Hoe een benzine motor inlopen ?

Hmmmm,

Ik ben al mijn hele werkzame leven ook met zuigermotoren bezig, en hoewel het met scheepsdiesels niet uitvoerbaar is wat daar vermeld word, moet ik zeggen: het klinkt me absoluut niet verkeerd in de oren. Vooropgesteld dat je een dergelijke inloopprocedure uitvoert met een motorblok van een gerenommeerd merk (goed fabricage methoden) en niet met een goedkoope industriële viertakt, denk ik met het beperkte wat ik weet van de werking en constructie van zuigerveren, en tribologie etc, dat deze methode écht technisch OK is.

Want ook met betrekking tot de nieuwste ontwikkelingen in de hele grote scheepsdiesels hoor ik toch wel geluiden dat de veerconstructies veranderen, en daarmee ook de inloopprocedure. Waar we vroeger 10 uur rustig aan deden en 500 tot 1000 uur extra smeerden (5 tot 10 % van de nominale levensduur van zuigerveren ongeveer) gaat dat nu wat sneller, en word er ook beduidend minder lang extra gesmeerd.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik kom uit een familie van petrolheads en ben opgegroeid met diesel en benzine motoren.
Veel gewerkt aan oldtimers maar ook race motoren.
Ik weet nog dat in de goede oude tijd na een motorrevisie met ingegoten lagers do motor zo stroef liep dat een auto de eerste kilometers gesleept moest worden voordat hij wilde starten! (praten we dus over babbits lagers die op maat geschraapt moesten worden).

Moderne motoren zijn veel nauwkeuriger gemaakt en hoeven dus ook minder in te lopen.
Wel is het van belang dat de motor de kans krijgt in te lopen met normale olie, dus geen super smerende syntheet.

Maar wat ik vooral mis in dit verhaal is het belang van smering tijdens de eerste start.
Ik weet uit ervaring dat als je een automotor de eerste keer start na een revisie dat het 30 seconden kan duren voor je oliedruk hebt, en ook bij een bovenliggende nokkenas voordat er olie komt bij de nokken.
Daarom zorg ik bij een revisie er altijd voor dat alle delen goed gesmeerd gemonteerd worden voor die eerste 30 seconden (en speciale dikke "camlube" olie voor de cylinderkop).
Dit is voor een 4 takt natuurlijk belangrijker als een 2 takt motor

Nu heb ik hier een nieuwe Saito 100 liggen voor mijn lazy Ace.
Voor zover ik kan zien worden de belangrijke delen zoals de kleppen en de krukas en drijfstang lagers niet direct gesmeerd door de brandstof maar alleen door lekolie langs de zuigerveren.
Nu heb ik de motor geinspecteerd en deze delen komen kurkdroog uit de fabriek!
Het zal dus enkele minuten duren voor hier olie komt na de eerste start!
Het lijkt mij dus belangrijk om zowel het karterdeksel als de klepdeksels voor de eerste start te demonteren en deze delen goed te smeren met olie voordat je de motor start.
Saito adviseerd wel een paar druppels via de nippel in het carter te spuiten maar dit lijkt mij onvoldoende.

zorgen dat alle lagers vet zijn voor de eerste start is erg belangrijk!

Groeten Willem

Back