Hoe de jeugd enthousiast krijgen voor modelvliegen?

Mooie verhalen maar hoe dan??
Zoals we inschrijven bij vliegevenementen kunnen we hier ook een lijst maken, ik ga hier beginnen:

1. Folder/promo materiaal maken en verspreiden op scholen/gemeente;
2. Jeugwerk benaderen;
3. Technische scholen benaderen en voorzien van project;
4. Knuffel- berenvliegen organiseren en promoten;
5.

2. Jeugwerk benaderen;
5. Laat zien wanneer je vliegt (voor bezoek aan het veld);
6.

Jullie doen al veel..
ik verwacht niet dat je veel meer kunt doen

Enigste wat ik me kan verzinnen, is een clubkist die gehuurd kan worden, om zo met lage kosten toch aan de hobby te kunnen beginnen
hoeven ze alleen maar te vliegen, thuis niks bij te houden / ouders om hulp te vragen
en dan weten zee of ze het echt leuk vinden, voor ze echt gaan investeren

• Like
Reactions: jve
2. Jeugwerk benaderen;
6. Clubkist ter beschikking stellen tbv de laagdrempelige instap;
7.

2. Jeugwerk benaderen;
7 folders bij hobbywinkels in de buurt geven of een landelijke folder maken en die aan alle hobbywinkels uit laten delen bij een koper van een vliegtuig en of drone

Intimideer niet; maak de drempel laag.
Veel vliegclubs hebben op de website de meest fraaie jets en minutieus gebouwde schaal modellen afgebeeld staan.
Maak duidelijk dat je prima kan instappen met een zender van < 70 Euro en een schuimpje dat niet veel duurder is.
Maak ook duidelijk dat het crash risico laag is, als je op een modelveld goede instructie en adviezen krijgt.

Zelf ben ik met vliegen begonnen, toen ik op een modelbouwbeurs naast alle schitterende modellen een afgeleefde Westerly zag staan.
"dat is mijn niveau! dat kan ik ook!"

Sommige adspirant vliegers hebben RC auto's. Maak duidelijk dat vliegen veel goedkoper kan zijn. En leuker natuurlijk.
Ik heb schuimtoestellen van 15 jaar oud liggen, doen het nog prima. Dat is me met RC auto's van geen kanten gelukt.

2. Jeugwerk benaderen;
7. Folders bij hobbywinkels in de buurt geven of een landelijke folder maken en die aan alle hobbywinkels uit laten delen bij een koper van een vliegtuig en of drone;
8. Zorg voor laagdrempelige instap modellen;

2. Jeugwerk benaderen;
7. Folders bij hobbywinkels in de buurt geven of een landelijke folder maken en die aan alle hobbywinkels uit laten delen bij een koper van een vliegtuig en of drone;
9. Stuur oud leden een berichtje of bel ze eens op.
Sommige zijn misschien weer over te halen.
10. om leden te behouden, los onenigheid volwassen op, pas op voor tunnel visie.

Zoals de titel suggereert gaat het over aantrekken van jeugd, natuurlijk moet het "huis" op orde zijn.
Als er ruziënde oude mannen rondlopen zal dat niet bevorderlijk zijn voor het aantrekken van nieuwe jeugdleden.

Laatst bewerkt:
Zoals de titel suggereert gaat het over aantrekken van jeugd, natuurlijk moet het "huis" op orde zijn.
Mee eens maar de oudjes willen vaak alles bij het oude houden.;)
Misschien had ik de titel anders moeten maken.
Hoe krijg je meer leden op de club?
Leden zijn toch inkomsten.
Je moet toch de boel draaiend zien te houden.
Wij hadden geen 230 volt op de club.
Ik moest dus iedere keer 8 loodaccu's naar het veld sjouwen zo'n 50 meter keer 8 en ook weer terug.
Dan wordt het sport ipv hobby.
Ik was het zo zat kan ik je zeggen.

Ja, dat was een betere, algemenere titel.
Daar kunnen we op doorgaan.
Daarmee blijven de genoemde punten actueel.
In de club moet je daar gezamelijk voor gaan anders is het trekken aan n dood paard.
Gelukkig merk ik dat er altijd kartrekkers zijn die er iets van willen maken.

ok, maar in dat geval ben jij dus heel goed bezig, en de club vind het mooi
alleen doen ze er geen klap aan...
anders gaan ze vanzelf helpen, of het voor de club correct regelen
Dus dan snap ik dat je er mee stopt..

Er zijn altijd notoire zeikemmers..
maar logische vooruitgang is meestal goed uit te leggen.
Vaak zit er een communicatie probleem, waardoor een zeikemmer het verkeerd interpreteerd.
soms moet je vanuit het bestuur ook gewoon een keer "nee" verkopen.. duidelijk.
niet half ertussen laten zweven

Maar ja.
eerst kijken hoe we jeugd erin kunnen krijgen, meestal word dan ook de dynamiek in een club anders.

• Like
Reactions: jve
Was mijn bericht foutief? zoja, graag uitleg?
Gaat niet om jou bericht anders had tie een stukje tekst uit het bericht er bij moeten doen.
Zoals ik dat in dit bericht ook doe.
Tis meer dat tie zelf iets geschreven had en er naderhand op terug is gekomen.

2. Jeugwerk benaderen;
9. Stuur oud leden een berichtje of bel ze eens op.
Sommige zijn misschien weer over te halen.
10. om leden te behouden, los onenigheid volwassen op, pas op voor tunnel visie.
11 benader oud leden, misschien willen ze de hobby weer oppakken net als ik.;)
(Ik weer met het nieuwe forum even niet hoe ik de lijst langer moet maken wat eerst wel lukte)

Even wat zaken ingekort en aangepast:

1. Folder/promo materiaal maken en verspreiden op scholen/gemeente/hobbywinkels;
2. Jeugwerk benaderen;
9. Stuur oud leden een berichtje of bel ze eens op, sommige zijn misschien weer over te halen.
10. Om leden te behouden, los onenigheid volwassen op, pas op voor tunnel visie.
11. Benader oud leden, misschien willen ze de hobby weer oppakken net als @Bertus .

Er is inmiddels een mooie- en zinvolle lijst ontstaan, petje af!

Het is haast niet te geloven, maar toch is er een vliegclub die nog niet een van deze punten nastreeft.
Sterker nog: als een lid een van die onderwerpen voorstelt, loop deze het risico de toegang te worden ontzegd.
Dit is geen grap, maar gebeurt echt. Uiteraard ken ik de naam van deze vereniging, maar ik ga hem niet noemen.
Wel weet ik uit welingelichte bron, dat er de laatste twee jaar circa 20 leden zijn gestopt. Gek heh!

Ik meld dit slechts om het belang van voornoemde punten aan te geven.

Bij de GMVC kwam 10 jr. geleden een clublid naar me toe die al jaren met z'n 3 zoons naar het landelijke kamp ging, een overblijfsel (wordt nog steeds georganiseerd) van het oude KNvvL kamp. Hij had toen de vraag of we zoiets op de club konden doen daar de kosten voor 5(?)dgn a 400€ pp uhm teveel werden en er toen ook nog mbv sterke drank met de opgeschoten jeugd 'gefeest' werd.
Samen met 5 anderen een plan gemaakt om eea met het Hemelvaart weekend van 4 dgn 'op touw' te zetten. Hobbykok in de club, maakt voor Hemelvaartdag een compleet dinér, vrijdag de chinees, zaterdag verse patat met hamburgers en zondag's eindigen we met de lunch. Hele verhaal doen we voor 50€ pp en camperen rond de opslag container, het clubhuis en een heli oefen veldje. Geen sterke drank! Inmiddels dit jaar de 9de editie, het eerste jaar eventuele georganiseerd vlieg spellen los gelaten. Wat was er aan de hand, de jongere jeugd (vanaf 10jr) 'hing' aan de oudere jeugd (tm 30 en ouder) en gezamelijk maakte ze vliegtuigen waar veel van de oudere clubleden van zeiden, dat gaat zo niet vliegen, maar het vloog wel degelijk. De jaren daarna zorgde de oudere jeugd voor een kamp project. Zo is er gezamelijk een Space Shuttle (4bij 3 mtr), een jaar met zelf alu gieten, een Wonder van 4 mtr span gebouwd, gedaan etc. en al de 'revue' gepasseerd. De oudere jeugd helpt ze bij het leren vliegen, legt uit hoe ze vleugels uit piepschuim kunnen snijden, de electronica, ook quadcoptertjes etc.
En zelfs nu nog doen we eea voor 50€.
Dus dit jaar, en inmiddels landelijk bij de jeugd bekend de 9de editie.
Jeugd heeft 4 dgn 'voorrang' en bepaald binnen de vlieg regels vd club, hoe en wanneer er door hun gevlogen word. Op zaterdag avond steevast een limbo vlieg wedstrijd veelal, met zelf gemaakte 'vliegende wiebertjes' uit voorgaande jaren en natuurlijk met de nodige hilariteit. En ja we nodigen zowiezo ook de ouderen uit om te komen vliegen, helpen, meebouwen etc.

IMG_8524.jpeg

PNG image.png

Laatst bewerkt:
Er is inmiddels een mooie- en zinvolle lijst ontstaan, petje af!

Het is haast niet te geloven, maar toch is er een vliegclub die nog niet een van deze punten nastreeft.
Sterker nog: als een lid een van die onderwerpen voorstelt, loop deze het risico de toegang te worden ontzegd.
Dit is geen grap, maar gebeurt echt. Uiteraard ken ik de naam van deze vereniging, maar ik ga hem niet noemen.
Wel weet ik uit welingelichte bron, dat er de laatste twee jaar circa 20 leden zijn gestopt. Gek heh!

Ik meld dit slechts om het belang van voornoemde punten aan te geven.
Ik kan ook zo'n club echt heel zonde.
Hopelijk gaan ze samen want dan heb je weer een draagkrachtige club.
Om leden te behouden bedacht ik ook nog een puntje.
Een groepsapp om te melden dat je gaat vliegen.
Dan krijgen andere leden misschien ook meer zin.
En gezelligheid bind ook de leden die je hebt.

Back