hoe 4mm goudcontacten isoleren???

roberco zei:
dan is het risico toch veel groter dat dit gebeurd bij pa plus ma min

Het maakt echt niets uit of het mannetje de plus is of de min. Het gaat erom dat er een stukje ongeisoleerd contact is en dat kan ergens tegenaan komen, bv. een beschadigde buitenmantel van een cel van het pakket en dan krijg je vuurwerk :cry:

of je nou een stukje van de plus pool, of van de min pool niet isloleert maakt technisch gezien helemaal niks uit. Het punt is dat er (niet aangesloten) altijd een stukje bloot blijft. Daar moet tijdens het transport iets overheen, voor je weet maar nooit...

@drift-junkie:

Dat is een goede oplossing, alleen niet erg makkelijk bij lithium cellen. Deze hebben namelijk een dunne kwetsbare lip. Die kan niet veel krachten hebben, anders kan dezel wel eens afbreken. Daarom lijm ik de snoer ook altijd nog vast aan de cel, omdat er dan geen trekkrachten meer op de lip zelf komen.

toch maar binnenkort naar siliconenslang op zoek.

michiel
ik doe bij 4 mm goudcontact gewoon naast dat ik de kabel kant isoleer met krimpkous ook krimpkous over het mannetje bij transport. ik laat dan de krimpkous zo lang dat ik een stuk heb om aan vast te pakken als ik de bescherming er afhaal en het sluit perfect aan. dus alleen met een beetje kracht krijg je dan de beschemende gekrimte kous er af.
bij 2mm gebruik ik hier dus brandstof slang voor maar bij 4 mm dus gewoon een stuk krimpkous lang genoeg om aan vast te pakken

3036.jpg

http://shop.graupner.de/productimages/3036.jpg

De reden waarom standaard de + mannelijk of bloot zit op de accu is dat hij niet bloot zou zitten op je laadkabel.
- is standaard massa en niet alle laders zijn geïsoleerd, dus als je een beetje onvoorzichtig bent met je laadkabel kan je kortsluiting maken met je blote + op je behuizing van je lader als je niet standaard werkt.

maar op mijn lader heb ik een stekkerhuls om mijn contacten dus geen kans op sluiting

als je geen hulzen gebruikt heb je inderdaad gelijk

hoe krijg je zo'n huls er gemakkelijk op.
het solderen is geen probleem,en er hangen geen restjes soldeersel op de buitenkant van de connectors maar ik krijg die huls er langs geen kanten op vast.de connectors gaan wel in de huls maar klikken niet vast.heeft er iemand tips hoe duw ik de connectors er in(met welk gereedschap)of een filmpje
mvg

Jongens, wat is er fout aan twee vrouwtjes aan de batterij kant? Ja, bij het aansluiten en/of laden moet je opletten maar ik neem aan dat we geen dingen doen als een kip....! En ik leen mijn packs nooit, net als de partner, maar ook nooit uit! :) Boo

Heb ik nie gezegd Johan, ik geef zelf aan dat je moet opletten dus zou nie weten waar jij dat vandaan haalt! Eus

Jongens, wat is er fout aan twee vrouwtjes aan de batterij kant? Ja, bij het aansluiten en/of laden moet je opletten maar ik neem aan dat we geen dingen doen als een kip....! En ik leen mijn packs nooit, net als de partner, maar ook nooit uit! :) Boo
Idem bij mij (2x female 4mm)
Ik maak wel de zwarte female 2cm langer (en de male aan de ESC 2cm korter) zodat tegengestelde polen elkaar niet kunnen raken.
Motoren altijd met 2x 3.5mm male.
Eigen keuze waar ik dus nooit van afwijk.

En inderdaad: packs leen je niet uit (mijn vrouw mag je hebben, daar ben ik ondertussen toch al 21 jaar van gescheiden...;))

Ha een zielsverwant! Ja ik heb liever dat ik zelf een stommiteit begaat dan dat ik het me laat gebeuren ;) Ik maak inderdaad de ene langer dan de andere om fouten inderdaad te minimaliseren. Ook op de aansluiting vanuit de ESC naar de motor gebruik ik alleen females, kortom alles van een krachtbron afkomstig hou ik op female connectoren en los van elkaar. Ik heb teveel keren positief met negatief zien samensmelten door de gezamelijke warmte die op kan treden als ze naast elkaar zitten. tevens is er altijd een voordeel, op het moment supreme hoef je maar één pool aan te sluiten en krijg je weer een gelegenheid de aansluting te herzien. Je moet haast blind zijn om een fout hier te begaan en mag je jezelf echt stom noemen als het je gebeurt :D

En, Turbo, ik kijk wel uit met wat jij weggooit ;) Boo

En, Turbo, ik kijk wel uit met wat jij weggooit ;) Boo
Hahaha! :)

Ik moet erbij zeggen dat ik positieve polen (male of female) altijd met rode heatshrink (krimpdinges), en negatieve polen met zwarte heatshrink behandel.
Moet je dus al kleurenblind zijn om je te vergissen.

Edit: Heatshrink/krimpdinges = krimpkous (kon niet meer op de juiste term komen)

Laatst bewerkt:
Gewoon deans kopen.
Aan de kleine pinnetjes soldeer je ze vast+ krimp erover.
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=1740

Getest op 75A continu en ze werden niet eens warm.
Ook geen probleem met peaks naar 120A.
Op al je accu een vrouwtje dean en het kan niet kortsluiten.

Op je esc het mannetje.

Zowel de + als de - is dan een vrouwtje.

En met goud stekkers altijd het vrouwtje op de +.
Als je dan verder geen metalen voorwerpen in je box legt kan het ook nooit kortsluiten.

Het vrouwtje dan voorzien van krimp en +- 0.5mm erover laten gaan.
Zo kunnen ze zelfs bij + op + niet kortsluiten.

Hoe het wel hoort of niet hoort......... al springen alle koeien in de sloot
maar ik blijf in de wei :cool:

Laatst bewerkt:
Gewoon deans kopen.
Aan de kleine pinnetjes soldeer je ze vast+ krimp erover.
Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop

Getest op 75A continu en ze werden niet eens warm.
Ook geen probleem met peaks naar 120A.
Op al je accu een vrouwtje dean en het kan niet kortsluiten.

Op je esc het mannetje.

Zowel de + als de - is dan een vrouwtje.

En met goud stekkers altijd het vrouwtje op de +.
Als je dan verder geen metalen voorwerpen in je box legt kan het ook nooit kortsluiten.

Het vrouwtje dan voorzien van krimp en +- 0.5mm erover laten gaan.
Zo kunnen ze zelfs bij + op + niet kortsluiten.

Hoe het wel hoort of niet hoort......... al springen alle koeien in de sloot
maar ik blijf in de wei :cool:

Heb ik ook voor gekozen, vind het loskrijgen niet altijd gemakkelijk gaan.
Voor de 4 mm goedcontacten heb ik nog wel een tip die ik van een clubgenoot heb afgekeken. Hij schuift over de mannetjes een passende plug (bedoeld om schroeven in steen te bevestigen).

Heren, ja die heb ik inderdaad ook geprobeerd maar vooral het los trekken stoort me ontzettend. Meestal gooi ik iets omver omdat ik te hard heb getrokken, da's soms niet leuk :( Maar goed het blijft een optie en in ons bestaan maken we fouten, helaas het is niet anders! Maar goed de elektronica stopt ook voor niets want tegenwoordig heb je zelfs regelaars die daar tegen kunnen en het gewoon niet doen als het verkeerd is aangesloten. En het is altijd leuk achteraf jezelf rot zien zoeken waarom je regelaar het niet doet terwijl je het verkeerd hebt aangesloten :D Boo

Back