HobbyKing Sbach 342 - Experimental version :P

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
Nou ehm.. het experimentele is er eigelijk een Beetje af, maar dat komt nog met een ander vliegtuig ;)

Bij deze de maiden flight van dit apparaat! :)

Vliegt prima, dunkt me. Een aanbeveling waardig? Ook een beetje gelet op het budget voor een vliegtuig als dit?

Ja.. niet in de zin dat dit het allerbest vliegende vliegtuig is.. Mijn balsa Sbach 342 vliegt Veel beter..
Wat zo'n EPP versie echter wel aanbevelenswaardig maakt is hoe relaxed je ermee vliegt.

Volgende keer probeer ik em met een nog wat lichtere (1600mah 3S) lipo.. Ik denk dat hij dan perfect is :)

Je kan dit eigenlijk niet echt "vliegende" noemen IMHO, maar "fladderend" wat niet wegneemt dat je er een hoop lol mee kunt beleven.
Bij ons op de club zijn ook enkele, die doen dit met een 1200-1300 mAh en dat gaat goed ermee.
Wordt hij lichter en wat staartlastiger, goed als je eens een hovertje wil placeren.

Zijn die niet een maatje kleiner? Deze 1100m versie valt met een 1200-1300 niet op een goede CG te krijgen.. Naja, of je moet er een plakje lood bij plakken, maar dan heeft de kleine lipo weer geen zin..

EPP vliegtuigen zijn er uiteraard Ook weer in allerlei soorten en maten.. De versie die ik in het voorgaande filmpje vloog is wel voorzien van een aardige hoeveelheid carbon-fiber.. Maar allé.. het is een gooi-en-smijt apparaat.. Voor precisie zijn er betere vliegtuigen :)
So far lijkt hij me Wel preciezer dan m'n MPX Acromaster trouwens (die heeft de zelfde Hitec servo's)

De 900mm heb ik en vlieg ik op 1000mAh, de GeeBee is 1000mm en vlieg ik op 1200mAh

Denk dat 1600mAh goed zal zijn op 1100mm. Op die maat zou ik wel voor een 4S kiezen denk ik, en dan maar wat minder mAh.
Deze kisten zijn immers niet bedoeld om relaxte lange vluchten te maken.

GeeBee van HK is ook echt een aanrader, is erg goedkoop, ziet er op het eerste gezicht wat raar uit, maar is in de lucht fantastisch:

Klopt.. niet voor een beetje rondjes vliegen.. Daar heb ik em iig niet voor gekocht ;)
4S? Hmm zou kunnen, maar ik denk niet dat het nodig is.. Op 50% throttle kon ik al zo'n beetje hoveren (als er niet zo'n wind was geweest + nose heavy)

@Justapoke
Het aantal cellen (LiPo) is overigens niet van invloed op de vliegduur. De hoeveelheid Wh is bepalend.

Excuse-moi?
Back to the drawing board Eric....

Het is wel heel degelijk van invloed op de vliegduur!
En wel hierom: als je de spanning verhoogt en je streeft +/- dezelfde prestaties na (dus grofweg het vermogen per kg vliegtuig) gaat je stroom dus zakken. Je zult wel moeten spelen met de prop en daar kan je soms zo slecht uitkomen dat op een lager aantal cellen blijven misschien beter is.

Als je stroom zakt betekent dit dat je lichter kan gaan in regelaar. Regelaar is immers kritisch voor stroom.
Als je stroom zakt betekent dit dat je lichter kan gaan in C waarde van je lipo. C waarde is immers belangrijk om die gevraagde stroom te kunnen leveren.
Als je stroom zakt betekent dit dat je lichter kan gaan in het aantal Ah van je lipo.

Allemaal zaken die zorgen dat je vliegtuig.... lichter wordt! Met andere woorden het benodigde totaal vermogen wordt kleiner want het gewicht van je vliegtuig vermindert ook. Tenzij je dat overschot van vermogen steekt in ... vliegduur.

Niet voor niets is 1 van de stelregels in het electrovliegen: wil je langer vliegen: steek een celletje bij (en pas de rest aan in functie van)

Stel, je speelt met #aantal cellen en steekt idd een cel bij (Wh blijft gelijk), waarom zou je dan niet lagere kV motor nemen, in plaats van spelen met propsize? Waarom wordt er überhaupt nog op 1s/ 2s gevlogen en niet op 6s of 12s?

PS. Meer cellen betekent ook meer verpakking/ isolatie rond die cellen en bedrading van ene cel naar de andere cel. Tevens betekent meer cellen ook een groter verlies in de BEC. Hebben low-kV-motoren ook niet meer windingen/ dunnere draden? Et voilà weer een verlies. Is het niet zo dat de interne weerstand van een pack serie-geschakelde LiPo's wordt bepaald door de weerstanden van iedere cel afzonderlijk bij elkaar op te tellen? [Ik citeer: een 3S batterij met IR cel 1 = 4, IR cel 2 = 6 en IR cel 3 = 5 zal een totale IR hebben van 4 + 6 + 5 = 15 milli-ohm] Wederom een verlies.

Laatst bewerkt:
Bij 1 cel verschil kun je het meestal wel oplossen met propsize (bvb van 4 naar 5). Zelf hou ik ook wel meest van motoren aanpassen i.f.v. aantal cellen, het is dikwijls een combinatie van beiden (ook wat je als lipo voorraad hebt natuurlijk, je moet toch een beetje kunnen hergebruiken).

Wat betreft isolatie / verpakking / draden: dit zal zichzelf wel uitmiddelen i.f.v. de lipo grootte. Qua bekabeling kan dit idd wel wat schelen.

Een 1-2 cell motor vervangen door een 6-12 cel is een absurde redenatie. Dat besef jij ook wel. Heb jij al eens een indoormotortje gezien op 300kV?
Motorrendement stijgt ook algemeen i.f.v. het aantal cellen en daling van kV.
Mijn inzicht gaat over het stijgen van bvb 3 naar 4 cellen, of 5 naar 6.

Stellen dat het aantal cellen geen invloed heeft op je vluchtduur houdt geen steek.

@dries: interessante uiteenzetting. Druist een beetje in tegen de wet van behoud van ellende zoals die in het algemeen opgeld doet op deze planeet. Ik zal er zelf ook 's een experiment aan wagen.

Komt er meestal op neer: als je je vermogen kunt halen uit spanning is dat te verkiezen boven vermogen halen uit stroom. Hebben de componenten liever.

Er wordt hier een heel belangrijke factor vergeten. Als je meer cellen gebruikt zal de benodigde stroom voor hetzelfde vermogen lager worden. Dat is al uitgelegd. Door het verlagen van de stroom zullen de verliezen heel sterk dalen.
Hoeveel is heel sterk? Als je de stroom halveert maar al het overige blijft hetzelfde, zullen de verliezen vier maal kleiner worden. Daar zit de grootste winst in vergroten van de vliegduur.

Ernst,
Maar al het overige blijft niet hetelfde.
Het gaat er hier om een 3d model leuk te laten vliegen. Ongeveer 1kg, dus qua vermogen rond de 300W. De vraag is of die 300W of je die 300W uit 2s,3s...6s moet halen. Als je bij gelijk vermogen de stroom halveert, moet de spanning met een faktor 2 omhoog. Dat heeft twee gevolgen:
1.Voor dezelfde propmaat (de maat die goed bij het model past), moet je dus een motor met een kv gebruiken die de helft lager ligt. En dat betekent bij dezelfde grootte
van de motor een hogere interne weerstand.
2. Bij een gelijk lipogewicht (passend bij het model), zal een lipo met 2x hogere spanning, een 2x lagere capaciteit hebben (inderdaad het aan Wh waaraan gerefereerd werd). Vanwege de lagere capaciteit heeft de lipo ook weer een hogere interne weerstand.
De hogere interne weerstand van lipo en motor doen de ´winst´ van de lagere stroom weer teniet. In de praktijk zit er geen tot hoogstens 2-3 procent winst in een hogere spanning bij lagere stroom.
Wat wel een kleine gewicht-winst op kan leveren is de regelaar, die bij de lagere stroom wat lichter gedimensioneerd kan worden.

Dank je Gerben, en in aanvulling daarop, zoals reeds genoemd, gaat de efficiency van de BEC ook omlaag. Helaas, no free lunch.

Erg interessant! Als zelfbenoemd *kuch* "besparingsexpert" vraag ik me ook altijd af wat nou gunstiger is en ik ben er nog niet helemaal uit. Draden geven exponentieel meer verlies bij hogere stromen, maar hoeveel verlies is dat procentueel? Dikkere draden zijn zwaarder. Lineaire BECs zijn bij een hogere spanning in het nadeel, maar schakelende BECs niet. Hoe meer lipo-cellen, hoe groter de kans op onbalans in de cellen. Je effectieve capaciteit is feitelijk N * C_minste, met N het aantal cellen en C_minste de capaciteit van de slechtste cel.

Ik kocht laatst zo'n lipo-powerbank met usb-uitgang. Die is opgebouwd uit 4 parallelle lipo's waarvan de spanning van 3.7V omhoog wordt getransformeerd naar 5V. Ze hadden ook voor 2 * 2 lipo's in serie kunnen kiezen en de spanning van 7.4V omlaag kunnen transformeren. Of 4 lipo's in serie en 14.8V omlaag brengen naar 5V. Misschien dat het opladen via usb hier een rol speelt.

Martin

Als je op kostenbesparing uit bent, neem je een motor en lipo die veel voorkomen, simpelweg omdat ze goedkoper zijn.
Dus bijvoorbeeld eerder een 3s 2600mah dan een 6s 1300mAh. Een motor met een regulier kv voor zijn gewicht is ook goedkoper dan een exoot met een erg laag kv voor zijn gewicht. Er zijn zat goedkope motoren en regelaars die prima presteren, wel even op de reviews letten natuurlijk.
Het enige waar besparing af te raden is, is op de propellor. Een goede propellor presteert duidelijk beter dan een goedkoop stukje plastic. Xoar of Fiala zijn nog altijd mijn favorieten. Als het nog prijziger mag zijn carbon Mejzlik of klapprops (maar dat is al lang geen budget materiaal meer). Aeronaut camcarbon klapprop werkt trouwens ook heel aardig voor sommige toepassingen en is nog redelijk betaalbaar.

Gerben

Back