Hoe banden fatsoenlijk van 1:10 velgen krijgen?

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Mari, 25 jul 2004.

  1. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Er komt een tijd dat een setje banden versleten is... Nu kan je simpelweg een nieuw setje banden met velgen kopen maar hoe ga je het beste te werk als je de velgen wilt voorzien van nieuwe banden en iserts?

    Heb al wat geprobeerd, maar echt gemakkelijk gaat het niet en delen van het rubber krijg ik niet los van de velg (goed verlijmd)...

    Wie heeft een makkelijke manier? Of tips om het een en ander te vergemakkelijken?
     
  2. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik vond het een verademing dat ik eindelijk af was van het lijmen van banden........
    Eindelijk kon ik ze kopen met velg en al......
    en wat zie ik op het forum staan?.... :D

    Wat ik altijd deed om mijn velgen weer redelijk glad te krijgen was nadat ik zoveel mogelijk bandresten had losgepeuterd het velg met een as in een boormachine rond laten draaien en met een schruurpapiertje de laatste restjes eraf schuren......
     
  3. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    jup zo veel mogelijk band er met de hand af halen en dan in een boormachine en dan met een scherp mesje of schuurpapiert weg vijlen

    Groet Robo
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Volgens mij gaat het hiet niet om schuimrubber maar om echte rubberen banden die in een groef op de velg zitten gelijmd.

    Als ze met superlijm vast zitten moet je ze even koken in een pannetje met water, superlijm is dan vrij gemakkelijk los te breken.
     
  5. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Oh ja, dat kan ook nog!......
    Haha, dat ik daar niet aan dacht.....
     
  6. Rick St.

    Rick St. Guest

    koken.. Enne hier is al een topic over geweest toch?? Zoekfunctie...
     
  7. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Juistem, gaat om rubber banden (staat ook inn eerste post!).

    Ga het "koken" eens proberen, als het niet lukt of de velgen gaan er aan dan is het pech gehad...

    Tuurlijk is nieuw setje op velg kopen makkelijker, maarja wij Nederlanders zijn ook op de centen toch?
     
  8. Guest

    Guest Guest

    en?
     
  9. Stijn S

    Stijn S Guest

    mari dat gaat niet lukken. ik heb er zelf ervaring mee en als je het goed wil doen moet je een dag de tijd nemen. oja kijk wel uit voor je vingers.
    hier staat zo een mesje in.
     
  10. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Leg ze in de aceton. Dan is je band er zo af. Leg je velg er alleen niet te lang in, anders tast die aan. Een paar minuten is genoeg en zal je velg mooi heel laten.

    Als je dat te gebvaarlijk vindt, zal je toch moeten gaan peuteren, snijden en schuren vrees ik...
     
  11. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    beter niet doen... heb ik voorgehad :( was vervormd en d ebovenste laag begon weg te smelten
     
  12. Blade_3

    Blade_3 Guest

    koken moet je alleen doen als je velgen van nylon hebt. als ze niet van nylon, en dus van plastic zijn moet je ze echt niet warm maken. dan heb je eerder een vervormde velg dan de band van de velg af...

    is er niet zoiets als een lijmremover :wink: of iets dat een reactie aangaat met secondelijm en niet met je velg ? da zou wel handig zijn :p
     
  13. RICHARDMT2

    RICHARDMT2 Guest

    als je het in aceton legt smelten die banden dan ook niet???? aceton is namelijk wel gemeen spul, want ik heb zeg maar nog steeds goede banden maar de velgen zijn kaduuk dus wil ik me banden op me nieuwe velgen over zetten :twisted: MT MESH WHEELS :twisted:
     
  14. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Smelten zullen ze niet, hooguit oplossen :wink:

    Zonder gekheid, je banden blijven heel maar zullen wel uitdrogen (=minder grip).
    Hangt erg van het type en merk band af en hoe lang je ze laat weken.
     
  15. Macconner

    Macconner Guest

    Misschien een domme vraag hoor... maar is het geen optie om het ' probleem/ vraag' bij een leverancier neer te leggen?
     
  16. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    ik denk dat die zeggen "koop een nieuw setje velgen en banden" aangezien zei er dan ook weer winst uitslaan.
    je kan het proberen maar geef je weinig hoop dat je een "zinnig" antwoord terug krijgt

    Groet Robo
     
  17. easy2

    easy2 Guest

    ik heb ook eens geprobeert banden van een velg af te krijgen die gelijmt waren met seconde lijm van bison. eerst gekookt. werkte niet. toen de velg kapot geslagen(moest dus een nieuwe velg komen in nogal duure en moeilijk te krijgen banden) en geprobeert alle stukjes er van af te krijgen. lukt niet. toen in de aceton laten weken. werkte ook niet. dus toch maar verlijmde banden met velgen gekocht.

    gr easy
     
  18. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    - Nylon is wel degelijk een plastic (een polyamide), ook wel thermoplast genoemd. Of de velg in heet water zal vervormen hangt af van het smelttraject van het materiaal en/of de belasting (plastische deformatie) en is dus wellicht niet voor iedere velg hetzelfde.
    - Om de lijm weer week te maken of op te lossen zul je moeten weten waarmee de band op de velg is gelijmd, dat hoeft en zal niet altijd secondelijm (CA lijm) zijn. Er zijn oplossers voor CA lijm verkrijgbaar, ik weet niet wat de werkzame stof is maar wellicht tast deze ook de velg aan.
    - Aceton is behoorlijk agressief ten aanzien van veel plastics, volgens mijn gegevens zou echter nylon wel bestand moeten zijn tegen aceton, polypropyleen weer niet; het is echter de vraag of aceton de gebruikte lijm aantast want dat zal per geval dus kunnen verschillen afh. van de gebruikte lijm.
     
  19. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Heb bij 2 velgen geprobeerd de band eraf te halen, weinig succesvol. Misschien zijn de banden "te goed" gelijmd...

    Ik kan er nog heel veel energie in steken, of simpelweg een nieuw setje banden bestellen... De tijd die ik nu over heb (omdat ik de banden niet van de velgen hoef te halen) kan ik mooi gebruiken om de auto beter af te stellen, de auto schoon te maken of te rijden met de auto...

    Bedankt voor jullie input en tips betreffende dit topic.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    ik heb het vandaag ook geprobeerd en al na 5 min in me handen gesneden maar het is wel redelijk gelukt
     

Deel Deze Pagina