Hobbyzone Super Cub

Hallo allemaal,
eerst wat over mezelf: Ik ben al aantal maanden bezig met heli's (honey bee FP, mCPx en Solo pro v2) en vind het een ontzettend leuke hobby. Een tijdje geleden ben ik in het FPV-onderdeel van dit forum terecht gekomen en wil hier heel graag mee beginnen. MAAR, uiteraard moet ik dus eerst met een vliegtuig leren vliegen :) Ik zou dus graag meteen een vliegtuig aanschaffen dat geschikt is voor FPV.

Ik heb hier enorm veel gelezen over de easystar, ideaal om te leren vliegen en ideaal voor FPV. Vorige week ben ik me eens gaan informeren in de lokale modelbouwwinkel. Daar kreeg ik te horen dat de easystar een zeer loom vliegtuig is dat bijna een voetbalveld nodig heeft om zich te draaien, de constructie niet superstevig is, wel stabiel en makkelijk en goedkoop te repareren.

Wat ze mij daar aanraadde was de BNF versie Super Cub van Hobbyzone, meteen compleet en te koppelen aan mijn DX4i die ik al heb van mijn mCPx. Naar het schijnt een ideaal beginners vliegtuig, zeer crashbestendig, heel wendbaar, vinniger dan de easystar maar toch stabiel. Dit klonk zeer goed vond ik maar het is misschien niet zo ideaal voor FPV aangezien de prop voor de camera zal zitten.

Stel dat ik toch voor de Super Cup ga, hoe ver is het bereik ongeveer met een spektrum DX4i zender en spektrum ontvanger uit de Super Cub? Stel dat ik voor de easystar ga, moet ik me nog een spektrum ontvanger aanschaffen zodat ik met mijn DX4i kan vliegen.
Of is het geen goed idee om met deze zender/ontvanger te vliegen als ik FPV wil gaan?

Wat raden jullie mij aan? Zowel vliegtuig als zender/ontvanger. Ik hoor graag jullie mening:p

(Sorry als dit eerder zou thuishoren in het FPV-gedeelte, ik was niet zeker)

Ik ben ook van de heli's naar vliegtuigen overgestapt:D Ik vlieg nog wel met heli's ik heb de meeste verkocht en heb alleen nog de MCPX staan. Mij is ook de super cub aangeraden als beginners vliegtuig. Ik ga hem van de week ophalen bij een lokale rcshop..of je kan naar Apprentice EFlite PNP Brushless trainer kijken..

Mvg.

Goeiemorgen Segri,

Ik wil je niet een easystar aansmeren, maar toevallig vloog ik redelijk veel met een (Niet fpv) camera, een gewone (zware) digitale camera. Mijn ez* had alles standaard, alleen een lipo upgrade maar geen brushless. Ik vloog dit vliegtuig op een klein veldje en heb de draaicirkel eigenlijk nooit een issue. Je zou even dit filmpje kunnen kijken, deze is bij veel wind genomen dus let daarbij meteen even op hoe lekker stabiel die hangt.

http://youtu.be/6fanRCBB3HI

De ez* is en blijft altijd een goed beginnerstoestel, maar ik snap ook prima dat je wel een cub zou willen, en gezien je ervaring zou dat denk ik ook prima gaan.

@hskilic: Ik ben vandaag naar de modelbouwshop geweest omdat ik nog wat heli onderdelen nodig had en zag daar de Eflite Apprentice maar vond hem wat prijzig ten opzichte van de EZ* of de Super Cub, het wordt 1 van deze 2 waarschijnlijk.

@Maxx: Gaaf filmpje! Dat ziet er inderdaad heel stabiel uit en om bochten te nemen is het zo te zien helemaal geen probleem :)
Ik las dat je nog maar 2 of 3 weken vliegervaring had op de filmpje, best wel goed gevlogen hé! Zie jij je vliegtuig trouwens nog goed op die hoogte?

Mijn voorkeur gaat nu naar de EZ* en ik heb beslist dat ik ga wachten op de EZ*2
Met de super cub zou ik altijd de prop voor mijn beeld krijgen en dat zou me storen tijdens het FPV vliegen denk ik.
Hopelijk komt de EZ*2 er gauw! :p

Het verschil tussen de EZ* en de EZ*2 is dat deze brushless is, rolroeren heeft en een flexibele prop heb ik me laten vertellen, klopt dit?
Als ik deze zou kopen heb ik wel nog het volgende nodig (verbeter me aub):
- Servo's
- ESC
- Lipo's + lader
- Spektrum ontvanger
Op wat moet ik eigenlijk letten bij het kopen van dit alles?

Over die ontvanger heb ik me meteen geinformeerd in de winkel en er zou een spektrum ontvanger bestaan van ongeveer 15euro, het bereik daarmee is wel "maar" 800meter. Ik heb graag iets beter omdat ik toch verder zou willen vliegen dan 800meter met FPV en ik geen overbodige dingen wil kopen maar meteen iets goed. Er is een spektrum ontvanger van ongeveer 70euro waarmee ik toch de 1600m moet halen. Maar is het eigenlijk wel een goed idee om met de DX4 te blijven verder vliegen? Ga ik op termijn nood hebben aan 2 (of meer) extra kanalen?
Meer tips zijn welkom!:p

Laatst bewerkt:
@segri volgensmij is de easystar 2 echt een top ding. Ik heb dat filmpje inderdaad opgenomen nadat ik een stuk of 8 vluchten heb gehad. Vandaag heb ik met mijn brushless easystar gevlogen en ik vind het nog steeds een fijn ding.
mijn mentaliteit is enigszins tegen strijdend met die van sommige anderen op dit forum, ik heb de turnigy 9x, welke echt perfect is qua bereik, opties en prijs. Ik vind dit chinese spul prima. Ook ben ik bezig met een AXN floater (een soort easystar van hobbyking) standaard met rolroeren en brushless. Moet ook een topding zijn voor slechts 52 dollar op dit moment dacht ik.

Ik blijf wel bij het advies van de easystar. Een belangrijk ding is, je moet even letten op wat je koopt. De easystar is namelijk vergkrijgbaar in de rtf, receiver ready, en ARF. Volgens mij zou jij prima met de receiver ready af kunnen en dan heb je alleen een ontvanger en een accu nodig.

Ik vind nergens terug vanaf wanneer de EZ*2 beschikbaar zou zijn, weet iemand dit?

Een beetje uit ongeduld ben ik ook maar eens naar de AXN floater op HK gaan kijken, dit ziet er ook wel een heel fijn toestel uit. Het heeft ook een heleboel goede reviews, de enige CONS zijn de minder goede ESC en de prop/motor die nogal lawaaierig is. Heb jij de ESC ervan al vervangen?

Is de ruimte in de cockpit van de AXN floater even groot dan die van de EZ*? Zoja, dan ga ik overwegen om de AXN te kopen :) Ik moet er op termijn mijn FPV-spul kunnen inproppen dus heb wel wat extra ruimte nodig.

Ondertussen heb ik ook beslist dat ik een 35mhz zender/ontvanger ga kopen (futaba of graupner) en ben hier dus ook lustig naar op zoek voor de moment:p

Ik heb vorige maand ergens gezien (ik meen de site van Multiplex) dat de easystar II begin december leverbaar moet zijn.

Back