Hoe deze 4mm stekkers te gebruiken

Laatst een bestelling gedaan met onder andere 4mm goud stekkers.

Nu heb ik dit ontvangen:

afb9982.jpg

Dat je ze moet doorzagen oid is mij duidelijk, alleen moet je daarna ook nog met een boor aan de gang voordat je kan solderen?

Of toch beter om andere stekkers te gebruiken, tot nu heb ik altijd setjes gehadt zoals die van graupner, incl behuizing. Maar de behuizing zijn niet echt makelijk in het gebruik.

Rick

Dit zijn goede stekkers, geen gaatje boren, ze zijn er achteraan in, daar moet u de draad in solderen, en met krimpkous ( de plus) of indien U WILT de MIN OOK.

Rick,
Je hebt hier alleen de stekkers maar. De draad steek je achter in en je soldeert hem vast. Het kleine gaatje aan de zijkant zit erin om de lucht eruit te laten wanneer de soldeer erin loopt.
Om deze stekkers te kunnen gebruiken heb je ook de "andere kant" nodig. Dit zijn busjes en hebben aan één kant een bus net als deze, waarin de draad gesoldeerd moet worden. De andere kant is ook een bus maar daarin past deze stekker precies. Om kortsluiting te voorkomen moet je beide natuurlijk afschermen met een krimpkousje er omheen.

Doorknippen met een kniptang ter hoogte van het gat zodat je een pus en min stekker krijgt en dan de draden aan het u- vormig deel (helft van het gat) solderen......

Gebruik deze pluggen veel.
Nessel (waarvan ik de pluggen koop. meestal dortmund beurs) noemt deze " “B” 4mm Stecker (MC) zum Teilen"
Zie foto helemaal onderaan. http://www.nessel-elektronik.de/Stecker/stecker.htm

Doorzagen bij het gat. (Gebruik zelf grote kniptang). Hou je dus een stekker en een bus over die je beide gaat gebruiken.
Flink vertinnen.
Draad Beetje vertinnen (oppassen dat de tin niet te ver in de draad trekt.)
Draad tegen plug houden houden met tangetje (want het wordt nogal warm) en laten smelten.

Voor vasthouden werkt een stukje stug installatiedraad en 2 kroko bekjes ook prima. Kan je het een beetje onder spanning tegen elkaaar zetten en bij het smelten zit het dan meteen goed.

Krimpkousje en klaar. Ik gebruik Pa + en Ma - op de accu.

ff voor de duidelijkheid een foto toegevoegd met lengte-referentie.

afb10005.jpg

Krijg je op deze manier geen problemen met trekontlasting, soldering is bijna helemaal kops. Misschien wel de oplossing voor de 4 mm2 draden die aan m'n regelaar zitten.

Rick[/img]

heren

stekker gewoon doorzagen en het snoer op de kopse kant solderen.
krimpkous er om heen en gaan met die banaan
vlieg ook met F5D kisten met stromen tot 80 A en dat gaat al jaren goed.
nog nooit een stekker afgebroken dus dat zit wel goed hoor.

Groeten Jacob

Hallo, deze stekkers zou je kunnen gebruiken om tegenovergesteld gesoldeerde accu's te gebruiken. Aan al mijn accu's heb ik 'bus=plus' gekozen, evenals aan mijn astroflight meter. Als mijn vlieg-collega de meter of mijn accupacks wil gebruiken, zouden deze stekkers handig van pas komen; omdat hij de pin als plus gebruikt. (wat in mijn modelvliegomgeving het meest wordt gedaan)

Even doorzagen kan ook natuurlijk.

soldeerze, rz :fadein:

Ha Robert, ik snap niet wat je bedoelt. Als je zo'n stekkertje over een mannetje schuift, zit er toch nog steeds een mannetje aan het uiteinde? :roll:

Ernst Grundman zei:
Het kleine gaatje aan de zijkant zit erin om de lucht eruit te laten wanneer de soldeer erin loopt.
Bij deze stekkertjes is het gat aan de zijkant niet verbonden met het 'vrouwtje'. Het is gewoon een gat in het stekkertje dat niet in verbinding staat met andere holtes.
Hier kan je hem makkelijk doorknippen :)

@_cyclops_ , laat volgende keer het krimpkous van je vrouwtje wat verder uitsteken, nu kan er namelijk nog steeds sluiting optreden.

Back