Hoe aluminium spiraal op maat te buigen?

Hallo,

voor het koelen van een elektromotor met water gebruik ik een spiraal waar ik water door heen voer. Nu wil ik mijn motor vervangen voor een type met een kleinere diameter. Nu is de spiraal dus te ruim. Omdat hier wel eens mee lees over de metaalbewerkingen die jullie allemaal doen post ik de vraag hier maar even.

brushless_spiraal.jpg


Hoe zouden jullie dit aanpakken?

- vullen met heel fijn zand?
- opwarmen?
- aan de beide uiteinden trekken?

De buis is dun en van dunwandig aluminium.

Bedankt alvast!

ps. de sticker gaat nog van de motor af.
 
Daar zou ik niet eens moeite voor doen, dergelijke spiralen zijn in allerlei maten te koop. De kans op knikken is vrij groot bij dunwandig aluminium,
 
Hi Brutus. Ja ik begin er liever ook niet aan. Ik had al even gezocht, maar vond alleen koperen bij AliExpress. En ivm zeewater (zomervakantie Terschelling) wil ik liever aluminium. Weet jij misschien een adresje waar ze dit verkopen met een binnenmaat van 28 mm?
 
Nou, ik denk dat koper beter over zeewater kan dan aluminium...
 
Er zijn ook siliconen koelmantels.
Die trek je om de motor. Ik denk dat deze wel zeewaterbestendig zijn.
Het water komt dan wel in contact met de motor...
 
Hoi. Zo eentje ben ik besteld en toen ontdekte ik dat het water dan echt om de motor heen draait. Toen durfde ik het niet meer zo goed aan ivm het zoute water.

ps. ben jij de Ingo die bevriend was met Ben?
 
Op de ene website lees ik dit:

"Aluminium mag dan wel niet roesten, maar het is zeker NIET bestand tegen zeewater"

en op de andere lees ik dit:

"aluminium heeft een hoge weerstand tegen corrosie en is zeewaterbestendig"

:hammer:
 
Hoi Alex,

je vroeg me via de Pb hoe ik er over denk..het zou aanpakken..


Heel simpel koper buis er om heen wikkelen..buis van 3 mm dia is zacht..en anders door een vlammetje houden..

En anders messingbuis uit de modelbouwzaak en dat fiks door de brander halen..is dan boterzacht en zeer goed te buigen...




En uh..geloof Brutus maar wat hij zegt..hij kan het weten!!
 
Ja..en zeer dunwandige buis ergens omheen rollen kan..maar..dan moet je er eerst een plastiek buis..of een rond elektriciteit snoer ( installatiedraad) o.i.d. door heen trekken..en tijdens het rollen die kern er uit trekken (nadien gaat niet meer). Zo maakte ik water koelingen om modelvliegtuig motoren.

Messing/koper buis van 2 op 3 kan zonder kern. Met zand vulling ging het niet goed bij dat zeer dunwandige alu buis..
 
Vul de buis met gesmolten zachtsoldeer , misschien kan je een juiste diameter vinden , dan moet je het er niet ingieten.
Na buigen maak je de spiraal warm en laat de soldeer er uitlopen.
Dirk
 
De spiraal is gebogen aluminium buis.
Deze moet zacht zijn, anders was deze niet in een spiraalvorm te buigen.
Kleinere diameter maken.
Neem een stok of buis met een diameter die circa 2mm kleiner is dan de diameter van de motor.
Schuif de spiraal over de stok over de buis en hou deze aan één uiteinde vast.
Hand over de spiraal en vanaf het vaste punt verdraaien tot deze passend op de stok zit.
De diameter is nu te klein voor de motor, maar kan nu wel stijf opgeschroefd worden.
Tijdens het monteren op de motor warmte geleidende pasta, ofwel koelpasta gebruiken, zie https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=warmte geleidebde pasta
Succes met je project.
 
Oh super, heel duidelijk uitgelegd. Ik ga het proberen.

Hoe kijk jij naar zoutwater door de dunne alu buis? Hoe snel geeft dat problemen?
 
Zeewater en aluminium zijn geen vrienden.
Mijn voorstel aan de binnenkant voorzien van tectyl.
Spiraal vertikaal, onderste uitloop dichthouden, volspuiten met tectyl en vervolgens de onderkant open en het teveel aan tectyl er uit laten lopen.
 
Zeewater en aluminium op zich, meestal gaat dat wel, "ongeveer"... maar zeewater, Aluminium en een electrisch geleidnd contact met een ANDER metaal... Oei...
Wij hadden vroeger gasdichte explosievrije lamparmaturen aan dek die van aluminium waren. Die dingen moest je met nylon onderlegringen aan alle kanten, en nylon bussen om de bouten monteren zodat geen enkel onderdeel van de lampconstructie contact maakte met het staal van het schip, en zelfs de aarde-draad moest je loskoppelen van het aluminium huis (was standaard verbonden want niet bedoeld voor op schepen) anders ging het alsnog fout en rotten die dingen binnen 1 a 2 maanden volledig weg.

Zeiljachten worden ook wel van aluminium gebouwd. Als je zo iemand een oor wilt aannaaien, moet je een pisbakkenstaal moer of bout in de bilge gooien...
 
Aluminium is een onedel metaal, dat zich gelijk als zink opoffert ten gunste van meer edele metalen.
De plaats van aluminium is in de valentie reeks, zie bijgevoegd bestand, van links naar recht, nog voor zink.
Zink wordt vaak gebruikt als opoffer electrode bij een stalen constructie in een vochtige of natte omgeving.
Denk aan ondergrondse tanks en schepen.
Het is het (zee)water, dat als elektrolyt werkt tussen de verschillende metalen en verzorgt het contact tussen de metalen en daarmee ook de aantasting.
Vandaar mijn advies om de binnenkant van de buis te conserveren, zodat het (zee)water niet in contact met het aluminium komt.
Nu de buitenkant, hier adviseer ik de warmte geleidingspasta.
Dit is een vette pasta, die verzorgt dat er geen vocht tussen de aanraakvlakken van de pijp met de motor kan komen.
Verder dringend advies, na elke vaarbeurt in zoutwater goed spoelen met drinkwater en indien mogelijk droogblazen.
 
Back
Top