Hoe as in kogellager monteren?

• Topicstarter Topicstarter martijnh
  • Startdatum Startdatum
M

martijnh

Guest
Hallo,
Bij Conrad heb ik een 6mm metalen as gekocht met een (radiele) kogellager. De kogellager heeft een binnendiameter van 6mm, dus moet het precies (stevig) passen. Tenminste, dat dacht ik. Ik krijg die as maar met moeite op de kogellager door zachte tikjes met een hamer erop te geven. Mijn problemen:

1. Nu zit de kogellager aan het uiteinde van de as. Uiteindelijk wil ik hem ergens in het midden hebben. Dat wordt flink duwen; is dat normaal?
2. De as draait nog licht excentrisch. Vermoedelijk komt dit doordat aan het einde van de as een klein laagje is afgeslepen (ter vergemakkelijking van monteren, denk ik), en daar zit nu precies mijn lager. Misschien verdwijnt die excentriciteit als ik de lager verder duw. Is dit een veel voorkomend probleem?

Als iemand een tip heeft: graag! Ik ben niet zo ervaren met assen/kogellagers en ben bang dat ik het spul kapot maak.

Dank & Groeten Martijn

Rondstaf is nooit precies rond. Zilverstaal komt meestal wel aardig in de richting van de aangegeven maat, maar is voor een lagerpassing ook vaak niet nauwkeurig genoeg. Je kunt proberen de as lichtjes op te schuren met scotchbrite of waterproof schuurpapier (het liefst met de as in een draaibank of boormachine)
De assen van Conrad zijn volgens mij op lengte geknipt. De uiteiden zijn hierdoor vervormd, dus die moet je afzagen.
Om zeker te zijn dat de as recht is (zeker belangrijk als je hogere toerentallen wilt gaan draaien), rol ik hem even over een glasplaat. Mocht er een slinger in de as zitten, dan zie en hoor je dat meteen.

hmm wat je kan doen is de as een paar uur in de vriezer liggen staal krimpt als het kouder wordt. houdt er wel rekening mee dat dit maar enkele 0.001mm kan zijn. maar dit kan misschien net genoeg zijn voor het lager.

Lager niet opstoken!! dat is niet goed voor een lager.

wat je ook kan doen is de as insmeren met groene zeep. dit is erg glibberig en glijdt goed.

opschuren doen met niet te grof schuurpapier! ook niet slaan op het lager.. als je kracht nodig hebt om er op te slaan neem een buis die precies op de binnenste ring van het lager past. zo krijg je geen druk op het lager.

Beste mensen,
Probleem is opgelost ! Ik ben erin geslaagd de kogellager verder op de as (= gemaakt van zilverstaal) te schuiven. Hij kan hem nu soepel over de as schuiven. Het probleem zat hem bij de uiteinden van de as: Daar was een onregelmatigheid die erg veel wrijving opleverde. Als de stangen inderdaad bij Conrad op maat worden geknipt, zou dat de oorzaak weleens kunnen zijn. Ik heb de lager met zachte tikjes van een hamer langs het moeilijk punt gekregen.

Misschien moet ik inderdaad die uiteinden (die dus onregelmatigheden bevatten en het probleem leverden) eraf zagen. Mijn eerste neiging: Een haakse slijper en jakkeren maar. Of zou het beter zijn om deze Zilverstaal-as met gevoel en passie met een fijn zaagje handmatig door te zagen?

Ik stel de hulp erg op prijs :-)

Dag Ron, Ik zal een bekentenis afleggen:
Nee, ik heb de binnenring niet ondersteund. Ik was me bewust va nde risico's maarja je moet wat. Een buis met precies de juiste diameter waarmee in de binnenring kan ondersteunen, heb ik niet. Dus heb ik maar voorzichtig getikt moet de hamer :-)

Voor de eerste as/kogellager set die ik in mijn leven gemonteerd heb, ben ik zeker erg tevreden. Wat loopt dat mooi soepel, zeg!
Alleen wel apart dat de kogellager maar 2 euro kost, terwijl Conrad voor een lagerblokje 5 euro rekent (terwijl het niet meer is dan een klein blokje met 2 concentrische gaatjes erin)...
Anywayz,
bedankt voor de hulp.

Dan vrees ik dat dat lager niet echt geluidloos zal lopen en ook geen lang leven beschoren zal zijn. E.e.a. afhankelijk van toerental en belasting. Ach, de eerste keer dat ik een lager monteerde in een heetgestookt lagerblok, kleurde het lager voor mijn ogen blauw :)

hmm een blauw lager :P nieuwe trend? heb ze welis paars gekregen maar blauw toch niet echt :P.

basisregels monteren lagers (ook geleerd door schande en fouten)

-Lager zelf nooit! verwarmen.
-slaan alleen op de binnenkant van het lager (buisje etc).
-gesloten lagers nooit olieen of wat dan ook gewoon vervangen als ze op zijn.
-geopende lagers olieen met geschikte olie (lagerolie).
-lagers ook niet invriezen.
-vast nog wel wat vergeten...

echt 100% luchtdicht en het liefst nog vacuum dan ;).

als vocht bevriest in je lagers en je laat ze draaien dan kan je rare effecten krijgen omdat het olie hier ook door beinvloed kan raken. het mag wel maar zorg ervoor dat er geen vocht in komt. zeker niet bij open lagers.

Volgens mij ging het over een lager wat niet paste over een as. Gaan we dan dat lager in de vriezer leggen en laten krimpen???

Een gaatje boren in een plankje waar de as net doorheen kan geeft al een goede ondersteuning voor 't lager. Als je dan ook nog een ring hebt die net over de as past zit je helemaal goed. Plankje in de bankschroef, ring er op en dan 't lager. Je tikt dan de as door 't lager ipv 't lager over de as.

uhmm en dan sla je aan 1 kant van het plankje als ik je verhaal goed begrijp (of rondom), maar iig aan de zijkant van het lager komen de krachten..

dat moet je dus nooit doen!. altijd het lager aan alle kanten evenveel kracht uitoefenen op de binnenkant van het lager.. van een scheef lager wordt je as niet rechter.

lees 't nog eens. Niet op 't plankje slaan maar op de as. Deze kun je keurig verticaal boven 't lager houden. Dat is zelfs nauwkeuriger dan op 't lager slaan.

basisregels monteren lagers (ook geleerd door schande en fouten)
[...]
-slaan alleen op de binnenkant van het lager (buisje etc).
[...]

Het ligt eraan hoe je het lager aan het monteren bent waar je op moet slaan. Als je namelijk het lager zelf aan het monteren bent moet je weer op de buitenste ring meppen.

Overigens ben ik van mening dat je bij het monteren eigenlijk helemaal niet op lagers moet meppen, rammen of slaan, maar beheerst moet persen of lijmen met bijvoorbeeld Loctite 648. Pas als het lager er weer af mag, mag er (destructief) geweld gebruikt worden.

wanneer men lagers op welke manier dan ook op een as of in een kamer "tikt", er voor zorgen dat de ondergrond niet meeveert. je zal zien dat wanneer de ondergrond goed is het veel makelijker gaat. Gebruik zelf een aambeeld van 25 kG voor dit soort dingen.

Back