Hoe aluminium Koelribben ombuigen?

Satoer

Forum veteraan
Hellow,

M’n staartmotor van m’n hummingbird functioneerde naast motor ook als verwarming. Dus ik dacht dat koelribben geen overbodige luxe was.
Nu heb ik een pakketje koelribben gekocht:
afb1956.jpg

Ook voor de hoofdmotor. Alleen is de razor brushless kleiner dan de stock 370. Dus het koelribje moet kleiner. Als ik de 2 uiteinde bij elkaar knijp begint hij naar mijn mening teveel te kraken en ben bang dat als ik doorknijp de koelrib breek :(

Is er een manier de aluminium koelrib te buigen zonder dat het breekt? Misschien verhitten?

Groetjes Michel

ikzelf zou het proberen te verwarmen en dan voorzichtig beetje bij beetje verbuigen, maar ja het risico bestaat altijd dat ie ineens "KRAK" zegt
:?

Als het niet om te buigen is, is dat denk ik ook de beste oplossing Joost.

Niemand die het ooit heeft geprobeerd te buigen door het te verhitten?

Is eigenlijk niet te buigen zonder dat je gekraak hoort. Of het ook daadwerkelijk afknapt is nog maar de vraag. Zo zit het:
Het aluminium is geanodiseerd. Dit betekend dat het een hele harde en sterke (toch dunne) toplaag heeft gekregen. Als je gaat buigen komen de grootste krachten en uitrekkingen (of indrukkingen) op deze buitenlaag en dus kraakt hij. De behandeling anodiseren heeft geen effect gehad op de binnenste lagen, het kan dus zijn dat de ribben keurig blijven zitten aan het taaiere en flexibelere aluminium binnenin. Dit laatste is echter afhankelijk van het type alu en dat kun je niet ruiken.

De behandeling heeft ten doel om vervorming te voorkomen. Een leuke bijkomstigheid is dat het zeer eenvoudig is leuke kleurtjes aan het aluminium mee te geven. (zwart paars blauw, je kent het wel)

Verwarmen oid zal wel een beetje maar niet veel helpen.

Succes

Mark

Kijk, daar heb ik wat aan. het is dus de anodisatie wat kraakt. Het alluminium zelf is dus gewoon te buigen.

Ik zal vanavond dan de gok wagen. Eerst even verhitten onder het gas en dan bij elkaar knijpen. De anodisatie zal er dan wel vanaf brokkelen :(

Volgens mij moet het met verhitten wel lukken.
We hebben wel eens een uitlaat met een vlam warm gestookt.
Die zakte gewoon in elkaar.
Dus kijk wel uit dat je de rest niet te warm stookt dan past hij niet meer.

Het koellichaam moet dezelfde ronding hebben als de motor, na montage. Als je moet buigen, zal het nooit dezelfde ronding hebben en slechts aanliggen op een paar punten. Geen goede koeling dan.

hallo

alu verhitten is geen goede zaak denk ik
we hebben het eens geprobeert en het smelt al een pudding inelkaar of het blijft gewoon niet te buigen
het punt tussen die twee is zeer klein dus ik denk dat het fout gaat lopen
het juiste wat je kan doen is een stukje alu draaien met de juiste binnen en buiten diameter en dat er tussen klemmen
dan heb je perfecte raakvlakken aan beide kanten en dan verniel je die mooie duren koelribben niet

sportieve groeten raf

Heeft dat motortje niet een platte kant? Daar kan een plat koelribetje op. Ben ik vanplan op een Piccolo

Aluminium op zich is makkelijk te buigen helaas zijn koelplaten meestal niet van zuiver aluminium maar een legering. Welke legering kan ik niet zeggen want er zijn er honderden. Deze legeringen zijn sterker dan zuiver aluminium maar het nadeel is dat ze vrijwel allemaal slecht te buigen zijn. De kans op breken is dus vrij groot.
Daar komt het verhaaltje van Bertus en Ron ook nog eens bij dat het ook nog passen moet! De overgebleven ruimte opvullen met warmte geleidende pasta zoals Joost suggereerd is helaas zinloos. Deze pasta's zijn gemaakt om als een heeeeel dun laagje gebruikt te worden om eventuele oneffenheden van de koelplaat en de chip op te vullen. Helaas wordt er heel vaak veeeeel te veel pasta gebruikt wat meestal juist een slechtere warmte geleiding veroorzaakt dan helemaal geen pasta!!!!! (bij computerchips bedoel ik hier).
De pasta die je zou gebruiken om de open ruimtes tussen de koelplaat en de motor op te vullen zal vrijwel geen enkele verbetering geven in de geleiding van de warmte van de motor naar de koelplaat.
Als de koelplaat mooi strak om de motor past kan je een klein beetje pasta gebruiken. Het meeste zal je tussen de motor en de koelplaat uitpersen als je de koelplaat strak aandraait. De winst in warmte geleiding is dan maximaal 30% maar is meestal beperkt tot 15 a 20%. Dit geldt ook voor computers en andere elektronica!!!

Nou, ik heb hem met een flinke tang onder een kookpit gehouden en licht druk uitgeoefend. Werkt prima. Hij boog netjes. Werd wel een beetje een ei.
Paar druppels lijm in het midden en zo tegen de motor gedrukt. Nu zit hij rondom redelijk aangesloten :D

afb1958.jpg

(nu de rest van de heli weer oplappen :roll: )

hallo

ik dacht dat het een dikke koelvin was
zo had ik het gezien op de eerste foto toen hij nog in de verpakking zat
zo een die je met een beugeltje vast zet op de motor

maar deze is een dunne die je kunt kleven
dan kan je die wel voorzichtig bij plooien

sportieve groeten raf

Ik zie niet wat je verbogen heb, en met wat voor lijm je hem gelijmt heeft?
Als hij maar voor de helft aansluit heeft hij volgens mij ook maar voor de helft effect.
Dan had je er net zo goed een stukje af kunnen zagen.

Back