Hobby weer opgepakt, hulp nodig!?

Beste leden,

Mijn naam is Henk Bert en ben nieuw op dit forum.
Na een aantal maanden hier veel op gelezen te hebben heb ik nu zelf een account aangemaakt.(aangezien ik ook wel eens wil reageren of vragen)

Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met modelbouw en dit met veel plezier gedaan.
Door een aantal redenen was ik genoodzaakt ''even'' te stoppen met deze mooie hobby.

Ik wil het nu weer gaan oppakken en heb al mijn spullen weer gevonden.
De meeste kisten heb ik die tijd geleden verkocht of weggegeven omdat ik dacht dat ik het niet meer kon oppakken.
Ik heb altijd 1 schuim motor zwever gehouden.
Deze met grote brushless motor.

Nu ik gister alles weer bij elkaar had, mijn zender geladen en lipo's aan de lader, wilde ik het allemaal even gaan testen.
Alles stekkertjes gecheckt en dacht dat hij het wel moest gaan doen, maar dit was niet het geval.
Er gebeurt werkelijk niks, geen servo beweging niks..
Wat kan dit zijn?

Setup is: Turnigy plush 30 A, R700 ontvanger

Alvast hartelijk bedankt!
Henk Bert

Tja je geeft wat weinig gegevens om er iets zinnigs over te zeggen. Zit er nog wel leven in die oude lipo's? Reageert de regelaar als je hem aansluit - meestal geeft zo'n ding een piepje ten teken dat-ie klaar is...
Je zou zeggen dat het spul in je model geen stroom krijgt. Dan is dus de lipo schuld, óf de bekabeling van daar naar de regelaar, óf de regelaar zelf, óf de kabel van de regelaar naar de ontvanger...
Het is makkelijk als je nog wat andere spullen hebt om aan te sluiten, dat helpt om de fout te vinden. Maar ik begrijp dat je niks meer hebt...
Als je je woonplaats vermeldt in je profiel dan verschijnt die ook onder je naam hier in het draadje, wie weet woont er iemand vlakbij die je wil helpen...

Bedankt voor dit snelle antwoord!
Ik heb verschillende lipo's geprobeerd (ook opgeladen en gemeten) maar nog geen een enkel piepje of beweging er in gehad.
Ik weet ook niet meer zo goed hoe de regelaar aangesloten moet worden op de ontvanger, op de R700 heb je 7 kanalen en een zijkant met Batt, hier komt de kabel van de regelaar op denk ik?
Volgens mij kan ik niks op die regelaar instellen of aanzetten?

Niet toevallig je stekkertje verkeerd om in de ontvanger gestoken?

Als je tenminste een BEC vanuit je ESC gebruikt. Meeste ontvangers staat op waar de plus en min van de ontvanger zit. Bij de Futaba draadjes is de plus rood en de min zwart. Bij een graupner kabeltje is de bruine de min, en de rode de min ( rood draadje toch?) de oranje draad is zeg maar signaaldraad.

En anders meten met een voltmeter of ergens spanning is.

Stekkertjes kunnen maar op 1 manier er in.
Ik moet er nog even in komen hoor, BEC vanuit je ESC gebruikt? (ESC is regelaar toch?)

Bij een graupner kabeltje is de bruine de min, en de rode de min ( rood draadje toch?) de oranje draad is zeg maar signaaldraad.
De rode dus plus...

Aan een regelaar kan je niks instellen, er zitten drie aansluitingen aan: een servokabel naar de ontvanger; een tweedraads aansluiting naar je lipo; en een driedraads aansluiting naar je motor (als we het tenminste over een brushless hebben).
Misschien heb je inderdaad iets verpoold. Als daarbij geen magic smoke is ontsnapt heb je geluk, dan kan je het alsnog andersom aansluiten... R700 zegt mij niks, wat voor merk is dat?
Nogmaals, als je je woonplaats vermeldt wordt het veel makkelijker je te helpen. Een foto van het probleem kan ook helpen.

Stekkertjes kunnen maar op 1 manier er in.
Ik moet er nog even in komen hoor, BEC vanuit je ESC gebruikt? (ESC is regelaar toch?)
BEC is een eigenschap die je regelaar al dan niet heeft, dan wordt je ontvanger (en servo's) gevoed vanuit je regelaar.
ESC=Electronic Speed Controller, of regelaar inderdaad. Het gaat hier om een schuimzwever, dus dikke kans dat er een BEC in zit... dat moet op de regelaar vermeld staan.

Hier een afbeelding (misschien hier iets geks te zien?)
model.jpg

Je hebt dus 35 mhz zendapparatuur. Ik zie daar in de doos een zend- en een ontvangkristal liggen, horen die niet per ongeluk in de zender en de ontvanger?
Het toestel is een Graupner Junior S hè? Daar heb ik ook nog een verkreukeld exemplaar van staan...

Klopt, dat is goed opgemerkt!
Deze zijn van een ander setje. heb in ontvanger en zender zelfde kanaal.
(ook zonder kristal zal er iets moeten gebeuren bij aansluiten van de accu's lijkt me?)

Gebruik je een losse ontvanger accu, of de BEC uit de regelaar?

Als je die uit de regelaar gebruikt, moet die stekker van de regelaar niet in batt, maar in het kanaal dat je voor gas gebruikt.

Voor zover ik kan zien is het goed aangesloten, ervan uitgaande dat ook het kabeltje van de regelaar goed in de ontvanger zit.
Dat "andere setje", hab je daar ook nog een regelaar etc. bij? Want dan kan je wat componenten uitwisselen om uit te zoeken waar de fout zit.
Is het zeker dat er stroom uit die accukabels komt? Een multimeter kan soms helpen...

Als je die uit de regelaar gebruikt, moet die stekker van de regelaar niet in batt, maar in het kanaal dat je voor gas gebruikt.

Ah dat moet het zijn, goed gezien. Ja het is een BEC regelaar (heb foto opgeblazen tot ik het kon lezen)

Gebruik je een losse ontvanger accu, of de BEC uit de regelaar?

Even de stekker die van de regelaar komt op een kanaal in de ontvanger gedaan, ook dan weinig beweging.

Ja maar hij moet op het "throttle"kanaal. Maar dan hadden de servo's al wel moeten reageren geloof ik.

Ja maar hij moet op het "throttle"kanaal. Maar dan hadden de servo's al wel moeten reageren geloof ik.

Op zich maakt dat niks uit in welk kanaal die zit. In de ontvanger zitten de plus en min doorverbonden.
En inderdaad rood is min! Excuses
Denk toch dat je je accu's moet doormeten. Of hier nog spanning af komt.
Door verkeerd op slaan kunnen ze wel allemaal dood zijn.
Heb je een multimeter?

Is het een 3S LiPo zou je misschien als je geen multimeter hebt een autolamp over kunnen houden. Om te kijken of deze accu niet dood is.

Throttle, dat is bij jou kanaal 1.

Sluit eerst de regelaar alleen op motor en accu aan en niet op de ontvanger.
Heb je nu ~5 volt op de rode en zwarte draad van de 'servo' plug?
Zo niet, dan is dat het probleem.

P.S. Dit is je ontvanger.

Throttle, dat is bij jou kanaal 1.

Sluit eerst de regelaar alleen op motor en accu aan en niet op de ontvanger.
Heb je nu ~5 volt op de rode en zwarte draad van de 'servo' plug?
Zo niet, dan is dat het probleem.

Bedankt, inderdaad met de multi-meter het stekkertje gemeten die naar de ontvanger gaat, die geeft 0 aan.
Mijn regelaar is dus kapot?

Bedankt, inderdaad met de multi-meter het stekkertje gemeten die naar de ontvanger gaat, die geeft 0 aan.
Mijn regelaar is dus kapot?

Gemeten tussen rood en zwart?

Dat lijkt er wel op ja, de accu geeft wel een spanning? Hoeveel? Als de accu spanning te laag is kan de BEC wellicht uitschakelen.

Back