Hoe bouw ik een lier voor mijn Dakar truck?

Hallo Allemaal,

Ik ben hier net nieuw, misschien kan iemand mij even helpen.
Ik ben bezig met het bouwen van een Dakar truck met behulp van een Bruder M.A.N cabine op een chasis.
Ik wil echter de truck voorzien van een lier, wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken!!!.
Ik heb een 2 kanaals zender voor het rijdend gedeelte en heb nog een tweede zender voor eventueel de lier en verlichting!!.

Wie kan mij helpen met de constuctie van de lier met trommel en tandwielen (is zo iets al tekoop?).
Hoe kan ik de lier op afstand het beste aansturen?
Is het aan te raden om met 2 losse zenders te werken?.

Ik hoor graag van jullie.

Mvg Dennis.

hallo
welkom hierzo
en dat is de lier van de unimog en is vrij sterk en mooi onder de bumper/cabine weg te werken,
en met 2 zenders werken lijkt me niet echt handig/oncomfortabel,
dus kun je beter even kijken op marktplaats of ergens op t net voor een gebruikte 4 kanaals,of vraag hier op t forum,kan ook kijken bij te koop op t forum,
veel succes en we zien graag een fotootje van de man dakar truck,
is het ook een 4x4 en op wat voor chassis/assen staat zij dan????
mvg markioo

hey,

welkom

en het is idd aan te raden van een andere zender te kopen met meerdere kanalen...
want anders ga je al een 2de ontvanger etc... moeten bijkopen ook

en ik zou zeggen laat maar komen die fotos,zit zelf ook met plannen voor
een dakar truck te maken,dit wel met een mercedes cabine op een tamiya chassis
maar dit zet ik nog wel eens online als ik wat verder sta...

maar indien je een andere zender koopt kan je de lier bedienen met een3de kanaal op je ontvanger...

Hallo Mannen,

Bedankt voor de info, de unimog lier ken ik.
Het nadeel van deze lier is dat de trommel waar de kabel op gaat erg klein is.
Er kan maar een centimeter of 20 op.

Ik dacht zelf meer aan een overbrengen met tandwielen en een motor die 7,2v aan kan, deze kan ik dan traploos regelen met een elektronische regelaar.
Deze wil ik dan in de cabine plaatsen en de kabel door een buisje naar de voorkant van de truck laten lopen.
Op deze manier hou ik ook meer bodem vrijheid aan de voorkant.

Wat betreft de 4 kanaals zender is een goed idee zat bij conrad te kijken en daar staat er een voor 61 euro.
Weet iemand of dit wat is?
Met een beetje mazzel werkt de link naar de afbeelding!

%7EflN0YXRlPTMzOTY4MTMxMTc=

Kan iemand mij vertellen hoe ik dan eventueel ook verlichting op de truck kan schakelen met de 4 kanaals zender?.
Ik ben op dit moment nog zoekende naar een goed chassis neem er meerder van tamiya onder de loep.
Als ik er uit ben laat ik jullie wat foto's zien.

Mvg, Dennis

Nog even de foto van de 4 kanaals zender!!:

e6d151.gif

Moest nog even uitzoeken hoe het werkte, volgens mij lukt het wel aardig hahaha

Mvg, Dennis

Om verlichting te schakelen zijn er meerdere opties, zelf ben ik erg gecharmeerd van schakelprintjes van CTI,Aichtal. check:CTI-Aichtal-Online-Shop
Kijk even onder "schaltmodule" daar staan diverse printjes om iets te schakelen. Vaak 4 functies. Ikzelf heb 1 met knipperlichten ed erin besteld, werkt perfect.
Onder "fahrregler" staan een paar electronische regelaar. Deze zijn erg klein !! ideaal als je weinig ruimte hebt.

Conrad afbeelringen werken eigenlijk bijna nooit, net zo min als een link naar hun site.(zie nu net dat het dus wel werkt.........) Gewoon even het art. nr vermelden. Gaat denk ik om deze denk ik:Bestnr.: 233173 - 89
Je kan ook tweedehands kijken met nog meer kanalen, net wat je allemaal van plan bent later.

Sjon

chassis

hallo
voor een goed trial chassis van tamiya en de man cabine van bruder,
is het xc/cc chassis van tamiya de oplossing,
bij conrad verkopen ze dat chassis met de vw touareg bodie erop ook een dakar beest,ik zou er dan ook wel gelijk een truckpuller 2 motor bij doen en een lagersetje,
je kan ook even eens bij www.bauteil1.de kijken alles op xc/cc chassis en tuning/hop ups,
en die lier heb ik ook ergens gezien maar was iets van 100 euries,
zat op een land rover model,
als ik het nog tegen kom laat ik het weten,
mvg markioo

ik zou gewoon een de lier nemen van de link van Theo, deze heb ik zelf ook in mijn bezit en kan verticaal een loodaccu van 3,7kg tillen!(dat is het uiterste uiterste van het uiterste)
en trail-chassis?
een hilux/f-350/tundra chassis is een mooi chassis met een ladderchassis en een versnellingsbak.

hallo
dat chassis van de ford f350/hilux/tundra is een heel mooi chassis om te trialen maar een beeetje te breed voor een man cabine erop te plakken,
220 mm breed,xc/cc chassis is 185 mm breed,en een tkkie goedkoper,
of je moet het nieuwe crawler chassis nemen met de unimog of de toyota bodie erop,maar ja daar past de man ook niet op,
je kan er wel heel erg mooi mee trial rijden,
al noemen ze het nu crawlen????!!!!
qua naam houd ik het gewoon bij trial/terrein rijden,
mvg markioo

Hallo Mannen,

Bedankt voor de tips.
Ga even kijken wat ik ga doen met het chassis heb een niet al te groot budget dus het zal passen en meten worden.
Ik ga in ieder geval voor de 4 kanaals zender.
Hellaas heb ik de berucht lier nog niet kunnen vinden, dus mocht er nog iemand een foto of een link hebben dan hoor ik graag van jullie.
Heeft er iemand nog een 4 kanaals zender/ontvanger liggen voor een eurotje of 30?.
De elecktrische schakelingen zien er ook goed uit bedankt.

Mvg, Dennis ;)

Hallo Mannen,

Bedankt voor de tips.
Ga even kijken wat ik ga doen met het chassis heb een niet al te groot budget dus het zal passen en meten worden.
Ik ga in ieder geval voor de 4 kanaals zender.
Hellaas heb ik de berucht lier nog niet kunnen vinden, dus mocht er nog iemand een foto of een link hebben dan hoor ik graag van jullie.
Heeft er iemand nog een 4 kanaals zender/ontvanger liggen voor een eurotje of 30?.
De elecktrische schakelingen zien er ook goed uit bedankt.

Mvg, Dennis ;)
hoi
vanwaar ben je
ik heb ier nog een lier liggen
maar om dit op afstand te bedienen moet je wel een extra regelaartje bij steken he
groeten

Hallo Kristof,

Bedankt voor je berichtje, ik woon in Maassluis bij Hoek van Holland.
Heb je de lier zelf gemaakt?, ben benieuwd hoe hij er uit ziet?.
Hoor graag van je

Mvg, Dennis.

Ben heel benieuwd naar het toekomstige resultaat...
Maar een bruder cabine van MAN,klinkt goed,een voorbeeld op het oog??..;-)

Waarom maak je geen lier die je in je vrachtwagen zelf plaatst en eventueel door een buisje doorheen je druk leidt, voordeel het zwaarte punt wordt niet naar voor verschoven, e, je kan de lier zo groot maken als je zelf wil

hallo
stella kan hem pas in januari weer leveren,
20 dollar,
bij 3racing is nu ook uitverkocht,
mvg markioo

Back