Uhm, daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Wel in grote lijnen trouwens. Het bereik is niet altijd de verste afstand die je kunt bereiken. Het heeft ook te maken met de vorm van het afstraalpatroon. CL en SPW hebben volgens mij maar kleine nulls; hun afstraalpatroon lijkt meer op een appel dan op een donut. Dus als je graag in een halve bol om je heen vliegt, dan kom je met CL/SPW verder dan met de meeste andere antennes.
Verder zouden smalbandige antennes (b.v. een lineaire patch) theoretisch een iets slechter beeld kunnen geven omdat de frequentiekarakteristiek minder plat is dan die van een breedbandige antenne. Bepaalde frequenties van het FM signaal worden dan dus iets verzwakt doorgegeven. Ik moet toegeven dat dit nogal theoretisch is. Misschien is het in de praktijk niet eens te meten (met videosignalen van rond de 6 MHz breed).
Bij het vergelijken van antenne versterking vraag ik me trouwens af of je zomaar dBi's (lineair) kunt vergelijken met dBiC's (circulair). Ik doe het altijd wel, maar kan dat eigenlijk?
Martin
Verder zouden smalbandige antennes (b.v. een lineaire patch) theoretisch een iets slechter beeld kunnen geven omdat de frequentiekarakteristiek minder plat is dan die van een breedbandige antenne. Bepaalde frequenties van het FM signaal worden dan dus iets verzwakt doorgegeven. Ik moet toegeven dat dit nogal theoretisch is. Misschien is het in de praktijk niet eens te meten (met videosignalen van rond de 6 MHz breed).
Bij het vergelijken van antenne versterking vraag ik me trouwens af of je zomaar dBi's (lineair) kunt vergelijken met dBiC's (circulair). Ik doe het altijd wel, maar kan dat eigenlijk?
http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel zei:There is no fixed conversion rule between dBiC and dBi, as it depends on the receiving antenna and the field polarization.
Martin