Hoe betere afdichting te verkrijgen op schroefaskoker

Heb met mijn nieuwe bootje nogal wat wateroverlast in de romp.

Na uitgebreid zoeken, denk ik dat de lekkage niet in de romp zit (bijvoorbeeld op zwakke plekken zoals de lijmranden tussen opbouw en romp), maar volgens mij sijpelt er water binnen langs de schroefas.

De tijdelijk oplossing biedt ook niet veel soelaas meer, een batterij sponsjes houdt het water op 1 plek zodat het niet gaat zwerven door de boot.Maar intussen sta ik na iedere vaart sponsjes uit te knijpen.

De vragen dus:

Hoe wordt de waterdichte afsluiting gerealiseerd van de schroefaskoker ?
Hoe kan ik dat zelf verbeteren ? (als in : met bescheiden middelen, dus niet hele schroefaskoker eruit en betere kopen)

@Badelaar,

Er bestaan schroefaskokers met rubberringen die bijna waterdicht zijn,
De goedkopere askokers hebben dit niet.
Het is altijd verstandig de askoker in te vetten met een beetje dunne vaseline, stop het niet helemaal vol want dan gaat de as veel zwaarder draaien.

Probeer maar, ik denk dat je probleem dan verholpen is.

M.vr.gr. Eric

Heb je de schroefas wel ingevet?

Dit zou een overbodige opmerking moeten zijn, maar dit zou wel eens de spijker op de kop kunnen zijn ....

Moet dat dan als d'r ready-to-run op de doos staat ??

En wat gebruik ik hiervoor, gewoon standaard smeerolie of is daar iets speciaals voor ??

@Badelaar,

Het is altijd verstandig de askoker in te vetten met een beetje dunne vaseline, stop het niet helemaal vol want dan gaat de as veel zwaarder draaien.

Probeer maar, ik denk dat je probleem dan verholpen is.

Is dat gewoon huis-tuin-keuken vaseline , zo bij de drogist te koop ...??

Is dat gewoon huis-tuin-keuken vaseline , zo bij de drogist te koop ...??

Ja dit is goed, er bestaan wel speciale vetten maar dat is voor jou bootje niet echt nodig. Deze vetten kunnen hogere temperaturen aan en worden voor de snelle(lees dure) speedboten gebruikt.

Als het goed is hoef je aan een Ready-To-Run niets meer te doen; maar vet in de askoker heb ik zelden gezien. de fabrikant vindt dat beetje water niet zo erg en zet meestal in de gebruiksaanwijzing dat je het water na de vaart moet verwijderen.

Controleer altijd of er vet in zit, het water in de boot kan je wel weghalen iedere keer maar dan krijg je op den duur toch last van kalk en andere vuiligheid in de askoker waardoor deze zwaar gaat draaien of zelfs vast gaat zitten en dus de motor weer doorbrandt.
Het Ready-To-Run spul wordt gemaakt met de instelling dat het toch niet langer dan een jaar of twee heel blijft en daarna wordt weggegooid.

Gebruik de goedkoopste vaseline die je kan vinden, is goed genoeg.

M.vr.gr. Eric

Ja dit is goed, er bestaan wel speciale vetten maar dat is voor jou bootje niet echt nodig. Deze vetten kunnen hogere temperaturen aan en worden voor de snelle(lees dure) speedboten gebruikt.

Als het goed is hoef je aan een Ready-To-Run niets meer te doen; maar vet in de askoker heb ik zelden gezien. de fabrikant vindt dat beetje water niet zo erg en zet meestal in de gebruiksaanwijzing dat je het water na de vaart moet verwijderen.

Controleer altijd of er vet in zit, het water in de boot kan je wel weghalen iedere keer maar dan krijg je op den duur toch last van kalk en andere vuiligheid in de askoker waardoor deze zwaar gaat draaien of zelfs vast gaat zitten en dus de motor weer doorbrandt.
Het Ready-To-Run spul wordt gemaakt met de instelling dat het toch niet langer dan een jaar of twee heel blijft en daarna wordt weggegooid.

Gebruik de goedkoopste vaseline die je kan vinden, is goed genoeg.

M.vr.gr. Eric

In de gebruiksaanwijzing stond alleen iets over vet in de as-kokers als de boot voor langere tijd niet gebruikt wordt ... er zitten kleine buisjes op de schroefaskokers om deze te olieen ...

Ga dit eens proberen ....

ik gebruik in mijn Arrow ook vaseline.
werkt super en geen water in de boot.

ik heb de vaseline in een injectie spuit gedaan
en daar spuit ik de as mee in.

als het niet heel goed gaat, even een aansteker lang het buisje halen
door de warmte wordt de vaseline vloeibaar en loopt zo de as in.

kijk wel uit de je de boel niet in de fik steek ;)

Groet, Leon.

RTR moet je met een flinke korrel zout nemen, het betekent eigenlijk alleen maar dat alle benodigde onderdelen erbij zitten.
Verstandig is om uitlijning te controleren, alle boutjes na te lopen en vet in de as(sen) doen.
Vet moet je na ieder keer dat je gevaren hebt opnieuw op de as doen.
As uitnemen, schoonmaken en opnieuw insmeren.
Dit voorkomt roest en dicht de boel af.

Marcel

Vet moet je na ieder keer dat je gevaren hebt opnieuw op de as doen.
Dit voorkomt roest en dicht de boel af.
Marcel

Dit geld uiteraard voor een flexas, mijn starre assen smeer ik maar een paar keer per seizoen.

Groeten, Jan.

Een speedboot met vaste as!!??? ;)
Ok, Jan heeft gelijk, dat geld idd alleen voor flexassen, maar een starre as moet wel vet/olie erin hebben zitten anders zal deze ook lekken en/of roesten.
Mijn Robbe assen met enkel glijlagers zijn ook niet geheel waterdicht zonder vet.
Maar door de glijlagers zou niet veel water mogen komen anders hebben ze wel erg veel speling.

Marcel

Heb zojuist deze tip opgevolgd, moet zeggen wel een beetje met trillende pootjes, dat ik naderhand niet meer zou weten hoe geheel in elkaar stak of dat ik net dat gereedschap niet zou hebben om het weer goed aan elkaar te zetten.

Het viel achteraf alles mee. Motoren, propellers en schroefassen lijken weer keurig op de goede plek te zitten.

Heb nog geen proefvaart gemaakt, wel even de motor kort een stoot vrij laten draaien. De boot klinkt nu anders. Waar de boot voorheen een soort harde knars gaf bij start van de motor, lijkt er nu alleen het geluid van de motoren te zijn.

Op zich een goed teken ...ik laat weten of het lekkage probleem is opgelost...

als je voor het eerst iets uit elkaar haalt
eerst goed kijken, dan op de volgorde weg leggen.

desnoods van iedere "grote" stap een foto van hoe het zat.

maar mooi dat het gelukt is.
effies varen vandaag he, het weer is wel met je ;)

Gr, Leon.

Op zich een goed teken ...ik laat weten of het lekkage probleem is opgelost...

Zojuist een proefvaart gemaakt na het vetten ....drama....

Waar ik hoopte twee problemen in 1 klap op te lossen, namelijk lekkage en warmte-ontwikkeling op de motoren, immers goed lopende assen zouden ook minder wrijving moeten geven, lijken beide verergerd.

De boot had bijzonder veel water naar binnen getrokken en de motoren waren zelfs na een kort ritje (5-10 minuten) kokend heet en niet meer met de hand aan te raken. Ook de NiCd-batterij was heter dan ik eerder heb meegemaakt, zelfs de stekker voelde heet aan ....

Wat is hier fout gegaan ?? Heb ik toch de onderdelen niet goed terug gemonteerd?

Te zacht aangedraaid en teveel speling gelaten. Te hard aangedraaid waardoor de boel niet meer soepel draait ....??

Huh ??

[112835] vetten-flex

Helpt invetten nou wel of niet tegen lekkage ???

Deze poster lijkt meer lekkage te hebben na invetten met kogellagervet ... heb hiervan een blik opengetrokken in de winkel en dit lijkt ongeveer dezelfde viscositeit te hebben als mijn (zachte) vaseline ....

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Badelaar,

Ik vermoed, dat je de hele schroefaskoker vol vet hebt gedrukt wat bij koud, stijf vet voor enorm veel weerstand zorgt, vandaar de hete motoren en batterij.

De schroef moet nét vrij lopen van het achterlager(dat de stuwdruk van de prop moet opvangen), dit beetje speling moet er in de koppeling naar de motor zitten en liefst ook in de motoras.
Als één van de laatste twee door de druk van de prop aanloopt en de druk op de motorlagers komt, loopt de boel ook heet door het oplopen van de vaarstroom.

Het invetten van de as moet je letterlijk nemen, niet de hele koker voldrukken (wat je bij een verdringer wél kunt doen) maar alleen de as vet maken.
De as moet soepel in de lagers kunnen draaien, zonder extra weerstand van vet over de hele lengte.

Als het zo'n waterballet wordt, verdenk ik de lagers er van al behoorlijk uitgeslagen te zijn door het eerdere drooglopen, vervangen is dan de enige optie.

Heb je een paar foto's van de boot, inclusief binnenwerk?

Groeten, Jan.

Een vaste as hoort gewoon 'van zichzelf' waterdicht te zijn.

Een flexas zou door zijn 'spirale-werking' eerder water eruit moeten

pompen , dan dat er water IN de boot getrokken wordt.

Pure bouwfouten dus ... sorry.

Enige afwijking die ik mij kan voorstellen is dat de romp van binnen

zó warm wordt dat er door het temperatuurverschil een vacuüm ontstaat.

Dan trek je idd olie / vet / en water naar binnen.

Oplossing : Een autobailer en een balpenveertje , dit in het dek monteren.

Autobailer zo monteren dat normaal de opening dicht is ,

óók bij ondersteboven liggen , en de spanning met het veertje zo regelen

dat bij een licht vacuüm het balletje de opening vrij geeft.

Omslachtig en een noodoplossing .. maar 't helpt wél.

Hallo Badelaar,

Ik vermoed, dat je de hele schroefaskoker vol vet hebt gedrukt wat bij koud, stijf vet voor enorm veel weerstand zorgt, vandaar de hete motoren en batterij.

Dat was ik wel van plan, omdat ik ervan uitging dat de boel "dichtgesmeerd" moest worden. Heb uiteindelijk toch de hele boel uit elkaar gehaald en de assen dik ingesmeerd met vaseline. Het teveel hoopte drop erlangs bij het terugzetten van de assen ...

Dit spul:

Drogisterij.net: Purol Vaseline (50ml)

De ander soorten waren te hard in het potje en leken me niet geschikt

De schroef moet nét vrij lopen van het achterlager (dat de stuwdruk van de prop moet opvangen), dit beetje speling moet er in de koppeling naar de motor zitten en liefst ook in de motoras.

Aan de achterlager lijkt me de speling goed daar zit ruimte tussen de moer met inkeping en de asbuis. Bij een van beide schroeven kan ik de motoras via de schroef naar voren drukken. Bij de andere lukt dit niet mogelijk moet hier meer speling zitten.
Heb je een paar foto's van de boot, inclusief binnenwerk?

Ga ik morgen even maken als ik tijd heb ... misschien ook de boel weer even uit elkaar en wat minder vet erop ...

Back