Hoe bereken je de CG, balanceer je je nieuwe toestel

• Topicstarter Topicstarter tediek
  • Startdatum Startdatum
T

tediek

Guest
Hallo,

ik heb een tijdje geleden een nieuw toestel gekocht via een modelbouwwinkel. Dit toestel was reeds gebouwd. Heeft een tijdje op zolder gestaan en is nu vliegklaar. Maar hoe check je of hij niet tail heavy is.... zonder tekeningen met de aangegeven punten waar je het toestel moet vasthouden??? Het is een corsair... (fabrikant weet ik niet). Modelbouwwinkel is inmiddels op de fles en kan dit niet navragen. Weet iemand een methode hoe je het kan checken?

alvast bedankt.

patrick

Neem even contact op met de fabrikant, of iemand anders met hetzelfde toestel. Als dat niet lukt, op de kop uitbalanceren op de hoofdligger van de vleugel. Hou het zwaartepunt een beetje voorlijk, en dan kun je via trial and error het juiste zwaartepunt vaststellen na een aantal vluchten.

Bedankt, het probleem is, ik weet niet wie de fabrikant is. De link naar de website zal een sleutel spelen.

Wanneer ik de hoofdligger van de vleugel neem, dan blijft de staart op de grond staan, terwijl er niets bijzonders op de start zit.

Alle info/advies is welkom.

Heb je misschien een foto van jou Corsair?

of geef anders de spanwijdte, romplengte, motor grootte en kunstof of houtbouw eens door dan kunnen wij je misschien al een eind op weg helpen met welke fabrikant het is.

en je misschien zelfs wel vertellen waar de cg moet liggen.

De spanwijdte is 140cm. Lengte 108 cm. Er zit een FS52 (OS) op.

ik zal je de foto mailen, geen idee, hoe ik de foto's op de website krijg.

Het plaatje ziet er redelijk het zelfde uit, mijn motor gondel is alleen blauw.

Ik zat net de website te bekijken. Bedankt voor de hulp zover. Ik ga het later deze week proberen. Mocht ik nog vragen hebben, dan post ik deze.

Nogmaals bedankt.

mvg, Patrick

Kan je van een vleugelprofiel berekenen waar het zwaartepunt hoort te liggen?

Ik heb zelf een aantal vleugels gemaakt en ben altijd proefondervindelijk aan het klooien om uit te vinden waar het zwaartepunt onder de vleugel moet komen te liggen, vandaar.

ik heb van iemand anders begrepen dat het op 1/3 van de romp moet zitten......

tediek zei:
ik heb van iemand anders begrepen dat het op 1/3 van de vleugel (romp) moet zitten......
Dit is een standaard werkbare regel.

Bij veel vliegtuigen is dit een "veilige" waarde, maar het zwaartepunt is van vele factoren afhankelijk en voor elke kist verschillend.

Dit alles hangt samen met vleugelprofiel, vleugelvorm, instelhoeken, soort kist, etc. etc. etc.

Die 30% of 1/3 vanaf de voorlijst is dus vaak een "werkbare" waarde maar vaak moet je proefondervindelijk nog een beetje met het zwaartepunt verschuiven om een goed (en lekker) vliegende kist te krijgen.

ik weet niet of het verstandig is om met kisten zoals corsair proefondervindelijk vanaf het 30% CG te gaan werken. Schaalkistjes zoals deze zijn redelijk gevoelig en minder vergevingsgezicht als "de hoogdekkertjes waarbij het allemaal wel redelijk goed is"

Neem even de moeite om de link van Theo te gebruiken en om het tabelletje in te vullen. vergelijk dit met de waardes uit de Kyosho handleiding en doe er even moeite voor om het goed uit te zoeken. Post voor de zekerheid hier de waardes...

De meesten schrijven allemaal over die 30%, Ik zou voor een schaalmodel toch eerder neigen naar die 25% en zeer zeker voor die Corsair. Groot lomp met heel veel weerstand dus mag ietsje zwaarder zijn van voren om wat meer snelheid erin te houden.

Anders moeten de andere corsair vliegers maar eens meten op hoeveel % het bij hun model is en niet met centimeters gooien. Dan heb je een goede uitgangswaarde samen met de berekening van dat programma.

Allen bedankt voor de info. De link van Theo ziet er goed uit en zal het aankomend weekend gaan testen en gebruiken.

Goedemiddag,

heb het CG uitgerekend. De accu die redelijk wat weegt onder de tank gebracht. 300 gram lood voorin, maar de staart blijft op de grond staan. Dit is toch vreemd? Er zit niets in de staart.

Enige tips?

Back