Hoe een benzine motor inlopen ?

Over dit item hoor ik véél en lees ik veel.....
Volgens 3W moet de motor ingelopen worden op MINERALE olie 1/30, dit gedurende een 10-tal uren en gemonteerd op een proefstand, zonder demper bij een toerental van 2500 rpm ( ongeveer )

Welke propmaat voor inlopen nemen ? Enkele inch kleiner in doormeter en spoed ?

Wat zijn jullie bevindingen hierover.
Ik hoor het graag ...

mvg

Dirk

Dit idee kwam bij mij op, toen we in de week een discussie hadden over inlopen van benzinemotoren.
Ik haalde aan dat als ik een nieuwe kettingzaag koop, ik ook niet eerst kleine boompjes moest gaan zagen, maar direct het grote werk doe met de splinternieuwe kettingzaag.

ieder heeft er zo zijn eigen idee en methode in. En dat is voor veel mensen heilig, dus een discussie hierover zal al vlug hoog oplopen als meningen verschillend zijn.

Mijn methode : vanaf 1ste seconde met juiste oliemengsel en olie en eventueel een maatje kleinere prop.

Met mijn nieuwe 110 CS meteen een 26x12 3blad erop, motor loopt nog een klein beetje rijk maar na een 10 tal liter (morgen of overmorgen) zal de L naald nog wat meer toegaan.

Ook ik laat geen motor " inlopen " .

Gelijk in het model met juiste instelling en passende prop .
Alles op 1:50 Aspen .

De eerste vluchten rustig aan met wisselende gas stelling .

Ook TC raad nu af om motoren op een stand te laten inlopen .;)

Mvg Johan

Mij lijkt het ook beter om de motor op het vliegtuig te zetten en te gaan vliegen, doch nog niet het uiterste gaan vergen van de motor.

Op het vliegtuig heeft hij een prima koeling en geen stof dat kan opgezogen worden van de grond....

Dit is hoe 3W het voorsteld ....

Wir empfehlen folgende Methode zum Einlaufen lassen unserer Motoren:
• Montieren sie den Motor so auf einen Testbock das die Luft um die Zylinder herum frei fließen kann. Um das zu gewährleisten muss insbesondere hinter den Zylindern genügend Platz vohanden sein.
• Benutzen sie mineralisches Zwei-Takt Motorenöl mit einem Mischungsverhältniss von 1:30
• Starten sie den Motor, stellen sie ihn auf. 2000 - 2500 Umdrehungen pro Minute und lassen ihn zehn bis zwanzig Stunden laufen.
• Aufgrund des fetten Gemisches ist ein Einlaufvorgang ohne Dämpfer optimal
• Wenn die Einlaufphase vorüber ist, montieren sie den Motor im Modell nach unseren Einbautips.
• Verwenden sie vollsynthetisches Motorenöl im Verhältnis von 1:50
Genießen sie Leistung und Laufkultur vom ersten Flug an.

ik vind het maar aan rare methode,
10 tot 20 uur je clubleden of buren ergeren met een motor zonder uitlaat.

volgens mij niet meer van deze tijd .
zoals al verteld werd. een pro kettingzaag word ook maar beperkt ingelopen.
en het is de bedoeling dat die het 2 jaar 8uur per dag uithoud .

met de hedendaagse nauwkeurige machine,s mag dat niet nodig zijn .
groeten wiebe.

Dit word van TC voor de Zenoah's aangeraden.

Einlaufen
Das Einlaufen unterscheidet sich von der bei Glühzündermotoren angewendeten Methode.
Sie sollten den Titan ZG 20 nicht mit zu fetter Einstellung laufen lassen,
sondern bei korrekt eingestelltem Vergaser und mit häufigem Wechsel zwischen längeren Leerlauf- und sehr kurzen Vollgasperioden den ersten Flug absolvieren.
Natürlich darf der Vergaser auf keinen Fall zu mager stehen.
Wenn Sie unsicher sind,also lieber die Vollgasdüsennadel noch etwas aufdrehen.
Lassen Sie den Motor aber keinesfalls mit konstant Halb- oder Dreiviertelgas einlaufen.
Nach und nach können die Vollgasperioden verlängert werden.
Nach etwa 5 Flügen kann der Motor voll belastet werden.
Die Leistung nimmt erfahrungsgemäß während der ersten 30 Flüge langsam
aber stetig zu.
Auch danach noch steigt die Leistung durch den Aufbau von Ölkohle
auf dem Kolbenboden und im Zylinder weiter an.
Die Ölkohleablagerung erhöht das Verdichtungsverhältnis und damit die Motorleistung.
Es ist besser, den Motor im Modell und mit montierter Motorhaube einlaufen zu lassen.
Durch die meist ungleichmäßige Temperaturverteilung verzieht sich der Zylinder ein wenig.
Der Kolbenring kann sich im Neuzustand durch die spezielle Oberflächenbeschichtung sehr rasch an diese Situation anpassen.
Er wird während der ersten Betriebsstunden immer mehr aufpoliert und dabei härter.
Ein auf dem Prüfstand eingelaufener Motor muß meist sehr langwierig im Modell weiter einlaufen bis er sich an die neuen Verhältnisse angepaßt hat.

Mvg Johan

Okeee, daar gaan we weer....

Een benzine motor hoef je helemaal niet te laten inlopen, tenminste, niet zoals dat vroeger ging.

Gewoon de motor inbouwen waar hij zijn werk moet gaan doen, de prop (of andere belasting) monteren waarmee hij zijn werk moet gaan doen, een goede kwaliteit olie van NIET de hoogste specificaties, danwel een matige kwaliteit olie van de hoogste specificaties gebruiken (daarmee bedoel ik: bijvoorbeeld een topkwaliteit minerale olie OF een matige kwaliteit volsyntheet, al moet je die laatste met een zaklamp zoeken), maar in elk geval, niet de meest optimale smering gebruiken, ECHTER wel een licht vettere mengverhouding (om het vuil af te voeren). En vervolgens gewoon met gezond verstand NIET vanaf het begin er vol in gaan. Laat je motor goed warm lopen, (da's sowieso gedurende de gehele levensduur veel belangrijker dan een goede inloop procedure) en belast je motor in het begin veel op laag vermogen en héél kortstondig volgas, en laat de volgas periodes langzaam aan steeds meer worden. Na een paar uur (max tien) overgaan op de olie die in jouw ogen de aller, allerbeste is:p en vooral veel en lang plezier hebben van je motor!

Groet, Bert

Ook hoorde ik dat de keuze van benzine een rol speelt...

Normale benzine zou beter zijn om in te lopen dan 98+ >>> dit in verband met de warmte ontwikkeling

Deze olie zou uitermate geschikt zijn om in te lopen
full

2T
Kwaliteitsmotorolie voor tweetaktmotoren
________________________________________________________________________________

Castrol 2T is een kwaliteitsmotorolie voor tweetaktmotoren die speciaal is ontwikkeld om voor een langdurige bescherming van de motor te zorgen. Het voorkomt dat de zuigerveren tijdens de levensduur van de motor gaan vastzitten en beperkt de rookvorming tot een aanvaardbaar niveau.
Castrol 2T is aangewezen voor 2-takt motoren.

________________________________________________________________________________

- Motorolie op minerale basis voor tweetaktmotoren
- Ontwikkeld voor olie-injectie of mengsmering tot 1:50
- Langdurige bescherming tegen vastzitten van zuigerveren
- Houdt motor inwendig schoon
- Minimale rookontwikkeling

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik loop de motor gewoon in met de juiste schroef en gewoon op het toestel. Wel vlieg ik zeker 5vluchten zonder lange uplines enzo. Zeker geen 3D. Ik gebruik castrol TTS.

Wat mij ooit verteld is; de nieuwe generatie 2takt olie smeert zo goed dat het erg lang zou duren eer een motor goed is ingelopen (dit betekend het inslijten van de zuiger op de cilinder). Met het gebruik van minerale olie versnel je het proces.

Wat ik aan bovenstaande niet begrijp is dat proces versnellen door minerale olie te gebruiken. Deze zou in principe perfect voldoen om continu te gebruiken, dus ze zou toch ook erg goed moeten smeren?

Zowel 3W als DA hebben lange tijd voorgeschreven minerale olie te gebruiken bij het inlopen. Gezien dit een kleine moeite is, doe ik dit steeds. Ik gebruik minerale olie van denicol; bijkomend voordeel, is erg goedkoop :) Mengratio 1/30 ongeveer.

Ik monteer de motor altijd rechtstreeks op het toestel en begin er gewoon rustig mee te vliegen. Praktijksituaties hebben voor mij reeds uitgewezen dat motoren die eerst langdurig op een bok gelopen hebben het wel meteen erg goed doen op het toestel. Doch daar ik geen motor in de tuin gedurende enkele uren kan laten lopen, heb ik dit nog nooit toegepast.

Laatst bewerkt:
ik vraag me dan ook altijd af bij dat versneld inlopen met minerale olie : wil men zijn lagers dan ook versneld doen slijten ?

ALLES wat gesmeerd wordt slijt sneller.

Benzine met een hoog octaangehalte zou PRAKTISCH NIETS aan vermogenwinst opleveren, doch er zitten additieven in die de motor eerder warmer maken... dit willen we toch eerder vermijden ??
Volgens een Amerikaanse motorenfabrikant ( BME ) zou het beter zijn om normale benzine te gebruiken :smile:

Laatst bewerkt:
Een auto, scooter , hoef je toch ook niet in te draaien.

Gewoon de voorgeschreven mengsmering gebruiken en de motor een beetje ontzien van zware belasting de eerste 5 liter.

Ik vindt dit een leuk draafje om te volgen omdat ikzelf bezig ben een Super Tiger G4500 methanol motor te laten draaien op bezine!
Hij loopt aardig maar het kan beter!
Ik gebruik een mengverhouding van 1:20 maar dan is het motorschot na een paar uur lopen baggervet vanaf de uitlaat(misschien moet ik het oliepercentage wat minderen).
Zou iemand van jullie mij daarover advies kunnen geven al is het mijn draadje niet?

Mvgr hans

Hoi,

Ik weet dat het een oud draadje is maar ik wil er toch iets over kwijt.

In mijn monteursopleiding jaaarrreeeen geleden heb ik het volgende gezien / geleerd.

Nieuwe cylinderwanden hebben wanneer je ze onder een microscoop houdt een hele ruwe structuur (geld ook voor lagers). Wanneer je met gepast geweld dit in gebruik gaat nemen maak je de structuur er niet mooier op. Wanneer je de cylinder langzaam aan laat wennen en niet te veel en te snel op zijn donder geeft krijg je een mooiere - gladdere - met minder weerstand dus beter presterende cylinder / lagers .

Voor alle duidelijkheid, het is nooit de bedoeling dat je zuiger de cylinderwand raakt, deze zal niet op de cylinder inslijten(geld uiteraard voor een 2-takt zuigerveer motor).

Wanneer je gewoon de voorgeschreven mengverhouding gebruikt en de motor gewoon opbouwend gaat belasten kan je er lekker lang van genieten......................en het inlopen is inderdaad voor een hoop mensen het leukste belangrijkste spannendste van een nieuwe motor.

Erg spannend maar slim ??
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Laatst bewerkt:
Back