hoe banden van velgen te scheiden

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door slashie, 19 mrt 2009.

  1. giganielsie

    giganielsie

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Haarlem
    Maar het probleem daarvan is dat ik normale plastice velgen heb:(
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    met secondelijm gelijmd?? warm water weekt het wel los..

    secondelijm is niet hittebestendig en wordt week.
     
  3. giganielsie

    giganielsie

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Haarlem
    Ik weet niet met wat ze kant-en-klare banden lijmen? Maar ik heb ze bij mijn TT-01E gekregen.
     
  4. Joren G

    Joren G

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    BE Zichem
    ik had ook plastic velgen, in de aceton is er geen probleem

    grtzzzz
     
  5. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    uhm niet vragen?? wachten tot ze weg zijn ???hihi
     
  6. giganielsie

    giganielsie

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb net dus nagellak verwijderaar gekocht ZONDER aceton maar mijn banden gaan er wel naar zijn kl*te van. Ze worden helemaal zacht. Het lijkt wel kauwgom. Doe ik iets verkeerd ofzo??? Kan iemand mij raad geven?
     
  7. red bull

    red bull Guest

    je koopt bij de praxis-gamma of whatever een gasbrandertje.
    je zet um op de laagste stand,en verwarm je de lijmresten met een vlammetje(zippo is ook goed)doekje met warm water erbij houden om de warme plakkerige lijm af te vegen. wat je er verder niet meer af krijgt laten drogen,banden even mishandelen zodat er scheurtjes in de lijmresten komen en pulk ze er van af.
    heb geduld, het lukt zeker.
    succes en ik hoor het wel.
    (werkt niet bij secondelijm)
    en om ze weer te lijmen(wil je de velg weer opnieuw gebruiken)
    gebruik lijm uit een kitpistool,makkelijk uit te koken.Banden daarna gelijk 120 seconden in magnetron op laagste stand,velgen kitten,dan kan je de bandjes er omheen doen,halve dag in de koelkast,om af te koelen(krimpen),dus geen elastiekjes nodig.
    vastmaken en rijden maar.
     
  8. marder171

    marder171 Guest

    kun je geen oude platkop schroevendraaier goed heet maken en dan weer proberen?....

    aufwiedersehen....
     
  9. Sco

    Sco

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    894


    pff lekker dan
    ik zou niet graag vluchtige stoffen op plastic doen
    ik weet niet met wat voor lijm ze gelijmd zijn ,maar ik zou eerst andere dingen proberen zoals

    in de water met soda leggen
    of zoals hierboven al voorgesteld werd in de afwasmachine en als dat niet mag dan neem je een bijv een SUN afwasblokje en een emmertje heet water en laat maar weken
    of met de haar droger verwarmen en kijken of het loslaat.

    toch jammer van de bandjes als ze smelten :(

    groetjes en good luck met de bandjes
     
  10. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    in de oven
     
  11. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    naar mijn menig heb je 2 opties.
    1 je vernielt de velgen en gebruikt de banden
    2 je vernielt de banden en gebruikt de velgen.

    dit los maken zonder iets kapot te maken zal niet meevallen.
    tenzij de banden slecht gelijmd zijn dan kun je proberen ze voorzichtig los te peuteren.
    slecht gelijmd gebeurt meestal met velgen die een kleurtje hebben gekregen. in de fabriek of van de vorige eigenaar bv.
    dit kleurtje wordt meestal niet verwijderd van het te lijmen oppervlak en daardoor krijg je een slechte hechting.
    onroad zal dit hooguit wat ongemak opleveren maar bij off road happen je banden het zand naar binnen en krijg je onbalans.
    en dat is alleen op te losen door de banden aan minimaal 1 kant los te maken en de inlay goed zuiver te maken
     
  12. koosie1

    koosie1 Guest

    kokend water

    je moet de velgen/bandjes in een oude of nieuwe ketel leggen met water natuurlijk en dan voorzichtig aan de kook brengen.
    beste is als je een of ander rooster(gemaakt van bv kippegaas) onder in de ketel legt zodat de velgen niet direct in contact staan met de bodem van de ketel en dus de hitte van de vlam.
    en als het water kookt gas klein zetten en regelmatig vanaf het begin kijken wat het plastik doet in heet water, de bandjes hoef je niet druk om te maken want die kunnen vel hogere temperatuur aan als wat jij met kokend water kunt bereiken.
    na een min of 5 al met al zullen ze wel al los zijn met op een enkele klein plekje na, wat je met breekmesje dan zo los kan steken.
    succes mvg koosie1
     
  13. RRobert

    RRobert

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Leiden
    slashie kijk een bij het begin van he topic.....
     
  14. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Onlangs kreeg ik een goede tip van mijn waardige Rcrallycup collega Ferry Elzinga om niet de banden “onder te dopen” in Aceton, maar deze te laten zweten/zweven in de dampen van de Aceton, dit ivm dat de opgeloste lijmresten residu achterlaten op de velg en band. Uiteraard heb ik dit uitgeprobeerd, het ging zoals hij zei, het duurt even wat langer (paar dagen) maar ze gaan inderdaad los, af en toe heb ik de band even uit het potje gehaald om hem alvast wat los te halen van de velg.

    Gebruik een glazen pot die met een luchtdichte deksel af te sluiten is, leg bijvoorbeeld wat “houten knijpers” op de bodem en daarop de band met velg. Gebruik ook “houten spacers” tussen de banden als je ze stapelt.

    Ook heb ik een combinatie van beide gebruikt, waarbij ik regelmatig het potje schudde zodat de vloeistof ook op de band en velg kwam, hierdoor werd het proces wel versnelt maar er zat ook meer residu op de band en velg.

    Mijn “voorgevormde inserts” waren daarna niet meer bruikbaar, de fut was er uit, en het brokkelde in stukjes, kennelijk door de blootstelling aan de Aceton, zowel banden als velgen zijn wel goed bruikbaar hierna.

    Gebruik nooit geen kunststoffen spacers want ook deze zullen oplossen in de dampen van Aceton. Ben je klaar, gooi dan nooit de restanten van Aceton in het putje of de gootsteen, kunststoffen leidingen kunnen mogelijk oplossen (buiten dat het milieu onverantwoordelijk is) of de gelijmde delen loslaten, + explosiegevaar. Mocht het toch onverhoopt daarin terecht komen met “zeer veel water” na/wegspoelen.

    Ik heb niet kunnen vinden welke kunststoffen niet tegen de Aceton kunnen, ik geloof best dat er velgmaterialen zijn die deze methoden niet overleven, doe ook geen gemodificeerde banden (doorgesneden en versmald, of extra noppen er opgelijmd) er in, want het lost alle lijm op, ook op plaatsen waar je dat niet wilt (bv herstelde velgen dmv secondenlijm).
     

Deel Deze Pagina