Hoe betere afdichting te verkrijgen op schroefaskoker

Hierbij wat foto's:

full

Op deze foto zijn de pijpjes te zien die volgens de handleiding gebruikt zouden moeten worden om olie in te doen bij opslag. Dit bleek eigenlijk onuitvoerbaar, omdat deze te ver onder de kap zitten.

full

Bovenaangezicht: regelaar/schakelaar/motoren met passieve koelelementen/koppeling schroefassen

full

Spiegel en schroefassen (1)

full

Spiegel en schroefassen (2)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hahaha, dit is een EP racing boot (of zoiets), zo'n goedkope plastic bak.
In dat geval zijn de assen niet het probleem aangezien deze in de zwarte koppleingen zweven.
Ik vermoed dat het water gewoon via de kap binnen komt aangezien deze zeker niet waterdicht afsluiten.
Bij mij zitten er zelfs 'koelgaten' in, wat dus helemaal niet mag bij elektro.
Je moet de kap goed aftapen voor het varen anders loopt ie gewoon vol bij een beetje bochten werk.
Maak eens een foto van de hele boot incl kap.

Marcel

Hahaha, dit is een EP racing boot (of zoiets), zo'n goedkope plastic bak.
Marcel

Inderdaad een goedkope plastic bak, de romp is net iets beter dan het bakje waarin de champions komen ....

Maar desalniettemin heb ik wel vertrouwen is de afsluiting van de kap ... en het feit dat het erger is geworden na loshalen en invetten van de assen geeft mij des te meer het idee dat het daarin moet zitten...

Misschien is het wel niet te op te lossen omdat het gewoon goedkope schroefaskokers zijn met teveel speling erop ...

... misschien ook de boel weer even uit elkaar en wat minder vet erop ...

Dit dus vanmorgen gedaan, alle vet eraf gepoetst en nog een keer gevist in de kokers om te controleren of er niet hele dikke klodders in de kokers zouden zitten. Daarna heel dun ingesmeerd ... maar opnieuw na kort stukje varen bijna rokende motoren ...

Opnieuw nu alles schoongemaakt inclusief kokers en opnieuw ingevet, maar dan met fietsenolie (geen kettingsmeer), dit is aanzienlijk dunner ... waarschijnlijk dicht het niet af maar hopelijk loopt de boel nu wel weer soepeler ... want zo slijt ik mijn motortjes wel heel snel .... de zwarte vegen zaten al bij de luchtgaten van de motoren ...

Vertrouwen in de deksel??? Ok dan zeg ik niks meer.
Deze grote hoeveelheid water komt niet door de schroefassen, ik heb dezelfde soort boot.
Die assen gewoon smeren met vet, daar merk je niks van.
Te strak plaatsen van de assen kan ook niet aangezien je aan de ene kant de koppeling erop draait en op de andere kant de schroef.
De draad is niet toereikend om hem strak te klemmen, tenminste bij mij.
Ik gebruik motor kettingvet (wit) aangezien dat redelijk waterbestendig is.
Die motoren worden bloedheet bij halfgas varen of veel bochten, enige wat een beetje wil is plankgas rechtuit.
Dan is het bootje in planee en zakt het stroom verbruik.
Het is maar luchtkoeling in een 'waterdicht' afgesloten romp.
De motoren blijven de gemiddelde levensduur van zo'n bootje wel heel hoor (1 zomer)
Houd de romp eens gewoon vast als je hem in het water doet en geef eens gas.
Dan zie je wel of er water binnen komt via de assen
Best leuk om mee in een klein watertje te varen, maar heb svp geen vertrouwen in wat voor afdichting dan ook in zo'n bootje
Succes ermee!

Marcel

Die motoren worden bloedheet bij halfgas varen of veel bochten, enige wat een beetje wil is plankgas rechtuit.
Dan is het bootje in planee en zakt het stroom verbruik.
Marcel

Ja dit herken ik wel, in een ander draadje is ook al gewaarschuwd dat dit spul heel snel aan zijn eind is, zeker omdat er geen koeling op zit ... na het invetten met vaseline was het echter nog erger ....

De motoren blijven de gemiddelde levensduur van zo'n bootje wel heel hoor (1 zomer)
Marcel

Ik vrees inderdaad dat ze zonder verder aanpassingen aan de boot niet veel langer dan dat mee zullen gaan ...

Best leuk om mee in een klein watertje te varen, maar heb svp geen vertrouwen in wat voor afdichting dan ook in zo'n bootje
Marcel

Heb hem inderdaad voor dat doel gekocht, dat zo'n bootje beperkingen heeft is duidelijk, maar voor mij is de investering leergeld ... wat kan er wel mee en wat kan er niet mee ...

Het vorige bootje wat had (zelfde type, gejat zie andere draadje) had geen last van deze lekkage, dus ik dacht met een beetje klussen is dit misschien wel dicht te krijgen ...

Opnieuw nu alles schoongemaakt inclusief kokers en opnieuw ingevet, maar dan met fietsenolie (geen kettingsmeer), dit is aanzienlijk dunner ...

Na proefvaart lijkt mijn boot nu weer normaal te varen ... motoren worden heet, maar niet zo extreem als na de vaseline-actie ...

Lekkage is er ook nog steeds maar terug op normaal....

Weet alleen niet hoe geschikt de fietsenolie is voor direct contact met water, ik verwacht dat dit sneller weg is en dat vaker olieen noodzakelijker is ...

Back