hallo Patrick,
Even een paar algemene zaken:
- Balanspunt ligt nooit op 1/3 van de vleugelkoorde= namelijk 33,33 % en dit hoort tussen de 25% en 30% te liggen
(hangt af van het soort model en soort vleugelprofiel). Nu zul je zeggen wat maken die 3,33% nou uit. Heel veel!! en zeker bij een onderdekker!
-Bovendekker heeft een
stabiel balanspunt, die balanceer je dus gewoon rechtop.
-Onderdekker heeft een
labiel balanspunt, die balanceer je dus altijd ondersteboven
(dit om het stabiel te krijgen).
-Middendekker kan op beide manieren, neem die, waarbij het model het stabielst blijft hangen.
-Verder ligt het balanspunt niet automatisch tussen de 25% en 30% op de wortelkoorde, maar tussen de 25% en 30% van de
aangrijpingskoorde=MAC, . MAC=Mean Aerodynamic Chord.
Het aangrijpingspunt (ligt dus op de aangrijpingskoorde MAC en hangt af van de vleugelvorm:
rechthoekig, trapeziumvormig, pijlstelling [i
](naar voren of naar achteren).
Het aangrijpingspunt is te berekenen of uit te tekenen [i
](ouderwetse meetkunde). Formules hiervoor kun je vinden op internet,op deze thread al eerder vermeld, of:
www.palosrc.com/instructors/cg.htm
Voor je Corsair zul je dus eerst dit aangrijpingspunt moeten berekenen en voor je Corsair de waarde van 27% aan moeten houden
(heb zelf ook een Corsair.
groetjes,
Jan Hermkens