Hoe en wat: Zendbereik boosten Nikko zender?

• Topicstarter Topicstarter darkfoxx
  • Startdatum Startdatum
Boosten van zendvermogenis in de USA ook illegaal, behalve voor gelicendeerde amateurs op de 6 meter band. Dat dingen te koop zijn zegt niets over het wettelijk toegestaan zijn.

Hans Delemarre, PH7JDE

Jammer dat een yagie-antenne een beetje groot uitpakt.
Anders toch maar een dipooltje? :mrgreen:

Die antennes zijn richting gevoellig Erwin. Je zult er dan voor moeten zorgen dat je de antenne altijd op je model gericht houdt.

:yes: Maar met gelijk vermogen kun je dan heel goed je bereik meer dan 10x vergroten (mits aan beide zijden = zender & ontvanger).
Maar goed, niet relevant gezien de afmetingen voor deze frequenties.

Ik heb een zelfbouw verleden op antenne-gebied, en helaas op de korte afstand [enkele honderde meters] in combinatie met onze frequenties valt van die versterking weinig te merken, wel in bp mate de polarisatie en de richtings gevoeligheid. Naar mate de afstand groter wordt [zender/ontvanger] of de frequentie hoger, zal de gunstige effecten van een richtantenne [versterking/richtingsgevoeligheid/polarisatie] zich gaan ontplooien, ook een bijkomstig gustig effect is dat, in het geval van zendantenne, minder storing veroorzaakt wordt in je naaste omgeving, waarschijnlijk heeft dit te maken met het selectiever worden van het werkbaar frequentie gebied [bandbreedte].

De ervaring leert ook dat bij kleine zendvermogens/korte afstand, meer winst is te halen aan het optimaliseren van de ontvangstzijde, daar is een "begunstigingsfactor" van 10x beter/sterker soms zonder al teveel moeite te bereiken. [Erwin, "mits beide zijden", is niet noodzakelijk wel gewenst]

Mijn advies geldt dan ook: een zo langmogelijk "vertikaal" uitgestrekte ontvangst draad/antenne, desnoods de "juiste lengte" met 1 lengte verlengen. Heeft iemand hier de moeite gedaan om tevragen hoe de ontvangstzijde er uitziet bij zijn Nikko, ondanks dit niet zijn vraagstelling was??? Misschien valt een Nikko achteraf toch nog te "boosten" :wink:

m.vr.gr. Per.

PS. PH7JDE, jij als rechtgeaarde zendameteur weet zeker niet hoe het gesteld is bij de CB-band aldaar??? Even een oude "vete" ophalen :wink: :lol:

Gammapooka, niet zo negatief, ik denk dat de huidige/en gewezen zendameteurs meer "grensoverschrijdende" ervaringen hebben, dan hun licentie toelaat :teacher: :wink: :lol:

m.vr.gr. Per.

Het was zeer zeker niet negatief bedoelt hoor :D
Maar iemand die proffesioneel zendamateur is op oa 2 meter zal zich niet zo snel bezighouden met het "eenvoudige" 27mc.
(Ben zelf 27mc'er geweest voor ik met modelvliegen begon paar maanden terug)

Als ervaren Nikko Evolution rijder en met kennis van electronica kan ik je zeggen dat het niet in de zender zit maar in de ontvanger......

Met de standaard Nikko zender is prima een normaal model met een bv. Futaba 27mhz ontvanger prima te rijden, de kwaliteit doet niet onder een Futaba attack zender.
De ontvangers zijn breedbandig en zeer slecht van kwaliteit, helaas lijkt daar niet veel aan te doen dan alleen alle electronica eruit te slopen en een normale ontvanger met regelaar en servo erin te zetten, de ontvanger zit geïntegreerd op de print met regelaar en servosturing. Als je de signalen van de 2 kanalen weet te vinden (oscilloscoop erbij) kan je die onderbreken en er een gewone AM ontvanger in knutselen.

Voor de mensen die het nog niet wisten, de Evolution maakt gewoon gebruik van de PPM techniek.

PH7JDE is meer bezig op 2,4 GHz waar een goede antenne al op 50 meter afstand verschil maakt.

Hans Delemarre

Back