Hmmmm,
Ik ben al mijn hele werkzame leven ook met zuigermotoren bezig, en hoewel het met scheepsdiesels niet uitvoerbaar is wat daar vermeld word, moet ik zeggen: het klinkt me absoluut niet verkeerd in de oren. Vooropgesteld dat je een dergelijke inloopprocedure uitvoert met een motorblok van een gerenommeerd merk (goed fabricage methoden) en niet met een goedkoope industriële viertakt, denk ik met het beperkte wat ik weet van de werking en constructie van zuigerveren, en tribologie etc, dat deze methode écht technisch OK is.
Want ook met betrekking tot de nieuwste ontwikkelingen in de hele grote scheepsdiesels hoor ik toch wel geluiden dat de veerconstructies veranderen, en daarmee ook de inloopprocedure. Waar we vroeger 10 uur rustig aan deden en 500 tot 1000 uur extra smeerden (5 tot 10 % van de nominale levensduur van zuigerveren ongeveer) gaat dat nu wat sneller, en word er ook beduidend minder lang extra gesmeerd.
Groet, Bert
Ik ben al mijn hele werkzame leven ook met zuigermotoren bezig, en hoewel het met scheepsdiesels niet uitvoerbaar is wat daar vermeld word, moet ik zeggen: het klinkt me absoluut niet verkeerd in de oren. Vooropgesteld dat je een dergelijke inloopprocedure uitvoert met een motorblok van een gerenommeerd merk (goed fabricage methoden) en niet met een goedkoope industriële viertakt, denk ik met het beperkte wat ik weet van de werking en constructie van zuigerveren, en tribologie etc, dat deze methode écht technisch OK is.
Want ook met betrekking tot de nieuwste ontwikkelingen in de hele grote scheepsdiesels hoor ik toch wel geluiden dat de veerconstructies veranderen, en daarmee ook de inloopprocedure. Waar we vroeger 10 uur rustig aan deden en 500 tot 1000 uur extra smeerden (5 tot 10 % van de nominale levensduur van zuigerveren ongeveer) gaat dat nu wat sneller, en word er ook beduidend minder lang extra gesmeerd.
Groet, Bert
Laatst bewerkt: