Hoe en wat: Zendbereik boosten Nikko zender?

• Topicstarter Topicstarter darkfoxx
  • Startdatum Startdatum
D

darkfoxx

Guest
Ik heb een Nikko 27MHz zender (met verwisselbare kristallen) van een Evolution- serie auto.
Het maximale bereik van deze dingen is zo ongeveer 15 a 20 meter, maar nou vraag ik me af...
is er ook een mogelijkheid om met enige aanpassingen van de electronica het bereik ongeveer tot de 100 meter te krijgen?
En aangezien ik niet heel erg tuis in de electronica ben, heeft iemand ook schema's/tekeningen hiervoor?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, een professionele zender aanschaffen is op het moment geen optie, dus ik zoek een zo goedkoop mogelijke oplossing...

Technisch zal het wel kunnen .... maar je zender wordt wel "ilegaal" ......

Het "rottige" bij deze eenvoudige zenders is dat je niet alleen het zend signaal versterk, maar ook alle bijproducten die de zender produceert.

Met als gevolg dat je kunt gaan storen op diverse (niet 27MHz) kanalen/banden ....

ik hoop dat een van de moderators dit snel sluit,, voordat alle nikko rijders met illegale zenders gaan rijden,, ellende zal niet te over zien zijn,,

Helemaal mee eens. Alleen al het feit dat de aureur al zegt niets van electronica te weten geeft erg te denken. Je kan trouwens beter je ontvanger boosten dan je zender want dat heeft veel meer effect!
Je wil de range ongeveer tien keer zo groot maken? Dan moet je de output van de zender kwadratisch vergroten dat wil zeggen 100 (honderd) keer zo sterk maken....

Hans Delemarre

De elektronica die in dit soort zenders wordt gebruikt staat het boosten van de zender niet eens toe. Er worden onderdelen gebruikt waarmee je het signaal zo goed als niet sterker kunt maken zonder dat die onderdelen overbelast worden.
Er zijn dan maar twee mogelijkheden. De eerste is een echte zender versterker monteren. Dat levert een aantal problemen op. Het stroomverbuik loopt met sprongen op. Je moet een extra print in je zender zien te bouwen en is daar wel ruimte voor? Hoe regel je de hele zaak af zodat alles goed en betrouwbaar werkt? En als laatste wat kost zo'n versterker? Ik zou het niet weten maar uit m'n bakkies tijd weet ik nog wel dat die dingen niet echt goedkoop waren.
De tweede mogelijkheid is om een deel van het zendergedeelte te verwijderen en met andere, "zwaardere", onderdelen weer opbouwen. Door de schakeling dan iets aan te passen kan je het opgewekte vermogen hoger maken.
Het probleem met deze methode is dat je hiervoor behoorlijke kennis van de elektronica moet hebben, de juiste meet apparatuur en natuurlijk ook de juiste onderdelen.
Beide methodes hebben nog een extra probleem en dat is dat de type goedkeuring van de zender door deze wijzigingen niet meer geldig is. Als je de zender zo gaat gebruiken ben je dus feitelijk illegaal bezig. Veel mensen denken hier verder niet bij na maar het is dus wel zo.
Alles bij elkaar kan je veel beter gewoon een goedkope "normale" modelbouwzender kopen. Minder problemen, waarschijnlijk zelfs goedkoper en niet illegaal.

Enneuh, nee er is géén simpel potmetertje waar je wat aan kan draaien....
als het dat is wat je zocht ;-)

en begin er aub niet aan de schade aan je eigen auto en andere modellen,, kunnen dramatisch zijn,, stel je fregentie is zo sterk en piekerig *geen goede verbinding wat je dus krijgt bij storing* en er komt net iemand met een dikke truck voorbij test ritje,, vrachtwagen van zeg 5000 euro,, dan is een modelbouwzender tog wel ff heel wat goedkoper denk ik zo,,

Kan je er niet gewoon een cel extra in drukken. Een hogere spanning zal het zendbereik ook wel versterken.

B1307 tor erin solderen hehe maar of die antenne dat aankan.....
dan loopt de staande golf verhouding ook niet goed meer met de kans dat je tor te heet word en je hem dus weer opblaast.
Zou hem gewoon standaard laten.
Je kan wel een extra antenne aansluiting maken op de zender en bv een dv27 mobiele antenne erop zien te monteren.

Satoer zei:
Kan je er niet gewoon een cel extra in drukken. Een hogere spanning zal het zendbereik ook wel versterken.
Nee Satoer dat helpt vrijwel niets. Verhoging van de voedingsspanning met 1 of 1,5V zal vrijwel geen meetbaar hoger uitgangsvermogen tot gevolg hebben. Je zal de voedingsspanning minstens moeten verdubbelen om enig bruikbaar effect te hebben. Als je dat gaat doen zal je de transistor(en) vrijwel zeker opblazen omdat die dat niet aan kunnen.
Overigens zal veel van dat extra vermogen aan "rommel" de lucht in gaan. De kans op storingen op andere kanalen wordt dus behoorlijk groot.

Gammapooka zei:
B1307 tor erin solderen hehe maar of die antenne dat aankan.....
Wat zo'n antenne aan kan zal je verbazen maar een zwaardere tor in de zender zetten zal niet helpen. Je zult de schakeling er om heen ook moeten aanpassen om ook echt meer vermogen uit de zender te kunnen krijgen. Wat dat inhoudt heb ik al in m'n eerste reactie beschreven.

Toch heeft Joost het ook met succes met een speelgoed zendertje gedaan Ernst:
Joost zei:
<<KNIP>>
3.jpg

leuk die auto electronica, maar ik ga er echt niet achteraan rennen. 4 i.p.v. 2 cellen vergroot het bereik aanzienlijk :P
(er staan 2 diodes in serie om spanning bij vers pakket onder 5V te houden)
<<KNIP>>
Topic: autootje -> vliegtuigje

Even doorboordurend op dit onderwerp, maar nu in een net andere richting:
Is het kopen van een andere zender (uiteraard in de juiste band en het juiste kanaal) een optie. Werkt alles dan (aan de ontvangstzijde) nog wel zoals je zou willen?
M'n zoon heeft ook een paar nikko-achtigen. Kan ik daarvoor een "willekeurige" zender halen bij bv. de Conrad, of zitten er nog een paar haken en ogen aan?
(Zou misschien ook een optie zijn voor de topic starter?)

Wim

Wim,

Als Nikko zich aan normale RC standaards houdt zou dat moeten werken ...... de 'eenvoudige' Nikko's werken met een PCM !! code ..... die compatible is met NIETS op "echt" RC gebied ....

Hmmm,
Jammer Dirk.

Dan moet m'n zoon maar niet te ver weg met z'n bootje.
Misschien wil hij in de toekomst verder met de modelbouw. Dan kijken we wel naar een "echte" zender. :wink:

Wim

In de speelgoedsector zijn er 2 typen zenders:
1) Zenders, die werken met een code. Hiervoor worden IC's gebruikt, die uit infrarood-systemen afkomstig zijn (bijv. afstandbediening voor de t.v.).
Deze sets zijn niet proportioneel regelbaar en kennen dus bijv. slechts 3 posities voor de stuurservo: vol links-midden-vol rechts. Een voorbeeld hiervan zijn de Tamiya QD auto's (QD = quick drive)
2) Zenders, die proportionele sturing hebben, net zoals de radiobesturingen, die we in de modelbouw kennen. In dit geval kan men als regel de zender vervangen door een modelbouw-zender. Een voorbeeld hiervan zijn Carisma auto's.

Bij beide zendertypen is het maximale, effectief afgestraalde vermogen beperkt tot 10 milliWatt. Elke verandering, die men hieraan probeert aan te brengen, levert gegarandeerd minder zendvermogen en een grotere kans op defecten. Het hoogfrequent gedeelte is nu eenmaal uitermate simpel van opzet en tamelijk kwetsbaar.

De salon(tafel)racer van Joost is geen eerlijk vergelijk. Dit is namelijk een zendertje, dat op slechts 2 cellen werkt en bij lange na niet aan 10mW zendvermogen komt. Dat het op 3 cellen heel blijft (4 cellen met daarachter 2 dioden is ongeveer 3 cellen) is overigens ook puur mazzel hebben.

Satoer,
Waar Joost dan mee bezig is vraag ik me af. Hij gebruikt 4 i.p.v. 2 cellen EN zet er dan twee diodes mee in serie!!!!!!!!!!!. Twee extra cellen = 2,4V EXTRA. Twee diodes in serie = 1,4V MINDER! Netto winst 1V!!!!!!!!!!!
In dit geval is de spanningsverhoging wel ongeveer 30% en dat is aanzienlijk. Dit zou bij zo'n klein dingetje als dit wel degelijk merkbaar resultaat hebben. De kans dat de eindtransistor van de zender opgeblazen wordt is bij deze "zender" ook heel klein omdat hij op een wel heel erg lage spanning werkt. De meeste transistoren kunnen minimaal ongeveer 20V verdragen.
Ga je echter met een zender aan de gang die een voedingsspanning heeft van rond de 10V dan moet je wel uit gaan kijken. In de zendereindtrap zitten spoelen en condensatoren die samen zogenaamde RC kringen vormen. Daarin kunnen de spanningen behoorlijk opslingeren zoals dat heet. Dat er dan 20V wordt gehaald is helemaal niet onmogelijk. Verhoging van de voedingsspanning zorgt ervoor dat je heel makkelijk (ruim) boven de 20V uitkomt en dat kan het einde van de transistor betekenen.
In de meeste zenders van de gerenomeerde merken die wij gebruiken worden eindtransistoren gebruikt die meer kunnen hebben dan ze ooit in onze zenders zullen hoeven te verdragen. De kans dat je die bij normaal gebruik opblaast is heel erg klein. Misschien dat hij te warm wordt als je vrij lang zonder antenne aan het rommelen gaat maar zelfs dan is die kans nog klein. Veel merken hebben daar een beveiliging voor ingebouwd.
Daarbij is één of twee cellen extra bij een spanning van 9,6V maar een hele kleine verhoging dus zal het extra vermogen ook maar heel weinig tot bijna niets groter worden. Zoals al eerder geschreven kan je veel makkelijker en waarschijnlijk meer winst halen als je de ontvanger eens onderhanden neemt. Ook een betere en eventueel langere antenne op de zender en de ontvanger kan al een verdubbeling van de rijkweidte opleveren.

Delcam zei:
Je wil de range ongeveer tien keer zo groot maken? Dan moet je de output van de zender kwadratisch vergroten dat wil zeggen 100 (honderd) keer zo sterk maken....

Wordt het signaal niet (net als geluid) in een halve bol verspreid? (ervanuitgaande dat je de grond staat)

@Ernst, 4 cellen (ontvanger)pakketjes heb ik wél liggen, 3 cellen pakketjes niet. Veel meer dan 5V durfde ik er niet op te zetten gezien gezien de logische schakel IC's die vrijwel direct aangstuurd worden. Een 5V regelaar was ook geen optie, omdat die volgens de datasheet toch minstends 7V wil zien. En dan had ik er nog een groter pakket aan moeten hangen ;)

Deze 'mod', in combinatie met een 2× langere (ex. transistorradio)antenne heeft het zendbereik opgeschroeft van 10 naar 40 meter. Iets wat zat is voor de kleine <20 gram's vliegtuigjes.
Ook in de indoor hal had ik vol bereik, voorzichtig geprobeerd en niemand had ondervond storing van mijn 'zender..'.

Ik ben het met je eens dat dit soorts mods geen schoonheidsprijs verdienen. Maar hij doet wat ik er van verlang, en expirimenteren met deze minivermogens kan mijns inziens niet zo gek veel kwaad.

Hoewel een FM radio (op enkele meters afstand) wel dichtslaat zodra je een knuppel beweegt. (zender zendt alleen als je stuurt)
Hiermee is de zender dus illegaal geworden. Zolang de ik de radio van de buren niet stoor, zie ik niet zo veel problemen eigenlijk.

Even "raak" topic,

In Amerika gebruikt men al jaren boosters voor op hun rc-zenders, bij de engelse en duitsers zie je ze ook regelmatig verschijnen, en pompen hiermee hun signaal tot belachelijke Wattages op. Schrijft onze wetgeving hier nog iets over, voor zo iets "on"-collegiaals als dit???

m.vr.gr. Per.

Maximaal vermogen is wettelijk beperkt. En als iemand met dergelijke rommel op een vliegveld verschijnt, kan hij meteen vertrekken. Zeer oncollegiaal.

Back