en maar als je echt veel op staat wil rijden raad ik je een tb03 aan dit is een ta05 maar dan met shaft in plaats van riemen en geen bloot lichende tandwielen

Verdiepen

bedankt voor de tips!
Ik ga mezelf eens verdiepen in de ta05 en de tb03. Is voor jullie de tt01 een no-go?? Ik lees daar wisselende verhalen over, vaak niet te positief. Er zijn veel hopups beschikbaar, maar ik heb liever in de basis al een degelijke auto. Destijds heb ik met de Manta ray geïnvesteerd in kogellagers nieuwe schokbrekers carbon chassis etc etc. Tel dat bij elkaar op en dan kun je denk ik net zo goed voor een algoed basisonderwijs kiezen, of cijfer ik verkeerd?

De tb03 klinkt wel goed ivm de beschermde tandwielen.
Mijn manta Ray had ook een cardanas, heb nog niet op een band gereden. Is dat betrouwbaar, met een aandrijfriem?

Afijn, ik zoek verder. Zijn er nog aan te raden Duitse shops? Is die haertle een goede partij?

Groeten en bedankt weer!

de tt-01 is hele bekende beginners auto, maar is niet erg stevig, vaak last van speling. Ook blijkt het dat je erg snel bent uitgekeken op een tt-01 en wil dan vaak naar wat anders, daarom kiezen veel gelijk de ta-05.
anderen vinden de tt-01 weer een hele goede stevige auto, dus meningen zijn verschillend.(het hangt ook af hoe je er mee om gaat:wink:)

ik ben een "trotse" tt01 rijder en trouwens ook nog een manta ray :D als dat niet toevallig is... maar dat terzijde.

er zijn inderdaad veel uiteenlopende meningen over de tt01 maar,ikzelf ben er zeer gelukkig mee! ik rijd hem nu met brushless carson setup 10T en gaat als een speer.
heb van hopups overal ball bearings,de welgekende blauwe middenas,de stuurinrichting,en dan nog andere shocks.
persoonlijk vind ik het zeker de moeite voor een "redelijk van prijs" onroadje.
speling heb ik wel een klein beetje maar als je geen competitie rijd is dat zeker te verwaarlozen.ik vind het een leuke en gemakkelijke auto om onderdelen te vervangen als dat nodig moest zijn en om onderdelen te vinden ook want dit model is zeer geliefd vooral bij jonge rijders.aan de andere kant om er bijvoorbeeld een rally van te maken vind ik dat je te weinig ground clearance hebt.
met de ta05 heb ik echter geen ervaring.

TT-01 tweedehands

Mogelijk kies ik voor de tweedehands TT-01 van Ernst. Dit is dan wel een basismodel, maar met accu's, betere motor etc.

toch blijft ook de HPI in mijn ogen branden... standaard lijkt deze ook al rijk uitgerust te zijn, met een 2,4GHz zender, alu olie vering etc. Dan nog wel investeren in de accu's..

Weet me even geen raad.

op marktplaats staan er ook dikwijls en de meesten hebben al de middenas en ball bearings.heb de mijne 80 euro betaald met alles erop wat ik heb gezegd.
enige dat ik heb moeten doen is een brushless setje steken (had ik al liggen) en lipo's (waren al besteld voor mijn andere wagens)
natuurlijk is 2.4 Ghz leuker maar die vind je ook al goedkoop.
op conrad.be is er een setje zender en ontvanger + nimh racing pack en een servo voor 63 euro ofzoiets.

toch blijft ook de HPI in mijn ogen branden... standaard lijkt deze ook al rijk uitgerust te zijn, met een 2,4GHz zender, alu olie vering etc. Dan nog wel investeren in de accu's..

maar hij is niet te vergelijken met de tt-01, hij is gewoon een stapje hoger.
wel kan je goed vergelijken met de ta-05, zelfde prijsklasse, zelfde aandrijving enz.

kijk ook maar naar dit soort topics:
- tamiya-tt-01-ta-05-a
- tamiya-ta05-hpi-sprint-2-a-2

hier komt steeds de ta-05 het beste uit.

ik heb zelf geen ervaring met deze 3 auto's ik noem alleen over recencies die ik erover heb gelezen

Laatst bewerkt door een moderator:
jup zou ook een ta05 nemen als je dan echt snel wil is het ideaal terwijl een tt01 er veel meer slijt zal aan over houden omdat die ook niet echt gemaakt is voor zware brushles

Ik heb ook een tt-01 gehad. En dat was echt een bom met lipo's en een 5,5t motor. Maar er kwam inderdaad echt heel veel speling op veel onderdelen en om er goed mee door de bocht te gaan hem ik echt veel aluminium parts moeten kopen.
ik denk dat jij als opnieuw oppakken met de ta05 beter geschikt is. Je kan er gewoon mee rijden en als je uitbereidingsplannen heb kan dat met de ta05 ook beter.:)

Gewoon kijken wat ze rijden bij de dichtsbijzende club.. Ik rijd puur ta05 omdat ik makkelijk aan onderdelen kan komen..(erg belangrijk)
Al heb ik in zo goed als 2 jaar op circuit maar voor €3-6 aan onderdelen stuk gereden..

Gewoon kijken wat ze rijden bij de dichtsbijzende club.. Ik rijd puur ta05 omdat ik makkelijk aan onderdelen kan komen..(erg belangrijk)
Al heb ik in zo goed als 2 jaar op circuit maar voor ?3-6 aan onderdelen stuk gereden..

:shock: dat is wel knap ja. wou dat ik het zelfde kon zeggen van mijn trf416we daar durven mijn cardans wel eens breken

:shock: dat is wel knap ja. wou dat ik het zelfde kon zeggen van mijn trf416we daar durven mijn cardans wel eens breken

Heuu, ik ben geen expert maar trf416 heeft toch snaaraandrijving? Die heeft toch geen cardan?
Ik denk dat je de asjes naar de wielen bedoeld?

Laatst bewerkt:
Back