Hoe bereken je propmaat bij turbo prop

ik weet dat de wren super sterk is ,ze moeten nog 1 probleempje oplossen ,en dat is de overtollige olie die de astunnel kwijt moet na het draaien.
Er zit een aftap plug waardoor je de astunnel af kan tappen.
Ze zijn er nog steeds mee bezig ,maar het nieuwe system van de 44 motor is super , de aandrijving is van 1op 8 naar 1op 10 gegaan ,en hij kan nu echt grote props aan , ik weet niet of je de Bronco al gezien hebt van team Wren ,maar lucien zou er mee naar Helchteren komen dit jaar, en twee motorig vliegtuig ,en heel groot.

Ik zit al jaren naar Wren te kijken en het is allemaal erg netjes en zeer persoonlijk.
De ervaringen met mijn Frank Turbine en de firma Frank waren ook erg goed, dat vind ik erg belangrijk bij dit soort dure aandrijvingen, het is toch iets wat het jaren zou moeten blijven doen.
Ik heb net de fabrikant van het model gemaild, eens kijken of hij weet wat er in past.
Ik was vorig jaar bij hen op het veld in Oberhausen en daar was die turboprop ook.
Maar nooit aan gedacht om eens te vragen wat daar nou onder de kap zat.
Het ding haalde ook met gemak de 300 km/u.

Maar ik ga nu weer bouwen aan iets anders, forum kost te veel tijd.

In ieder geval heel erg bedankt voor je tijd en advies!

GJ

Laatst bewerkt:
Hoe toevallig,

ik doe een zoekopdracht op rcnetwork en ik vind die kist van de foto.
Hij is te koop voor slechts 6800 euro, turbine is een JetCat spt5.

GJ

Haha,

ik rook niet , drink niet..
Als ik nou ook stop met modelbouw dan kan ik hem kopen... uhhh.

GJ

Nee , daar heb ik geen geld voor...
Ik zoek nog een rijke, wat oudere zwakke dame.

Hmm, Patricia Paaij???

GJ

Ik heb het dan over een 19x21 prop en die moet met 8500 rpm op de grond ronddraaien.
In de lucht gaat ie dan richting 9500.

Dat gaat een hels kabaal maken in de lucht, die prop gaat snerpen bij het leven:) Ik weet zeker dat je een 150cc zonder al teveel moeite al een stuk stiller kunt krijgen dan dat....

Alex, ik heb die 150cc met die prop zien en horen vliegen.
De meeste herrie is van de motor.
De 3W150 draaide 10000 rpm in de lucht, op die 19x22 prop.
Ik heb inmiddels info van Frank Turbine en Jetcat.
Jetcat roept maar gewoon wat , enige zinnige wat er in de mail stond was dat de propsnelheid begrenst is op 8750 rpm.
Frank Turbine wil wel helpen.

De fabrikant van het model is bezig met een 20 kW turboprop aandrijving en er vliegt al een JetCat SPT5.. ja, en ook met die 19x22 prop.
Dus het is nu zeker dat JetCat maar wat roept.

GJ

Zit je echt vast aan die 19 inch prop? Een 32*10 kun je niet kwijt als ik het model zo zie, maar groter moet wel kunnen, desnoods ga je voor een 4-blads:)

Alex, ik zit vast aan die 22" pitch.
De snelheid moet toch echt boven de 300 km/u gaan liggen.
Met die 19x22 halen ze op een getunede 3W150 380 km/u.
Met minder spoed moet je toerental nog hoger worden, dan gaan je proptips door de geluidsbarriere, dat snerpt pas echt.

GJ

Laatst bewerkt:
Hier is een "werbe video".
Ik heb hem in het echt mogen zien en even de knuppel vast mogen houden via L/S systeem, met een 2 in 1 pijp.
Het geluid... fantastisch! maar je kan nergens in Nederland vliegen.

GJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, ik vind het wel wat hebben eigenlijk:p Jammer van die rotherrie (muziek) maar ik kan de motor nog goed horen:) Komen trouwens hard binnen met landen, zou maar nét gaan bij ons op de club....

Laatst bewerkt:
Dat gaat een hels kabaal maken in de lucht, die prop gaat snerpen bij het leven:) Ik weet zeker dat je een 150cc zonder al teveel moeite al een stuk stiller kunt krijgen dan dat....

Hoi,

Daar zat ik ook al aan te denken tijdens het lezen van deze topic. Heb je een stille motor maakt de prop een takkeherrie.

Die ravens van Jets Over Pampa zijn nou niet echt stil te noemen :D

A8_fSJFQN-8[/media] - Jets over Pampa 2007 - highlights
@ 7min35

Maar de Yak van afgelopen jaar weer wel. (stuk stiller?)
d5SArqPZkQ8[/media] - Yak54 Turboprop @ Jets Over Pampa 26 july 2009

Mooi modelletje de Nemesis, zeker met turboprop.
Gr. Dennis

Laatst bewerkt door een moderator:
Back