Hobbyzone Champ 2,4 Ghz

Onlangs heb ik besloten mij ook eens te gaan wagen aan het vliegen met een vliegtuig(je). Na veel gelezen te hebben (vooral buitenlandse fora) heb ik besloten een Hobbyzone Champ aan te schaffen. Dit 3 kanaals vliegtuig wordt door velen gezien als een prima vliegtuig waarmee een starter zichzelf redelijk moet kunnen leren vliegen zonder al te veel schade en kosten. Daarbij komt dat de aanschafprijs relatief laag ligt (89 euro).

Specificaties:

Type: Airplanes
Wingspan: 20.3 in (517mm)
Overall Length: 14.3 in (365mm)
Flying Weight: 1.3 oz (38g)
Radio: 4-channel 2.4GHz transmitter with Spektrum DSM 2; 3 channel receiver and aircraft
Prop Size: 130 x 70mm
Charger: DC 3.7V LiPo charger (included)
Recommended Battery: 3.7V 1S 150mAh LiPo (included)
Landing Gear: Fixed main with steerable tail wheel
Trim Scheme Colors: Yellow with orange trim
CG (center of gravity): Approximately 28mm from leading edge of the main wing

Foto:
1481-1561-thickbox.jpg

Ik kon echter niets recents vinden op dit forum (heb de zoekfunctie gebruikt). Vroeg me af of er leden zijn met vliegervaringen met dit vliegtuig?

Ik heb er sinds een aantal weken ook eentje. Fijn ding! Let wel op dat je met vliegen genoeg ruimte hebt, en kies een windstille dag uit.

Ik heb de eerste vluchten de crashbestendigheid al uit mogen testen, valt niet mee als je alleen heli's bent gewend, die kun je gewoon stil laten hangen, een vliegtuig moet altijd vooruit blijven gaan. Meeste schade is gelukkig puur cosmetisch, dus een krasje hier en daar in het schuim. En verder kun je vaak met een stukje plakband al een eind komen als er wat los komt. Let trouwens op of de vleugels goed vast zitten, de bevestiging is met klitteband of zo, dus er zit aardig wat speling in. Ik heb eerst wat tape gebruikt, en later een drupje epoxy aan de voorzijde, omdat ik het niet vertrouwde.

Wat betreft vliegen, hij is erg stabiel. Trim je het hoogteroer een tikje omhoog, dan kun je met sticks neutraal (behalve gas natuurlijk) heel rustig en schaalgetrouw vliegen. Wat ook fijn is, is dat hij prima kan zweven. Dus ben je de orientatie kwijt, sticks neutraal en gas los, en je hebt weer wat tijd om te zien wat er gebeurt. Landen kan ook prima op die manier, rustig aanvliegen en op een paar meter hoogte gas eraf, en hij komt zo naar beneden zweven. Vlak boven de grond een "tikkie up" en hij landt netjes op de wieltjes. Heb je hem wat beter in de vingers, dan kun je zelfs wat stunten, een looping gaat bijvoorbeeld prima.

Conclusie, aan de ene kant best prijzig voor een stukje "schuim" maar je kan er veel plezier mee hebben, en de schaallook maakt ook veel goed.

Bedankt je info. Ik hoop hem eind deze week binnen te hebben. Bleek niet op voorraad bij verkooppunt. Laat het weten, als het weer goed genoeg is om te kunnen vliegen!

Het weer is inderdaad waardeloos de laatste dagen. Gisterochtend nog wel even kunnen vliegen, bij opkomen van de zon, maar later stond er al teveel wind.

Helaas nog niet binnen gekomen bij de leverancier. Verwacht hem ergens volgende week. Ben erg benieuwd!

Jammer dat je nog moet wachten. Vandaag was het lekker vliegweer. Een 5 tal lipo's leeg gevlogen. Ik krijg steeds beter door hoe je hem ook snelheid kan laten maken, gas geven en duiken werkt best, maar als je daarvoor ook een korte rudder turn maakt, pakt hij ook extra snelheid op. Klein stukje ondersteboven gevlogen (wel onbedoeld) en loopings gaan steeds beter. Ook een keer een halve looping gedaan en dan bovenin met iets rudder de kist weer rechtop leggen. Weet zo even niet de naam van die move, maar het ziet er leuk uit.

In ieder geval is het een prima trainer, en je kan er ook best wat meer uitdagend mee vliegen.

Verwacht hem deze week binnen. Ben erg benieuwd!

Nu maar hopen dat het dan net zo mooi weer is als vandaag. Was helaas te laat thuis vanmiddag om nog even de lucht in te gaan, maar met de wind even weg was het prima weer voor dit "schuimpje" geweest. Ik kan nog wel binnen vliegen met mijn Solo Pro, en een paar 3 kanaals coaxjes, om even aan de vliegdrang te voldoen, maar buiten blijft leuker. En met een zuchtje wind heb je het met een superlichte heli al snel zwaar, en kan de Champ het nog net hebben.

Mocht je hem nu hebben, het is goed vliegweer om een proefvlucht temaken. Net 2 akku's leeg gevlogen, waaronder een Nanotech 130. Ging goed, deze akku is iets lichter dan de meegeleverde, maar de Champ werd niet staartlastig. Balans leek zelfs wat beter, ik hoefde minder hoogteroer te geven in bochten, en loopings gingen goed. Ondanks een aantal keren volgas geen LVC ("afslaande motor") gehad. :D

En? Nog niets? Ook vandaag prima weer voor een (proef)vlucht. Zelf wel 2 keer met de neus in de grond gevlogen, maar dat kwam omdat ik inverted vliegen wilde oefenen. Advies, mocht je dat ook gaan proberen, zorg voor voldoende hoogte, de Champ is geen snelheidsduivel, maar als je even de orientatie kwijt bent en gas erop houdt is hij snel beneden. Let je daar op, dan is zelfs een voorwaartse looping, dus met de vleugel aan de buitenkant, mogelijk. Volgende keer probeer ik een "S". :D

En de standaard 150 akku is niet veel soeps. Ik gebruik nu de Nanotech 130 van Hobby King, en na 9 minuten nog geen LVC bij volgas.

Ondertussen al geruime tijd binnen maar door drukte nog geen maiden kunnen maken. Gaat binnenkort wel gebeuren en zal mijn ervaringen delen!

ik heb er ook een. geweldig ding! totdat me vriend hem crashte :(. ik heb al een niewe vleugel maar weet niet erg goed welk dubbelzijdig plakband ik moet gebruiken. iemand tips?

Sinds een paar dagen ook in mijn bezit.
Wow what a champ :rolleyes:

Grotere wielen staan in bestellingen zodat rollende graslandingen/starts hopelijk ook mogelijk zijn.

RT-UM-CHPT-3.jpg

Wheel Upgrade Kit For UM Champ :: RCFunLab
Dat zijn de allergrootste (41mm) en ook een setje wat kleinere (31mm) besteld:
RT-UM-Ch-6spk-2T.jpg

Is een heerlijk toestelletje om met weinig tot geen wind ff een zak Lipo's leeg te vliegen. Niet zo spectaculair als de 4-kanaals toestellen (T-28, Mustang, etc), maar wel relaxed om circuitjes, aanvliegen, neerwaartse spiraal e.d te oefenen zonder meteen je hersens te frituren met een toestel dat je makkelijk ondersteboven stuurt.

Back