Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

In dit draadje wil ik de beginners op weg helpen om zelf een model te maken van hout ..

Mvg Johan

wauw......mijn complimenten voor de handleiding, wat een mooi stukje leesvoer met onwijs veel handige tips.

Heel waardevol om te hebben als naslagwerk. Ik ga voorzichtig mijn eerste stapjes doen om eens wat te bouwen in Depron en balsa om enerzijds lekker creatief bezig te zijn en te knutselen en eens in aanraking te komen met bouwen en RCvliegen (no worries.....ik ga ook even langs een club ;-) ).
 
Succes met bouwen het is een leuk leerzaam model.

voorals nog ga ik eerst even oefenen met wat "Depron" (ik heb XPS ondervloer bij de Karwei en Kwantum gehaald) en een klein <250 gram toestel van bij Flugmodell :) Dat zal de Chopper worden.

Als ik wat meer ervaring heb dan ga ik een mooie balsa-kist maken.

Maar de handleiding staat echt boordevol supertips, zoals hamerkoppen als gewichtjes gebruiken en vele andere handige voorbeeldjes.
 
Zoek eens op, Flite Test.
Bouwen alles uit foam board.
Treft ze vooral op Face Book en YouTube.
Ze vliegen het wel elektrisch.
Onbekend wat zo een plaat in NL kost.
Maar de kitjes van Flite Test zijn redelijk betaalbaar.
Goede basis voor nieuwe inzichten.

Idee is niet nieuw. Ooit was er een site ‘SPAD to the bone’. Die deden min of meer het zelfde in eenvoud.
Flite Test heeft commercieel doorgepakt in modellen. Daar waar balsa kitbouw is afgestopt, bijkans door de torenhoge balsaprijzen en vooral sociale factoren.
 
Zoek eens op, Flite Test.
Bouwen alles uit foam board.
Treft ze vooral op Face Book en YouTube.
Ze vliegen het wel elektrisch.
Onbekend wat zo een plaat in NL kost.
Maar de kitjes van Flite Test zijn redelijk betaalbaar.
Goede basis voor nieuwe inzichten.

Idee is niet nieuw. Ooit was er een site ‘SPAD to the bone’. Die deden min of meer het zelfde in eenvoud.
Flite Test heeft commercieel doorgepakt in modellen. Daar waar balsa kitbouw is afgestopt, bijkans door de torenhoge balsaprijzen en vooral sociale factoren.

Ik ken ze, ik denk dat ik elk filmpje zo'n beetje al wel gezien heb, ze doen hele leuke dingen maar, zoals je zegt, het is enorm commercieel geworden.

Het foamboard wat ze gebruiken is inderdaad afwijkend van het foamboard wat hier verkrijgbaar is. Zij trekken die kartonnen bovenlaag er zo af, dat hoef je hier niet te proberen, dat krijg je er niet af zonder je foamboard te slopen.
Vandaar dat ik 3 en 5 mm XPS ondervloer heb gekocht.

Eerst eens even kijken of ik het leuk vind om zo'n vliegtuigje in elkaar te lijmen, mijzelf kennende weet ik dat snel genoeg en ik verwacht dat ik het heel erg leuk en leerzaam vind om mijn eerste RC-stapjes hiermee te zetten.

Die Master-series Corsair van Flitetest komt er dan vanzelf wel een keer ;-)

Bedankt ook voor de SPAD-tip, op de site zijn de plans er niet meer, maar via google is het een en ander nog wel te vinden op een blog of forum
 
An sich hoeft die bovenlaag er vaak niet van af..
die kartonlaag geeft ook veel sterkte en stijfheid.

Als je met andere typen schuim gaat werken, ff opletten dat de boel sterk genoeg is.
Echt depron is relatief gezien vrij sterk. buigt wel wat.
Dat amerikaanse spul is wat sterker. maar in onderhoud etc is dat papierlaagje niet zo fijn (vind ik)
ik heb een ondervloer schuim type gehad, dat was wat flexibeler dan depron (naderhand iets te flexibel, en dat had ik in de bouw ff niet gespot)

Zeker op een stabilo (staart) niet handig, waardoor daar wat versteviging nodig was.
maar, a la flitetest: met wat goed geplaatste ijsstokjes of balsa kom je een heel eind
 
An sich hoeft die bovenlaag er vaak niet van af..
die kartonlaag geeft ook veel sterkte en stijfheid.

Als je met andere typen schuim gaat werken, ff opletten dat de boel sterk genoeg is.
Echt depron is relatief gezien vrij sterk. buigt wel wat.
Dat amerikaanse spul is wat sterker. maar in onderhoud etc is dat papierlaagje niet zo fijn (vind ik)
ik heb een ondervloer schuim type gehad, dat was wat flexibeler dan depron (naderhand iets te flexibel, en dat had ik in de bouw ff niet gespot)

Zeker op een stabilo (staart) niet handig, waardoor daar wat versteviging nodig was.
maar, a la flitetest: met wat goed geplaatste ijsstokjes of balsa kom je een heel eind

Het nadeel van het karton op foamboard is dat je dat niet zo kunt buigen zonder te " knakken" /vouwen.....ten minste...dat is mijn ervaring.

vandaar ook de keuze om eerst maar eens wat ervaring op te gaan doen met snijden en lijmen van een relatief "eenvoudig" modelletje met XPS ondervloer als materiaal.

Bedankt voor de tip om even op te letten dat het geheel niet te slap wordt, dat ga ik even in mijn achterhoofd houden, thanks.
 
Laatst bewerkt:
Daar moet ook eerst een 'ril' in worden gezet.Geen doos zonder ril.
Ril is een grafische term voor een machinal gezette vouwslag.

De SPAD’s overigens, werd kunststof ribbel karton voor ingezet. Coroplast.
Thans synthetisch duur dispay materiaal. Maar ooit koste het snot.
Redelijk sterk, maar ook zwaar.
Kunst was licht te bouwen. En zo trashy mogelijk. Dat was de leut.

Meest eenvoudig de Stik of Stick modellen. Niet anders dan vierkante dozen.
Mooiste vliegt met vol symmetrisch profiel.
Maar verder schofferend simpel. En het vliegt altijd.
https://www.spadtothebone.org/PDF/Spad Stick.pdf

Minimalisme is mooi, maar later wil je echt veel meer in bouw.
Maar de leut is er nimmer minder om!

Leren doe je on the fly en van fouten.
Beste verzekering is goed inlezen, en 1 emmer vol stevige eigenwijsheid 'hoe & wat(t)'.

Je kunt zelfs bouwen met vurenhouten latjes.
Veel modellen direct na de oorlog werden nog in vuren en berken gebouwd. In zeer ranke bouw. Balsa was niet voor jan en alleman. Later wel, en nu weer niet.
Geen RC destijds. Een pees of een dure motor. Zwaartekracht geduldig.

Veel hierover tref je in deze draadjes. Leerzaam.
En verder op RC Groups en RC-Universe...
https://www.modelbouwforum.nl/forum/vintage-classic.205/

Dit soort boekjes kunnen je brein stevig aan het werk zetten!
Absolute aanrader! Leert je de maakbaarheid!
https://www.amazon.com/Radio-Control-Modelling-David-Thomas/dp/1854861794
 
Laatst bewerkt:
ff een bouwfilmpje van flitetest kijken, je ziet dat die gasten iedere keer als een plaat gebogen moet worden, ze aan de onderkant van het gebogen vlak een snede maken
en dan 45 graden wat materiaal eruit halen.
dan heeft de plaat ruimte om de hoek te maken.
dit doen ze bijvoorbeeld ook bij de roeren, alleen snijden ze hem bij de roeren helemaal door.

wat micropropsport ril noemt.

meestal bij schuim zie je geen gebogen vlakken.
iig, niet constructief.
als het gebeurt, is het met 3mm depron.
 
Back
Top