Hobbyking ZYX 3-Axis Flybarless System

Discussie in 'Flybarless' gestart door bassman, 31 mei 2012.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    IK heb een mini titan....dus ook de servo's haaks op de mainshaft.
    Ik krijg in het programma waarmee ik de zyx instel het overzicht van alle uitslagen.
    Als ik alles op midstick zet dan is roll, ruder en nick bijna ook 0 op het scherm.....alleen
    de pitch staat op -28......dus moet ik met subtrim deze op 0 zien te krijgen.....en dus
    kom ik in mijn zender rond de 120 te zitten . Dus het is niet dat ik de bladhouders op 0 moet krijgen maar alleen softwarematig in het programma
     
  2. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Zullen hs56 met carbonite gears het ook kunnen trekken op een flybarless heli?
     
  3. Tribal69

    Tribal69

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    376
    Locatie:
    België
    Hitec HS-65MG - High Torque Ultra Micro Servo

    Basic Information

    Modulation: Analog Torque: 4.8V:

    25.0 oz-in (1.80 kg-cm)
    6.0V:

    30.5 oz-in (2.20 kg-cm)
    Speed: 4.8V:

    0.14 sec/60°
    6.0V:

    0.11 sec/60°
    Weight: 0.42 oz (11.9 g) Dimensions: Length:

    0.92 in (23.4 mm)
    Width:

    0.45 in (11.4 mm)
    Height:

    0.94 in (23.9 mm) Motor Type: 3-pole Gear Type: Metal Rotation/Support: Single Bearing

    Dus dat gaat geen probleem zijn op 6V
     
  4. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik bedoel eigenlijk de hs56 servo's
     
  5. wimb

    wimb

    Lid geworden:
    3 mei 2011
    Berichten:
    632
    Locatie:
    Zierikzee
    Die geven 1kg/cm! Ik weet het niet! Een 450heli weegt ong een kleine 800gr maar tijdens vliegen komen er natuurlijk krachten op die veel meer zijn dan die 800gr.
    Nu is het wel zo dat die swash-sero's met z'n drieen zijn en dan kom je op 3 kg....
    Zou moeten kunnen denk ik, heb zelf de hxt900 op de swash zitten met de ZYX en dat gaat goed maar die geven 1,6kg.
    Kwestie van uitproberen denk ik, persoonlijk vind ik 1kg wat weinig maar misschien kan het.
    Ze moeten ook dynamisch erg snel zijn natuurlijk. Ze moeten erg snel van richting kunnen veranderen omdat ze op een gyro staan aangesloten en de hxt900 doen het ook goed op een staart (zou het niet willen aanbevelen maar het kan wel)
    Dus als een servo het goed doet op de staart dan kunnen ze ook op de swash bij een fbl volgens mij.
    Weet wel dat bijv de TP mg90s niet goed werken op de ZYX...Dan moet je de gain zo laag gaan zetten dat er bijna niet meer mee te vliegen valt.

    Ik zeg: gewoon proberen die hs-56hb en ben erg benieuwd naar je bevindingen
     
  6. Tribal69

    Tribal69

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    376
    Locatie:
    België
    Hitec HS-56HB - Deluxe Feather Servo


    Basic Information

    Modulation: Analog Torque: 4.8V:

    13.8 oz-in (0.99 kg-cm)
    6.0V:

    16.6 oz-in (1.20 kg-cm)
    Speed: 4.8V:

    0.12 sec/60°
    6.0V:

    0.10 sec/60°
    Weight: 0.35 oz (10.0 g) Dimensions: Length:

    0.88 in (22.4 mm)
    Width:

    0.45 in (11.4 mm)
    Height:

    0.94 in (23.9 mm) Motor Type: 3-pole Gear Type: Plastic Rotation/Support: Single Bearing


    Niet doen ze hebben voor FBL te weinig kracht en vooral niet als je er 3D mee gaat vliegen.
     
  7. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb alles nu ingested op de zyx .......alles level en gebruik de hs65mg servo's

    Af en toe wanneer ik de accu aansluit op de regelaar dan hoor je eerst de piepjes van
    de regelaar en dan gaat de swashplate naar een bepaalde hoogte.
    Op dit punt dus als de gyro gaat initialiseren dan heb ik af en toe dat de analoge servo''s
    wat "shutteren''.........na initialisatie is dit vaak weg ...maar soms moet ik even de pitchstick omhoog en omlaag doen.
    Waar kan dit aan liggen?
     
  8. Tribal69

    Tribal69

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    376
    Locatie:
    België
    Vermoedelijk is er toch iets mis met je ESC maar welke biepjes hoor je precies? Bijvoorbeeld 3 bieps dat het aantal cellen van je lipo.

    In jou plaats zou ik toch eens een andere ESC proberen.

    Succes
     
  9. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Het zijn de piepjes van het aantal cellen dat er is aangesloten.
    Dit deed hij ook altijd bij mijn flybarred versie.
    Kan het komen doordat het analoge servo's zijn??
    Als ik de stick even op en neer beweeg is het weg.
     
  10. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Vanavond gevlogen met de setup.....vliegt goed.
    Ik heb er nu flybarred bladen op zitten dus dat ook maar eens veranderen.
    Ik vind wel dat met pitch pumps de heli nog traag reageert. Kan dit komen door de relatief trage servo's???


    Dit bedoel ik:

    [media=youtube]pCHAll4XzKY[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Mspeed

    Mspeed

    Lid geworden:
    30 sep 2009
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Brunssum
    Ik heb de tarot zyx op de 450 pro tt ,gebruik henge Md 933 op cyclic en futaba 9257 op de tail.
    Gisteren mijn maiden gemaakt echter geen succes want bij het optoeren kiepte de heli op een zij toen hij wou liften probeerde dit te corrigeren echter te laat.
    Voor ik ging vliegen heb ik de juiste bewegingen van de servo's gekontroleerd ,swashplate stond level.
    Ook de heli naar voren en de zijkant bewogen om te kijken of hij of hij de probeerd de swash horizontaal te levellen , dit doet hij wel alleen heel erg traag viel mij op.
    Ik heb de tarot ingesteld met de usb link , gewoon standerd instellingen alleen de deadband beide naar 10 gezet.
    Als zender gebruik ik de dx8 die op 1-servo norm ingesteld staat, iemand enig idee waar ik nog op moet letten bij mijn tweede poging ?
     
  12. wimb

    wimb

    Lid geworden:
    3 mei 2011
    Berichten:
    632
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik weet niet op welke instelling ie staat maar ik zou de Roll en de Pitch-gain lager zetten.
    Standaard staan die op 80 geloof ik en die moet je eens op 50 of 60 zetten.
    Zelf heb ik de henge 922 en heb de gains naar 55 gezet
     
  13. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Kan gebeuren bij een FBL, je moet direct gewoon de lucht in, niet optoeren en aarzelen, direct omhoog.
     
  14. Mspeed

    Mspeed

    Lid geworden:
    30 sep 2009
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Brunssum
    Dacht ik zelf ook aan het downwash effect wat de ongewenste reaktie heeft veroorzaakt, mischien iets te voorzichtig geweest.
    Heb nog mijn trainings kruis ergens liggen strap die er onder en dan "lanceer" ik de heli meteen naar 1,5 meter of zo.
     
  15. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    zyx

    Doe ik zelf ook met me 250....zo is het me aan geleerd
    Niet echt op toeren maar direct de lucht in op 1m en dan levelt ie vrij direct uit.
    Was ik nooit gewend om te doen maar als je het eenmaal door hebt dan volgt de rest vanzelf.
    Mijn 250fbl met zyx doet het nu ook goed nadat ik een aantal dingen veranderd hebt in het software(na div tips en veel lezen)
    phil
     
  16. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Dat dacht ik ook altijg maar om dat even weer de wereld uit te helpen :) edit: overigens voor mij een onbekende die hier vliegt, zou willen dat ik het al zo kon ;)

    Zelf tot nu toe enkel ervaring met de beastx en je moet voorzichtig zijn met cyclic bewegingen met de heli op de grond maar dat is het dan ook wel.
    Ik heb door m'n heli op een scheve ondergrond te landen en dan wat teveel te sturen ook wel laten omvallen maar over het algemeen valt dat heel erg mee. Een landing met een skid een cm of 4 hoger dan de ander is sowieso niet ideaal natuurlijk ;)
    Ik las wel dat de heli bijvoorbeeld ook om kon vallen wanneer je een skid aan de grond tikt of anders verkeerd neerzet maar ben allerlei dingen gaan proberen met de 450 op het terras en eigenlijk niets aan de hand.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Mspeed

    Mspeed

    Lid geworden:
    30 sep 2009
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Brunssum
    Je heb dat verhaal van downwash inderdaad goed onderuitgehaald.
    Leuk filmpje je hebt inderdaad een redelijk gevoel voor je cyclic en lef om het uit te proberen.
    Heb inmiddels weer een poging gewaagt met het zelfde resultaat, een vliegmaat van mij heeft ook een tarot zyx.
    Deze even uitgewisseld en alles oke dus helaas heb ik een maandag morgen model.

    :2gunfire:
     
  18. Mspeed

    Mspeed

    Lid geworden:
    30 sep 2009
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Brunssum
    Aan Chris , iets te vlug gelezen zag naderhand dat het filmpje niet van jezelf was.

    Heb gisteren met nieuwe tarot weer een nieuwe poging gewaagd, en alles prima in orde.
    Instelling gewoon op soft 3d gezet en deadband terug naar 10, en hij vliegt goed.
    Later mischien nog wat experimenteren met de gain instellingen maar eerst eens wat vlieguren maken.
     
  19. Tribal69

    Tribal69

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    376
    Locatie:
    België
    Vanavond de maiden van mijn derde Trex 450 Pro gedaan dit keer met de ZYX -S versie en na vooral op RCGroups het topic gevolgd te hebben daar de settings van overgenomen grotendeels en onmiddellijk rock solid !!!
    Heb die controller wel de recentste firmware 3.5 geflash want standaard had die 3.02.
    Toch een heel groot verschil met de ZYX daar was het toch zoeken naar de gepaste gains om die goed te krijgen.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Je kan best rustig optoeren..

    Maar je moet gewoon erg goed je swash in de gaten houden..
    als deze beweegt tijdens het optoeren, houdt dit in dat de gyro van die as beweging ziet (de trilling is dan zodanig dat de gyro een beweging ziet ipv trilling)

    oftewel, hij gaat corrigeren, maar de heli staat op de grond dus lukt dit niet, en gaat de swash verder de hoek in.
    als ik dit zie gebeuren, stuur ik mn swash weer recht, en kan ik gewoon verder optoeren. let wel, de correctie is doorgaans minimaal om het optoeren goed te laten verlopen, en doorgaans maar 1 kant op (dus niet gaan zitten roeren)

    als je de heli dan licht maakt, ff opletten waar hij heen wil (zie je vanzelf aan de rotordisc, die zie je dan een beetje scheef staan 1 kant op, of de heli gaat een beetje "wippen" 1 kant op)
    als je dit ook gehad hebt, is er eigenlijk niets meer aan de hand..

    Het punt is een beetje als je hem met een maiden meteen een meter van de grond trekt, dat wanneer er een gain grof verkeerd staat, dat ding een meter heeft om vaart op te bouwen.
    1 keer gehad, een hunt over alledrie de assen, je krijgt hem echt niet zonder schade omlaag..
    Bij mij was het alleen een landingsgestel omdat ik hem op 1 cm van de grond vol pitch omlaag duwde, normaal landen was onmogelijk

    Als je weet dat het goed zit, moet je het zelf weten of je rustig of minder rustig de lucht in gaat
     

Deel Deze Pagina