Hoe een mal maken van een ABS romp.

• Topicstarter Topicstarter JP.
  • Startdatum Startdatum
J

JP.

Guest
Beste leden,

Mijn buurman heeft een supplier van 1.50meter.
en ik zouw graag ook zo'n scheepje willen bouwen.
Nu zij mijn buurman ''als je wil mag je mijn schip wel gebruiken om een mal te maken''

Maar ik heb dit nog nooit gedaan en ik wil niet dat zijn boot beschadigd.

Ik heb me al rot gezocht op dit forum maar kan het nergens vinden hoe ik dit moet doen.

Dus mijn vraag is wie kan mij helpen en wie heeft er advies hoe dit te doen.

de romp is van abs met een laag verf erop.

Ik hoor graag van jullie
Gr JP.

Dit is eigenlijk alleen in epoxy te doen. Het risico dat ABS oplost in polyester, of aangetast wordt, is behoorlijk groot.

-Zet het model goed in de lossingswas. Doe dit een keer of 5. Goed uitpoetsen tussen de lagen, met schone doeken, en daarna iedere keer 2 uur laten uitdampen.
-Zet het model, aangezien het niet jouw model is, voor de zekerheid in de PVA. Dit kan je aanbrengen met een spons. Maak (een stukje afgeknipte spons) nat met water, en knijp helemaal uit. Doe wat PVA op een schoteltje, en doop de spons erin. Strijk nu over het oppervlak. Kijk goed waar je gebleven bent, het is bijna onzichtbaar. Eventueel wat inkt toevoegen om het zichtbaarder te krijgen.
-Na droging kan je een laag epoxy gelcoat aanbrengen. (ik zal die jongens eens vragen of ze kleinere verpakkingen kunnen maken)
-Vervolgens kan je na aanharden van de gelcoat, het mag nog wat plakken, een laag oppervlaktevlies aanbrengen, met epoxyhars. Goed ontluchten met een ontluchtingsroller
-Hierna kan je dikte opbouwen met grover glas, bijvoorbeeld Glasroving weefsel. Probeer de mal zeker 5mm dik te maken.

Lossen kan met water en geduld. Laat de boel rustig een uurtje staan, als het niet direct lukt.

kijk even op youtube en toets in `` polyester molding `` hier vind je een schat aan instructie filmpjes waar je echt veel aan hebt .
je ziet hoe ze mallen maken en het eindresultaat na het gebruiken van deze mallen .

ik heb hier ook wat tips opgedaan toen ik de romp van mijn extra ging repareren .

suc6

mvg eric

Back