Hoe een krachtig echt 3d vliegtuig zoeken/herkennen

Hallo,

Momenteel heb ik een kleine Cessna 182 en een grotere en vlieg eigenlijk alleen nog op de simulator.

Hier heb je ook de 3d arobic vliegtuigen en deze lijken mij ooit erg interessant. Echter op welk zoekwoord vind ik deze krachtige 3d vliegtuigen en hoe herken ik ze en waar moet ik zoal op letten? (De meest simpele 3 kanaals worden al 3d genoemd...)

Ik wil me er namelijk wat op focussen om de begin, midden en high end prijzen te vinden en om natuurlijk meer te weten te komen van deze vliegtiigen.

Wie kan mij helpen met mijn vragen?

Groetjes

indd echt op merken zoeken. Je kan best wel eerst een schuimen 3d vlieger kopen(hobbyking) kwestie van niet je mooie 3d te crashen!

Gr Harald

Mocht je eerst ervaring op willen doen met een 3D kist en dan niet gelijk het diepe in willen gaan met een houtbouw/folie toestel dan zou een Parkzone VisionAire echt een goede keuze zijn.
Toestel is van 'schuim' maar vliegt super goed.
Kan tegen een stootje en met deze kist kun je heel erg goed 3D moves leren.
Om daarna over te stappen naar het 'echte' werk.
Heb zelf inmiddels al dik 200 vluchten gedraaid met mijn Parkzone VisionAire en werkelijk de fijnste die ik ooit heb mogen beleven.
Vr Gr D

Als je wilt beginnen met 3D vliegen is er geen beter vliegtuig dan de Extra300 van Dave Powers. Dit vliegtuig bouw jezelf van 6mm depron, kost dus geen drol en kan alle 3D manoeuvres die je maar wilt vliegen.

Linkje naar de tekening -> http://www.rcpowers.com/community/threads/rcpowers-extra-300-free.625/

PS ik kan zelf niet 3D vliegen, maar het vliegtuig in het filmpje (met de setup in het flmpje) zou dat met een betere piloot moeiteloos kunnen! ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je wilt beginnen met 3D vliegen is er geen beter vliegtuig dan de Extra300 van Dave Powers. Dit vliegtuig bouw jezelf van 6mm depron, kost dus geen drol en kan alle 3D manoeuvres die je maar wilt vliegen.

Linkje naar de tekening -> RCPowers Extra-300 (FREE!) | RCPowers.com

PS ik kan zelf niet 3D vliegen, maar het vliegtuig in het filmpje (met de setup in het flmpje) zou dat met een betere piloot moeiteloos kunnen! ;-)

Wow zon vliegtuig bouwen lijkt me zeer interessant! Eenvoudig zak het zeker niet zijn.

Maar wat zal het mij gemiddeld kosten? Ik heb al een Futaba t6ex zender en ik kan volgens mij extra ontvangers kopen (?) Ik kan volgens mij 10 verschillende versies instellen toch?
Goed, wat zal t gemiddeld kosten? Lijkt me echt de moeite waard.

- ontvanger (kun je eventueel hergebruiken van ander model, instellingen staan op de zender);
- motor 1400kV outrunner +/- 50gr (bij HK 9$, RC Technics heeft gooie met ook leverbare reserve-motorassen voor het geval de as krom wordt na harde landing 15€)
- ESC 18A (HK, paar dollar)
- Prop 8 x 4 slowprop (HK, paar dollar)
- LiPo 2s 1800mAh (HK, paar dollar)
- stekkertjes (RC Technics vind ik persoonlijk goede kwaliteit leveren, paar euro)
- Depron 6mm kost rond 6,50€ bij Q
- UHU Por (erg goede lijm, RCgekko.nl 3,75€, neem meteen twee tubes voor eventuele reparaties).
- carbon-buis 5mm of iets dergelijks

Topkist en niet moeilijk te bouwen. Erg makkelijk zelfs. Vliegt geweldig en je kan zelf op een gegeven moment gaan upgraden en de fuselage uitbouwen, vleugels verstevigen, etc. Sky is the limit! Het leuke is... die heb je dan wel eventjes zelf gebouwd en dat geeft toch altijd net iets meer voldoening, vind ik ;-).

PS Was vandaag even in regio Heerlen en heb eventjes vanaf de racefiets genoten van alle heuvels van Amstel Gold Race. Wat moet je daar mooi kunnen vliegen in dat gebied! Je kan ook een leuk delta'tje bouwen. Niet moeilijk en vliegt met lichte motorisering (30gr outrunner) al als een bezetene! Leuk ook voor aan de helling (met klapprop).

PS Was vandaag even in regio Heerlen en heb eventjes vanaf de racefiets genoten van alle heuvels van Amstel Gold Race. Wat moet je daar mooi kunnen vliegen in dat gebied! Je kan ook een leuk delta'tje bouwen. Niet moeilijk en vliegt met lichte motorisering (30gr outrunner) al als een bezetene! Leuk ook voor aan de helling (met klapprop).

Alleen jammer dat het grootste gedeelte van wat jij op de fiets hebt afgelegd in de CTR van Maastricht Aachen Airport ligt en daar mag men eigenlijk niet spelen met onze vliegtuigjes........ Er zijn genoeg mooie hellingen daar, maar die CTR ligt in de weg................ dus niet doen, dat kan dan wel eens enkele clubs de kop kosten.

@ Michael, neem even via PB kontakt op, Ik heb misschien nog wel wat liggen voor je tegen een zacht prijsje.......

Ik ga uiteraard niemand aanmoedigen regels te overtreden. Dus altijd geldt: lokale regels respecteren.

Budgetvriendelijk én 3D?

De Multiplex Parkmaster 3D ... inverted harriers, rolling circles, prop hangen, knife edge loopings, ... Hij doet het allemaal!

Zie uitgebreide draadje:
mpx-parkmaster-3d

Met de setup zoals ik hem vlieg (zie post 620 in het draadje in combinatie met een spektrum DX6i zender), kan je die voor minder dan 400 EUR na een dagje samenbouwen de lucht in hebben.

Dan is de Extra300 van Dave Powers-tekening (gratis te downloaden) toch nog flink wat euro'tjes goedkoper. En als je die crasht, repareer je 'm in een paar tellen. Het enige 'serieuze' dat ik na flink wat vlieguren heb moeten vervangen was de motor-as en zelfs dat was zo gefixed.

Ik vond nog een wat ouder filmpje (aan het einde de Extra 300):

En nog een filmpje zonder 3D setup, overigens geen 19gr, maar 29gr outrunner:

Crashen met de laatste setup heeft zelden catastrofale gevolgen en de prop ondervindt dankzij de prop-saver zelden schade.

Dan is de Extra300 van Dave Powers-tekening (gratis te downloaden) toch nog flink wat euro'tjes goedkoper. En als je die crasht, repareer je 'm in een paar tellen. Het enige 'serieuze' dat ik na flink wat vlieguren heb moeten vervangen was de motor-as en zelfs dat was zo gefixed.

Steek in een Parkmaster een 'budget' setup en dan kan er ook nog heel wat vanaf.

Een depron schockflyer bouwen kost je meer tijd. Tel alle toebehoren (materiaal en gereedschap) maar ns samen die je naast de depron onderdelen nog nodig hebt (en die je moet gaan zoeken en aanschaffen). De bouwdoos van de Parkmaster is compleet met alle toebehoren.

Daarenboven kan een Parkmaster best wel wat wind verdragen (omdat hij ook wat zwaarder is). Een schockflyer vliegt eigenlijk alleen maar goed als het windstil is.

Mijn Extra 300 (met de zwaardere setup) vlieg ik ook met windkracht 4 - 5 zonder problemen en er zijn er meer die dat doen.

Back