Hoe CA-scharnieren monteren?

De vraag is heel simpel, hoe moteer je een roer met bv 4 CA-scharnieren?

Naar ik begrepen heb (hier op't forum gelezen) moet je deze scharnieren lijmen met de dunste (en snelste) CA-lijm. Het probleem dat ik dan heb, is als ik het roer er aan het opschuiven ben, dat tegen ik aan het proberen ben om het derde scharniertje in de gleuf te schuiven, dat het eerste al muurvast zit.
Hoe kan je dit best doen?

lijm de ca scharnieren in een deel. boor in het midden van het scharniersleufje van het andere deel een klein gaatje en zet alles in elkaar. buig het roer om en laat ca-lijm in de geboorde gaatjes lopen.

Kurt. ik lijm gewoon altijd alles samen vast. Steek alles droog op z'n plaats en dan gewoon roze zap druppel per druppel aanbrengen. ge ondervindt wel wanneer de scharnieren verzadigd zijn. dan gewoon nog eens inspecteren of er gene druppel in de naad tussen achterlijst en roer is geslopen.
Ook ne tip, als ge uw scharnieren zoals ik plaatst moet ge er wel op letten dat ze goed op hun plaats zitten. Dus niet 3/4 in de vleugel en 1/4 in het roer. Om dat te vermijden kunt ge een speldje in het midden door uw ca-scharnier prikken. Als alles dan goed zit speldjes eruit en plakken.
Kant per kant plakken zou ik niet doen, de eerste kant gaat mooi vast zitten maar als ge de andere kant gaat doen gaat het moeilijk zijn om uw ca goed verdeeld te krijgen (omdat die viltlaag al verzadigd is van de andere kant te plakken). Dan moet ge al van die gaatjes gaan boren en alles daarin gaan druppelen en dan hangt alles muurvast rond het gaatje, maar de andere 80% van die scharnierhelft hangt volgens mij dan nog los.

Salu, Bart.

1) snijdt je scharniergleuven op de plekken waar je ze wilt hebben. Hier zijn ook handige tools voor, bv. om het midden juist te krijgen, of om gewoon makkelijker te snijden.

2) zorg dat de gleuven zo zijn dat je CA scharnier er in en er uitgeschoven kan worden, wel blijft zitten als je 'm er los insteekt, maar niet muurvast zit. Hier kunnnen eerdergenoemde gereedschappen handig bij zijn.

3) steek de scharnieren aan 1 kant in de gleuven en prik op de scharnierlijn er een speld door, zodat ze niet dieper erin kunnen glijden.

4) schuif langzaam het andere deel over de scharnieren. Door de speld blijven de scharnieren op hun plek zitten. Druk aan tot alles recht zit

5) verwijder spelden. Druk eventueel de verbinding verder aan

6) laat aan beide zijden 1 druppel dunne CA op het scharnier vallen. Eventueel een druppel extra als je het idee hebt dat het scharnier niet verzadigd is.

Het boren van gaten enz. is volgens mij helemaal niet nodig. Dunne CA trekt uit zichzelf diep tussen de te lijmen oppervlakte, die heeft verder geen kanaal nodig. Sterker nog, dat kanaal is hoogstwaarschijnlijk contra-productief daar je daarmee de capillaire werking ondermijnt.

Wat wel erg belangrijk is volgens mij, gebruik alleen dunne CA.

Eigenlijk hetzelfde dus als hierboven, maar dan iets uitgebreider beschreven.

Gaten boren voor kanalen zou ik dus ZEKER NIET doen. Volgens mij wordt de bevestiging daar alleen maar minder van.

hey Bart, ik wou het zondag al vragen maar heb er niet meer aan gedacht.
Het probleem is dat roer en stabilo maar 3 mm dik zijn, dus gleuven zijn heel nauw.
Ik had eerst de 4 scharnieren in het hoogteroer gelijmd, dan wou ik dit in de stabilo schuiven maar zoals ik zei, tegen dat ik aan het derde aan het prutsen was, zat de eerst al vast.
Ik zal het nu eens op uw manier proberen.
@cody Veel valt er niet te boren in een 3mm dikke stabilo
Ik zal het eens op wat reststukjes proberen

dank je Hezik, het is vooral puntje 2 in je lijstje dat een probleem geeft gezien de geringe dikte.
Vanavond zal ik het nog eens proberen.

Deze is daar handig voor:
dub216.jpg

die heb ik ook, maar de mesjes zijn te dik om hiermee in een 3mm dikke plank een fatsoenlijk gleuf te maken. (of het ontbreekt mij alleszins aan die handigheid).
Ik zal vanavond eens proberen, ik zal er wel uitkomen nu.

het is volgens mij ook overbodig. Het idee erachter is dat je een kanaal maakt waar de lijm door kan lopen, echter dit is helemaal niet nodig.

Als je twee latjes balsa muurvast tegen elkaar drukt en daar dan een druppel dunne CA op gooit, trekt de dunne CA zelf tussen die twee latjes. Dat heeft te maken met de capillaire werking.

Heel grof gezegd komt het er opneer dat een nauwe spleet een 'zuigende kracht' uitoefend op vloeistoffen, waarbij die kracht groter wordt naarmate de spleet nauwer wordt. Dit effect is er bv. ook voor verantwoordelijk dat als je een suikerklontje met de onderkant in de koffie houdt, dat dan de koffie door het hele suikerklontje naar boven trekt, de vloeistof wordt dan dus tot boven het vloeistofniveau gezogen.

Met andere woorden; juist het feit dat er maar heel weinig ruimte tussen scharnier en hout zit, zorgt ervoor dat de lijm er goed tussentrekt.

Ga je nu in het midden een gat boren, dan mis je in het midden die werking, plus dat je daar dan ook geen goed contactoppervlakte meer hebt.

Kort samengevat; je lijmverbinding wordt er slechter van. Niet doen dus.

Ik heb zojuist de roeren op m`n Mustang met CA scharnieren gelijmd met dunne CA lijm.
Ik heb de scharnieren eerst in de roeren gestoken, daar zijn de sleuven minder diep dan in de vleugel.
Het scharnier wat gebogen en een druppel lijm erop, daarna aan de andere kant een druppel.
Dan het roer op de vleugel plaatsen, het roer aandrukken en kijken of het voldoende uitslag kan maken.
Dan het roer naar 1 kant duwen en een drupje op de andere kant van het scharnier en hetzelfde naar de andere kant.
De lijm verdwijnt meteen in het scharnier, en dat is de bedoeling.

Dit trek je niet los zonder de boel te slopen.

Als je twijfelt, kun je ook een proefje zetten.

Spelden of prikkers als borg kun je alsnog doen, ik vind het onnodig.

ps. lees ook dit draadje even

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...&postorder=asc&highlight=scharnieren&&start=0

Ik vind het niet verstandig om eerst een helft te lijmen. De reden hiervoor is dat de lijm door het hele scharnier trekt en uithard. De lijmverbinding zal dan bij het 2e gedeelte minder sterk zijn.

Volgens mij is het beter om eerst het gehele scharnier naar wens te plaatsen en dan pas te gaan lijmen..

Hoi kurt,

ik heb er ooit es in een ander forum iets over geschreven, zie CA scharnieren installeren

Als je maar een 4-tal druppeltje langs elke kant gebruikt, gaat de scharnier zeker niet verzadigd zijn tot aan de andere kant en kan je kant per kant doen. Is toch wat makkelijker. Gat boren hoeft niet echt, maar is wel handig, doet volgens mij niets af van de sterke van de verbinding. Zeker die potlood/eyeliner streep trekken in't midden v/d scharnier! Zo zie je dat de scharnier in't midden zit en blijft de scharnierlijn soepel!

Gr Wim

Gelukkig heb jij dat wel, dus ga jij nu vertellen wat er onzin aan mijn postings was ;)

hezik lult mee maar heeft er geen bal verstand van

Heb effe jou berichten tot nu toe gelezen , vraag me wel af of je zelf genoeg ervaring hebt om zo te reageren.:oops:

Dat wat Hezik hier schrijft klopt wel aardig met dat wat Ik doe met CA scharnieren.

Hij "lult" wel eens veel maar meestal heeft hij wel gelijk.:cool:

Hij vliegt nog niet zolang maar Ik heb ook al naast een 8 jarige gestaan die meer met zijn model kon als Ik.

Mvg Johan

En niemand houdt je tegen om bij dat tooltje een dun mesje te gebruiken. Het handige gedeelte zit 'm in het frame wat ervoor zorgt dat je altijd netjes in het midden uitkomt. Een Exacto #11 doet het dan prima.

Overigens zaten bij mijn versie ook dunne mesjes.

ik ben zelf notabene diegene die er in dit topic op wijst dat je de sleuven niet te groot moet maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat hier volgens mij over bouwen en ca scharnieren moet je met een dun mesje doen

Er staat hier ook niks anders , dat tooltje heb je zeker nog nooit gezien.:confused:
Vrijhand met een mesje gaat ook.

Maar zo´n tooltje is veel gemakkelijker.
Ik heb het van Robart ook voor stiftscharnieren.;)

Mvg Johan

Het gaat hier volgens mij over bouwen en ca scharnieren moet je met een dun mesje doen.

en dan in je jatten snijden of de gleuven te dik waardoor de boel nog niet fatsoenlijk lijmt :?

de tool die hezik aangeeft is speciaal daarvoor en dan zit hij exact in het midden als bonus ook nog eens.
dat ding heet een scahnier snijder, waarvoor zou hij zijn ??

verder graag niet zo met modder smijten hiero, houd het gezellig svp.

Back