hoe ampere te meten met digitale multimeter

  • Topicstarter Topicstarter TheFish
  • Startdatum Startdatum
T

TheFish

Guest
hoe kan je het aantal mAh meten in je cellen, dit wil ik even weten ivm het bekijken hoeveel "vermogen" er nog in mn cellen zit
of kan dit makkelijker
 
Je haalt een paar dingen door elkaar.
Stroom kan je met de meeste multimeters meten tot 10A (DC)
Capaciteit kan je niet meten.
Vermogen van de cellen?

Met een computerlader kan je wel meten wat de capaciteit van je accu is. Echter doe je dit dmv ontladen. Aan het einde is dus je accu leeg, en kan je alleen nog zeggen van: "Toen had ik nog zoveel energie in de cellen zitten. "
 
ja die ik nu heb gaat tot 20 namelijk, maar bedoelde indd cappaciteit van de cellen ipv vermogen
dus dat kan je niet meten best jammer

maar wat meet je dan met die amerpages

heb nog niet zo veel verstand van electro rij zelf brandstof maar zou het nu toch wel een keer willen weten
 
Dat is moeilijk te meten. Je moet niet denken dat met de meter op de ampere stand je het zo op de accu kan meten. Als je dat doet meet je de kortsluitstroom van de accu en dat kan hoog oplopen en je meter slopen.

Pak een belasting zoals een dikke autolamp, zet die in serie met je multimeter in ampere stand en sluit het geheel op je volle accu.

Start met het meten direct een stopwatch. Meet de stroom en noteer die. Op het moment dat de lamp wat minder fel gaat branden stop je de stopwatch en lees je weer de stroom af.

Hoewel het niet helemaal precies gaat kan je uit het gemiddelde van de stroom samen met de tijd een capaciteit bepalen.
 
Wat er (nog) in zit bij een accu kan je bij een droge accu niet meten .... alleen wat je er in stopt of wat je er uit haalt .... aan de accu spanning heb je wel een indicatie in welke laadtoestand de accu zich bevind ... maar wat er werkelijk nog in zit kan je nergens meten ...
 
ok dan is dat ook weer helder bedankt in ieder geval voor de uitleg :D
 
TheFish zei:
maar wat meet je dan met die amerpages
Sommige mensen kunnen het maken van type fouten tot een kunst verheffen. :mrgreen:
Het meten van amperages of het meten van een stroom is niets anders dan meten hoe snel je accu op een bepaald moment leeg loopt.
Of vol loopt bij laden.
Dat zegt dus niets over wat er al/nog in zit. :)
Als je dus een uur met 1Ampere laadt dan zit er na dat uur 1Ah of 1000Mah meer in. :wink:
 
cdrom flyer zei:
.....Als je dus een uur met 1Ampere laadt dan zit er na dat uur 1Ah of 1000Mah meer in. :wink:

Maar dan wel slechts in theorie .... het laadprocces is niet 100% efficient, dus gaat er in de accu "wat" verloren .....ga er maar van uit dat 70% van wat je er in stop er ook daadwerkelijk inblijft .... verder is de gemiddelde accu "zo lek als een mandje", elke dag "lekt" een beetje stroom weg (de zelf-ontlading), bij Lipo accu's is dat heel weinig, maar bij NiCAD en NiMH accu's is dat met en paar dagen al goed merkbaar (uitzondering zijn de nieuwe "Enerloop" NiMH accu's van Sanyo, deze hebben een heel lage zelfontlading met als "nadeel" dat ze niet zo hoog belast kunnen worden) ...
 
Dirk zei:
Wat er (nog) in zit bij een accu kan je bij een droge accu niet meten .... alleen wat je er in stopt of wat je er uit haalt .... aan de accu spanning heb je wel een indicatie in welke laadtoestand de accu zich bevind ... maar wat er werkelijk nog in zit kan je nergens meten ...

Is dat ook de manier waarop je bij Duracell batterijen door het verkleuren van een stripje de toestand van de batterij kan controleren?

prod_AAA_Flag-trans_rdax_200x200.png
 
Dirk zei:
cdrom flyer zei:
.....Als je dus een uur met 1Ampere laadt dan zit er na dat uur 1Ah of 1000Mah meer in. :wink:

Maar dan wel slechts in theorie .... het laadprocces is niet 100% efficient, dus gaat er in de accu "wat" verloren .....ga er maar van uit dat 70% van wat je er in stop er ook daadwerkelijk inblijft .... verder is de gemiddelde accu "zo lek als een mandje", elke dag "lekt" een beetje stroom weg (de zelf-ontlading), bij Lipo accu's is dat heel weinig, maar bij NiCAD en NiMH accu's is dat met en paar dagen al goed merkbaar (uitzondering zijn de nieuwe "Enerloop" NiMH accu's van Sanyo, deze hebben een heel lage zelfontlading met als "nadeel" dat ze niet zo hoog belast kunnen worden) ...
Dat klopt maar ik had de indruk dat de vraagsteller de begrippen capaciteit en stroom niet goed begreep en gaf een zo simpel mogelijk antwoord. :)
 
Back
Top