Hoe connector solderen

Veel gebruikte oplossing voor de Accu stekers ... pa (=mannetje) aan de plus (=rode draad) en ma (=vrouwtje) aan de min (=zwarte draad) ...

Solderen met een goede kwaliteit "electronica" soldeer met harskern ...en een boutje van 75 tot 100 Watt met een goede punt stift ...

Ik doe het juist precies andersom.
Het vrouwtje aan de plus van de accu, omdat deze juist helemaal geisoleerd is. Zippy/Turningy gebruikt deze mannier ook. :)
uiteraard, het zou op zich neit zoveel uit moeten maken, maar ik vind het persoonlijk wel prettig als de + gelemaal geisoleerd is, en de 1 de blanke stekker heeft in plaats van andersom.

Gr.
Tim

... Het vrouwtje aan de plus van de accu, omdat deze juist helemaal geisoleerd is. Zippy/Turningy gebruikt deze mannier ook. :)
uiteraard, het zou op zich neit zoveel uit moeten maken, maar ik vind het persoonlijk wel prettig als de + gelemaal geisoleerd is, en de 1 de blanke stekker heeft in plaats van andersom. ...

Dit gaat alleen maar op als je de min ook aan de massa legt, zoals bij een 1:1 auto ... maar bij een losse accu maakt het echt niet uit ... en kortsluiting blijft kortsluiting of dat nu via de plus of via de min gebeurd ... de "pa-aan-de-plus" is een ongeschreven standaard bij veel electro vliegers/vaarders/rijders

Ik ben echt nog een :n00b: met het solderen.

Alvast bedankt,

Mvg, Niels

Niels,

Hoeveel accu's wil je solderen?
Anders heb ik nog wel een paar van deze connectors voor je: Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 4mm Gold Connector w/ Protector (10pcs/set) $2.94

Ik zet zelf alleen op de accu's deze connectors en op de regelaar gewoon de losse connectors. Verder lijkt mij 75 tot 100 watt erg veel. Zelf soldeer ik deze connectors met 30 watt. Zoals ik hieronder al beschreven heb. Een plankje maken waar je de stiften in kunt zetten. De draad er in zetten. Deze vast zetten met de soldeerbout omdat je een spitsepunt hieraan hebt kun je dan gemakkelijk doen. Dan de tin tegen de draad aanhouden en als de tin begint te vloeien zoveel toevoegen totdat de stift bijna helemaal gevuld is met tin. Tin weg leggen, draad vast houden met de hand en de soldeerbout weg nemen. Dan voor de andere draad het zelfde doen. Hierna 3 minuten wachten anders zit er nog te veel warmte in en dan 1 voor 1 de stiften in de connector trekken. De connectors van Hobbycity kun je erg gemakkelijk vast klikken. Laat maar weten hoeveel connectors je nodig hebt. Als het er niet te veel zijn stuur ik je ze wel op.
Moet binnen kort toch nog spullen bestellen en dan bestel ik wel nieuwe connectors erbij.

Als er nog iets niet duidelijk is laat het maar even weten. Ik heb 6 maanden op een werkplaats gewerkt waar men printplaten deed repareren. Heb dus wel een beetje ervaring met solderen.

Back