hoe bereken je een tandwielmodule?

hallo
ik heb onlangs een 22 jaar oude toyota 4x4 pick-up van tamiya gekregen met een drieversnellingsbak. alleen is de motor gaar, een andere motor zou je zeggen maar het probleem is dat het tandwiel op de motor geklonken zit.
en dan hier het probleem, het is geen standaard module waar tamiya tegenwoordig mee rijd, maar groffer denk ik.
weet iemand hoe je de module uit kan rekenen met een formule ofzo of weet iemand de module uit zijn hoofd. het gaat om een 10 tands tandwiel
alvast bedankt

Sander

He Sander in de conrad gids staan tandwielen met de omschrijving Module 0,4 0,5 0,6 en 0,8. Heeft dat niet te maken met de grootte van de tanden?

Om een moeilijk antwoord te omzeilen...

de module waarde vermenigvuldigd met twee is de (effectieve) tanddiepte, om technische reden komt daar een 20% bij...

• Dus hoogte van de tandjes meten 20% aftrekken en delen door twee ... b.v. een tandhoogte van 2,4 mm is module 1.0 en een tandhoogte 1,2mm is module 0.5
Gangbare (metrische) module's zijn:
  • 1.5 1.25 1.0 0.8 0.6 0.5 0.4 0.3 0.25 0.2

Houd er wel rekening mee dat er veel afwijkende maatvoeringen zijn (geweest) ..... b.v. gebaseerd op inch maatvoering.

En dan betaat er ook nog iets van pitch, maar bij "normale" tandwielen is deze bijna altijd 1 ...

Hola Sander :bye:

Heb je al een E-mail naar de Tamiya imp. in Krommenie gestuurd om te vragen voor een alternatief.

Ps. Laatst was ik bij J en J modelbouw in A'dam en daar was iemand met het zelfde probleem, was jij dat toevallig?

Garoet Hans :thumbsup:

ik heb onlangs een 22 jaar oude toyota 4x4 pick-up van tamiya gekregen met een drieversnellingsbak

Is het een bruiser? Zo ja, dan zou ik er maar zuinig op zijn (als hij er nog een beetje goed uit ziet) Die wagen is tegenwoordig een collectors-item!

hoi Hans
wat is de wereld toch klein , ik was inderdaad degene bij j en j modelbouw in A'dam en ik heb nog geen mailtje gestuurd naar tamiya. als het goed is heb ik wel een onderdeelnummer voor het tandwiel dus ga ik eens kijken of dat te bestellen is. en voor micropuller, nee het is geen bruiser, maar de voorloper hiervan. hij heeft hetzelfde chassis als een blazing blazer, ook met een drieversnellingsbak. dat hij misschien geld waard is doet mij niet zoveel, je moet er wel een beetje mee kunnen rijden, hij is er niet voor de show

Back