Hobbywing Xtreme Stock Xerun 60A

Offtopic,

een wonder is gebeurd , de tekin doet het weer. een reset gedaan van de regelaar en hij kwam weer haperend tot leven. Gecalibreerd op de zender en alles schijnt het weer gewoon te doen. Zal woensdag even uitproberen op de MACh denk ik. Heeft iemand ook deze ervaring , heel vreemd.

On topic, Alles is besteld voor de Hobbywing xtreme regelaar 60A dus laat maar komen.
 
Zou dat gevoel niet te maken kunnen hebben dat met de tekin er over het algemeen meer timing wordt gereden? Om het een en ander in balans te houden en de motor niet op te blazen wordt er een stuk minder hoog en verplaatst. Hierdoor zou het gevoel ook anders kunnen zijn tussen de hobbywing en de tekin.

Mijn gevoel is namelijk wel dat door de hogere vertiming de softheid onderin toeneemt door de lagere rollout die je moet hanteren. Is er al eens met de tekin getest met een lage timing en hogere verplaatsing zoals die met de hobbywing wordt gereden? (de hobbywing en tekin zullen wel ieder hun eigen wijze hebben om de vertiming erin te zetten maar wellicht is er een overeenkomst).

Door de lagere verplaatsing zal de motor bij van het gas af meer dragbrake veroorzaken dan met een hogere verplaatsing (grotere pinion). Al met al krijg je een soort on-off switch waar vrij veel rijders over klagen.

Dit jaar heb ik buiten met de tekin minder timing gereden (45 met 7 turbo, motor bijna op 0) met een iets hogere rollout en dit beviel ook prima. Snelheid en rondetijden was er niet minder om maar het gevoel leek wel wat gebalanceerder. De motor temperatuur bleef ook ontzettend laag. (55 graden na 7-8 minuten poken op de Mach).

Op zich erg interessant om volgend jaar eens verder te testen met nog lagere timing and hogere verplaatsing icm met het toerental bereik.

Hey Alex,

ken idd. ook iemand die met de vertimebare regelaar reed met een enorm zware vertanding, hij ging idd bjina net zo snel als de rest, alleen de temp was 20 graden hoger.

De Tekin en de Hobbywing zijn volgens mij bijna hetzefde, in de TC 13.5 klasse wordt met een Tekin gereden met een i =6 en de HW met een i =5.7.
Dit scheeld dus niks, beide door de vertiming lichter vertanden.
Het aantal graden bij een Tekin klopt volgens mij voor geen meter met de werkelijkheid, dit moet je volgens mij door 2 delen of misschien wel meer. Dan komt de setting redelijk overeen met een HW...
Met de Tekin kan je anders rijden met 55 boost, 15 turbo, 10 op de motor en een pre-read van laten we zeggen 10 graden op de sensor, dit maakt een totale timing van 90 graden....!!!

Ik denk dat de programmatuur het verschil maakt, er zal intern wel meer inzitten dan wij weten om de vertiming mogelijk te maken.

De HW heeft overigens max. boost 21, turbo 9 graden.

Denk dat je deels gelijk hebt met je verhaal over dragbrake etc...
Zelf reed ik ook altijd de Tekin met i = 6, boost 50, turbo 12,
dus een stuk lager dan de rest, had meer gevoel in mijn optiek, wel kwam je dan weer iets power te kort, maar met bocht snelheid was dit goed te maken.

Vind zelf die HW gewoon fijner rijden, daarnaast hebben meerdere mensen met mijn auto gereden en dachten er hetzelfde over. 2 reden er binnen 1 accu pakket een sneller PR mee. Die zijn nu ook over naar de HW
 
Offtopic,

een wonder is gebeurd , de tekin doet het weer. een reset gedaan van de regelaar en hij kwam weer haperend tot leven. Gecalibreerd op de zender en alles schijnt het weer gewoon te doen. Zal woensdag even uitproberen op de MACh denk ik. Heeft iemand ook deze ervaring , heel vreemd.

On topic, Alles is besteld voor de Hobbywing xtreme regelaar 60A dus laat maar komen.

Hoeven maar een paar 1tjes in de programmatuur om te vallen JW, dan doet ie het niet meer, dus gewoon een paar keer achter elkaar de software er opnieuw inschieten doet vaak wonderen. Ga je ook buiten TC rijden op de mach, moet je de 13.5 gaan rijden met die HW..!!
 
Die 1S 120A is handig voor in de 1/12 aangezien er al een booster is ingebouwd. Je kunt er ook 2s mee rijden maar heeft even uit mijn hoofd een wat mindere spec dan de 120A v2.1. (alleen van toepassing als je modified met 2s gaat rijden)

Dan kan je het beste de 1s 120A kopen volgens mij...

Maar wat ik vreemd vindt is dat je met de gewone 2S (dus xtreme en xerun 120A 2S) officieel geen 1S kan rijden, in de spec. staat ook aangegeven vanaf 2S, waarom zouden ze dan die 1S gemaakt hebben, alleen voor die booster.
 
Dan kan je het beste de 1s 120A kopen volgens mij...

Maar wat ik vreemd vindt is dat je met de gewone 2S (dus xtreme en xerun 120A 2S) officieel geen 1S kan rijden, in de spec. staat ook aangegeven vanaf 2S, waarom zouden ze dan die 1S gemaakt hebben, alleen voor die booster.

ik denk het wel ja. Een ingebouwde booster is handig, dan zit je niet met apparte boosters en ontvanger batterijen etc.

De extreme en de 60a en 120a v2.0 en v2.1 kunnen ook op 1s gereden worden alleen de bec kan de voltage niet leveren naar de servo (de servo vraagt te veel) en hierdoor ontstaat er een spanningsdip waardoor de regelaar raar gaat doen. Vandaar de booster die de voltage opkrikt naar de servo en de spanningsdip weg haalt.. De booster doet niets met voltage naar de regelaar of naar de motor.
 
ik denk het wel ja. Een ingebouwde booster is handig, dan zit je niet met apparte boosters en ontvanger batterijen etc.

De extreme en de 60a en 120a v2.0 en v2.1 kunnen ook op 1s gereden worden alleen de bec kan de voltage niet leveren naar de servo (de servo vraagt te veel) en hierdoor ontstaat er een spanningsdip waardoor de regelaar raar gaat doen. Vandaar de booster die de voltage opkrikt naar de servo en de spanningsdip weg haalt.. De booster doet niets met voltage naar de regelaar of naar de motor.

Dan is Ben zijn booster gewoon niet meer goed denk ik.?
 
Hey Alex,

ken idd. ook iemand die met de vertimebare regelaar reed met een enorm zware vertanding, hij ging idd bjina net zo snel als de rest, alleen de temp was 20 graden hoger.

De Tekin en de Hobbywing zijn volgens mij bijna hetzefde, in de TC 13.5 klasse wordt met een Tekin gereden met een i =6 en de HW met een i =5.7.
Dit scheeld dus niks, beide door de vertiming lichter vertanden.
Het aantal graden bij een Tekin klopt volgens mij voor geen meter met de werkelijkheid, dit moet je volgens mij door 2 delen of misschien wel meer. Dan komt de setting redelijk overeen met een HW...
Met de Tekin kan je anders rijden met 55 boost, 15 turbo, 10 op de motor en een pre-read van laten we zeggen 10 graden op de sensor, dit maakt een totale timing van 90 graden....!!!

Ik denk dat de programmatuur het verschil maakt, er zal intern wel meer inzitten dan wij weten om de vertiming mogelijk te maken.

De HW heeft overigens max. boost 21, turbo 9 graden.

Denk dat je deels gelijk hebt met je verhaal over dragbrake etc...
Zelf reed ik ook altijd de Tekin met i = 6, boost 50, turbo 12,
dus een stuk lager dan de rest, had meer gevoel in mijn optiek, wel kwam je dan weer iets power te kort, maar met bocht snelheid was dit goed te maken.

Vind zelf die HW gewoon fijner rijden, daarnaast hebben meerdere mensen met mijn auto gereden en dachten er hetzelfde over. 2 reden er binnen 1 accu pakket een sneller PR mee. Die zijn nu ook over naar de HW

Roy,

over de getallen bij vertiming zou best wel eens kunnen. Er zijn een hoop onzin verhalen in de rc wereld hierover. Het zal me inderdaad niet verbazen dat de nummers van tekin maar ook andere regelaars in werkelijk anders zijn dan de werkelijke vertiming die de regelaar geeft.

Als je bedenkt dat de "0" graden regelaars in werkelijk ook niet "0" graden zijn maar meer een nummer om het simpel te houden dan wordt het allemaal niet duidelijker door.

Met een echte 0 graden vertiming zal de motor niet of nauwelijks werken. De software heeft namelijk tijd nodig om het punt te zien waarop het de rotor moet aansturen. ;) (simpel getyped)
 
Laatst bewerkt:
Net even gedaan wat jan willem had gedaan met zijn tekin en wat denk je HIJ doet het weer.
Nieuwe hotwire software erop het is een wonder wilde hem al bijna in de prullenbak gooien..
Hij gaf eerst geen krimp meer stroom erop en geen lichtje wat ging branden op dat ding nu dus wel weer gelukkig ...

groeten

John
 
Ja, we hebben geen weet van hoe die dingen nou "echt" werken, heb er wel een hele tijd over gesproken met ene "Oscar" hij is van Orion en via Ed Ijzer stonden we even te praten, we zaten redelijk op een lijn omtrent de vertiming en basis motorprincipes, hij is motor ontwikkelaar. We hadden het over de basis principes, ontwerpen van zo`n ding gaat vele malen verder.

Wat er gebeurd, je zet spanning op een spoel, afhankelijk van de weerstand gaat er een stroom lopen, deze stroom bouwt een magnetisch veld op, dit magnetische veld geeft een Lorenz kracht op de magneet, het is hierbij belangrijk, dat de lorentzkracht, loodrecht op pool van de magneet van de rotor staat. (je krijgt dus een moment) Als de L-kracht niet loodrecht op de pool staat, dan is de arm (kracht x arm) kleiner en dus ook het koppel, het liefst wil je dat bij elke situatie een loodrechte kracht/pool situatie heerst....

Hier wordt het lastig (onmogelijk) voor de statische regelaars.....
De ideale situatie van hierboven, is met een statische regelaar maar op 1 punt in het toerenbereik mogelijk.....!!!!
Als er spanning op een spoel gezet wordt, zal er een magnetisch veld opgebouwd gaan worden, dit is er niet in 1 keer aanwezig, dit bouwt op volgens een formule met een e-macht, bij bv. 90 procent is het veld ok bevonden (overige 10% kost teveel tijd, e-macht..) en veel energie aanwezig.... Het kost dus tijd om het veld op te bouwen.

Bij een laag toerental is dus relatief veel tijd aanwezig om het veld op te bouwen en deze precies te timen op de loodrechte situatie, bij een hoog rpm is weinig tijd om het veld op te bouwen en te timen op de loodrechte situatie.

Het liefst ga je dus bij oplopend toerental, steeds eerder beginnen met spanning op de spoel te zetten, zodat 90% van het veld op het juiste loodrechte punt aanwezig is (bij elk toerental), dan het je een hoge efficiëntie.

Bij standaard (statische) regelaars wordt dit proces ook gedaan, zorgen voor juiste timing, dit gebeurd aan de hand van voorgeschreven profiles.......lol.
Je kan dus standje 1, 2, 3 etc kiezen....Dit doet die oude LRP Stock spec,
de "0-graden" regelaar doet nog steeds hetzelfde trucje, alleen kan je niet meer kiezen uit verschillende profiles...(LRP heeft nu een standaard profile omschreven voor overige 0-graden regelaar fabrikanten, gemiddeld voor verschillende banen.....)

Een vertimebare regelaar maakt dat je het zelf kan instellen......dus per baan afhankelijk, daarnaast ook nog een turbo.

Je wil dus van 0 tot max. toerental die loodrechte situatie hebben, meer kan een motor gewoon niet....(daarnaast heeft een motor zelf andere verliezen, mechanisch, ijzer, inductie...)

Vaak hoor je ook dat vertimen (verward met vertimebare regelaars...) waardeloos is voor de efficientie van de motor, dit is alleen waar voor het fenomeen vertimen...Men vertimed een motor immers, om op hogere toeren die loodrechte situatie te hebben, ok, lage toeren geeft dan slechte efficientie (kleinere arm), maar de motor loopt wel meer toeren....

een vertimebare regelaar kan dus bij bijna elk toerental een goede loodrecht situatie creëren...daarom en niks anders gaan ze zo hard....lol

Zelf denk ik dat het verschil in HW en Tekin zit in het algoritme, die het dynamisch proces stuurt, de HW reageerd beter en sneller op toeren/belasting wisselingen.
 
Laatst bewerkt:
Net even gedaan wat jan willem had gedaan met zijn tekin en wat denk je HIJ doet het weer.
Nieuwe hotwire software erop het is een wonder wilde hem al bijna in de prullenbak gooien..
Hij gaf eerst geen krimp meer stroom erop en geen lichtje wat ging branden op dat ding nu dus wel weer gelukkig ...

groeten

John
:banana::banana::banana:
 
Dan is Ben zijn booster gewoon niet meer goed denk ik.?

Nou das is volgens mij niet helemaal zo, want ik bleef maar hetzelfde probleem houden toen ik een ontvanger LiFe accu paketje van 6,6V op de ontvanger had gezet... En nou jij weer RoeOiiii :-) :-) :-)
 
Nou das is volgens mij niet helemaal zo, want ik bleef maar hetzelfde probleem houden toen ik een ontvanger LiFe accu paketje van 6,6V op de ontvanger had gezet... En nou jij weer RoeOiiii :-) :-) :-)

Ik zeg dat die Xtreme gewoon niet ontworpen is voor 2S en dat jullie allemaal mazzel hebben dat ie het doet, het zal net binnen de grens vallen, dan heb jij gewoon pech......hahaha
 
Ja, we hebben geen weet van hoe die dingen nou "echt" werken, heb er wel een hele tijd over gesproken met ene "Oscar" hij is van Orion en via Ed Ijzer stonden we even te praten, we zaten redelijk op een lijn omtrent de vertiming en basis motorprincipes, hij is motor ontwikkelaar.

Wat er gebeurd, je zet spanning op een spoel, afhankelijk van de weerstand gaat er een stroom lopen, deze stroom bouwt een magnetisch veld op, dit magnetische veld geeft een Lorenz kracht op de magneet, het is hierbij belangrijk, dat de lorentzkracht, loodrecht op pool van de magneet van de rotor staat. (je krijgt dus een moment) Als de L-kracht niet loodrecht op de pool staat, dan is de arm (kracht x arm) kleiner en dus ook het koppel, het liefst wil je dat bij elke situatie een loodrechte kracht/pool situatie heerst....

Hier wordt het lastig (onmogelijk) voor de statische regelaars.....
De ideale situatie van hierboven, is met een statische regelaar maar op 1 punt in het toerenbereik mogelijk.....!!!!
Als er spanning op een spoel gezet wordt, zal er een magnetisch veld opgebouwd gaan worden, dit is er niet in 1 keer aanwezig, dit bouwt op volgens een formule met een e-macht, bij bv. 90 procent is het veld ok bevonden (overige 10% kost teveel tijd, e-macht..) en veel energie aanwezig.... Het kost dus tijd om het veld op te bouwen.

Bij een laag toerental is dus relatief veel tijd aanwezig om het veld op te bouwen en deze precies te timen op de loodrechte situatie, bij een hoog rpm is weinig tijd om het veld op te bouwen en te timen op de loodrechte situatie.

Het liefst ga je dus bij oplopend toerental, steeds eerder beginnen met spanning op de spoel te zetten, zodat 90% van het veld op het juiste loodrechte punt aanwezig is (bij elk toerental), dan het je een hoge efficiëntie.

Bij standaard (statische) regelaars wordt dit proces ook gedaan, zorgen voor juiste timing, dit gebeurd aan de hand van voorgeschreven profiles.......lol.
Je kan dus standje 1, 2, 3 etc kiezen....Dit doet die oude LRP Stock spec,
de "0-graden" regelaar doet nog steeds hetzelfde trucje, alleen kan je niet meer kiezen uit verschillende profiles...(LRP heeft nu een standaard profile omschreven voor overige 0-graden regelaar fabrikanten, gemiddeld voor verschillende banen.....)

Een vertimebare regelaar maakt dat je het zelf kan instellen......dus per baan afhankelijk, daarnaast ook nog een turbo.

Je wil dus van 0 tot max. toerental die loodrechte situatie hebben, meer kan een motor gewoon niet....(daarnaast heeft een motor zelf andere verliezen, mechanisch, ijzer, inductie...)

Vaak hoor je ook dat vertimen (verward met vertimebare regelaars...) waardeloos is voor de efficientie van de motor, dit is alleen waar voor het fenomeen vertimen...Men vertimed een motor immers, om op hogere toeren die loodrechte situatie te hebben, ok, lage toeren geeft dan slechte efficientie (kleinere arm), maar de motor loopt wel meer toeren....

een vertimebare regelaar kan dus bij bijna elk toerental een goede loodrecht situatie creëren...daarom en niks anders gaan ze zo hard....lol

Zelf denk ik dat het verschil in HW en Tekin zit in het algoritme, die het dynamisch proces stuurt, de HW reageerd beter en sneller op toeren/belasting wisselingen.

+1 voor je gedetaileerde uitleg :D.

Inderdaad denk ik ook dat de type software in combinatie met de nieuwere componenten in de HW wat sneller en dus effecienter zal zijn kwa aansturing.

Maar ja, de tekin is al weer zo'n 3-4 jaar oud? De gekozen software/aansturing zal wellicht ook al wat verouderd zijn ook al kunnen ze deze nog wel steeds aanpassen met nieuwe functies, de structuur is intussen verouderd. Je vergelijking van de motor met turbo uit de jaren '80 zou best wel eens kunnen :D. Desalniettemin blijven de HW en de Tekin toch redelijk gelijkwaardig na al die jaren dat de tekin RS op de markt is.

ps:
3-4 jaar is vrij oud voor software en hardware. kijk maar eens hoe snel de PC's nu zijn in vergelijking met 3 jaar geleden.
 
Laatst bewerkt:
Idd. Alex. ze gaan in de hand van een gevorderde rijder even hard, het blijft lastig om ze ook echt goed te kunnen vergelijken, je hebt immers nog 100+ andere parameters in zo`n auto....Er is er in mijn optiek ook niet 1 slechter dan de ander.

Wel denk ik dat zo iemand als Ben sneller met een HW rijdt, als je begrijpt wat ik bedoel......lol:wink:8-):banana::proost:

(Ben, met je punaises op me stoel....)
 
Net even gedaan wat jan willem had gedaan met zijn tekin en wat denk je HIJ doet het weer.
Nieuwe hotwire software erop het is een wonder wilde hem al bijna in de prullenbak gooien..
Hij gaf eerst geen krimp meer stroom erop en geen lichtje wat ging branden op dat ding nu dus wel weer gelukkig ...

groeten

John

John, de mijne is toch stuk. Heb even gereden in de huiskamer en de moter stopt op een stuk en wil alleen bij volgas geven weer verder. Denk dat die sensoren niet goed meer heeft. maakt ook een raar geluid en wil eigenlijk achteruit rijden. Andere kabel gebruikt en precies hetzelfde.
woensdag maar naar Eric en omruilen. Kan die gerepareerd worden in de US. Jammer maar helaas.
 
John, de mijne is toch stuk. Heb even gereden in de huiskamer en de moter stopt op een stuk en wil alleen bij volgas geven weer verder. Denk dat die sensoren niet goed meer heeft. maakt ook een raar geluid en wil eigenlijk achteruit rijden. Andere kabel gebruikt en precies hetzelfde.
woensdag maar naar Eric en omruilen. Kan die gerepareerd worden in de US. Jammer maar helaas.

Al een andere motor geprobeerd JW, geen idee waarom, maar misschien is de sensor wel stuk?
 
ja hetzelfde hier was even te optimistisch geweest de lampjes branden wel maar met het aanzetten piept hij ook niet meer jammer maar helaas..

groeten

john
 
Al een andere motor geprobeerd JW, geen idee waarom, maar misschien is de sensor wel stuk?

Nou Roy hij reed als een tijger voordat ik die stomme zet deed. Nu lijkt alles in orde maar als je gas geeft maakt de moter herrie alsof die uit zijn lagers is. Wanneer je de auto achteruit duwt en dan weer probeert weg terijden lukt het niet. + en - omwisselen gaat niet onbestraft denk ik. Ook die lipo is dood. Ook al was het maar eventje. Het gekke is dat die regelaar alles gewoon doet inclusief geluid en calibreren op de zender enz.
Het leek eventjes alsof ik mazzel had. Je kan namelijk bij de tekin de sensoren van de moter op de leds zien oplichten en die doen het alle drie.
 
Nou Roy hij reed als een tijger voordat ik die stomme zet deed. Nu lijkt alles in orde maar als je gas geeft maakt de moter herrie alsof die uit zijn lagers is. Wanneer je de auto achteruit duwt en dan weer probeert weg terijden lukt het niet. + en - omwisselen gaat niet onbestraft denk ik. Ook die lipo is dood. Ook al was het maar eventje. Het gekke is dat die regelaar alles gewoon doet inclusief geluid en calibreren op de zender enz.
Het leek eventjes alsof ik mazzel had. Je kan namelijk bij de tekin de sensoren van de moter op de leds zien oplichten en die doen het alle drie.

Lukt het wel na een zetje vooruit? Ik had vorig jaar namelijk precies hetzelfde met mijn tekin. Tijdens de indoor wedstrijd stopte mijn auto opeens op het circuit (na een behoorlijke heftig ongeluk tegen en over de balken) en er kwam een heel schel krakend en piepend geluid uit de motor. Daarna reed die weer even en stopte opeens weer met dat helse kabaal uit de motor als ik gas gaf.

Bleek dat de sensordraad kapot was. Sensordraad vervangen en hij ging weer als een speer rond het circuit.

Tja, en dan geeft Tekin aan dat hij ook sensorloos kan rijden LOL!
 
Ja heb al een ander (nieuw) kabeltje geprobeerd maar helaas.
Wanneer je hem een duwtje geeft gaat die inderdaad weer rijden.
 
Back
Top