Hoe erg is het overbelasten van een brushless?

Tadango

Forum veteraan
Ik was gisteravond aan het testen met mijn nieuwe brushless (Axi 2808/16 buitenloper) en die kan normaal 20A aan en piek 26A voor 25 sec ofzo. Toen wou ik even kijken wat hij deed met een grotere prop en ging hij tot 32A perongeluk, meteen gas terug tot hij op 20A zat (1/5 gas) maar toen ik heb uitzetten rook het toch niet helemaal lekker :(. Gaan de motoren langzaam achteruit door zulke acties of is hij goed zolang hij het doet? Hoever mag ik gaan met zo'n motor? 15/20 continu tijdens het vliegen en dan af en toe volgas tot 25 voor stunts?

nog even de specs opgezocht...
http://www.nesail.com/AXI/axi280816.htm

Je kunt op 2 manieren schade aan een brushless motor krijgen door overbelasting.

(1)Doorbranden van de wikkelingen=einde verhaal.
(2)Oververhitting van de magneten waardoor het magnetisme terugloopt.

Dit laatste kan ook voorkomen als de motor nog wel binnen de spec's gebruikt is maar de koeling onvoldoende is. In het pre-Lipo tijdperk was vaak de akku (NiCad of Nimh "condensator") al lang leeg voor dat de hoogste motor temperatuur bereikt werd. Met de Lithium Polymeer cellen van tegenwoordig kun je vaak meer dan een half uur achtereen vliegen en is een goede warmte afvoer van de motor een noodzaak.

Het gebruik van een motor in een zware overbelastings situatie is meestal zinloos omdat de top van de rendemends curve dan al lang gepasseerd is.
De extra vermogens invoer wordt nauwelijks meer benut om het as vermogen te vergroten.

Door hitte gaat ie dus wel langzaam stuk. Okee :) Het word een motor voor korte vluchten van 3 a 5 min. Hij komt in een 3d stunt kist (do-it achtig) van 550 a 600 gram. Maak ik gewoon een neus met flinke lucht happers :)

Maakt het nog was uit dat het neodym magneten zijn? Zijn die beter bestand tegen hitte of juist minder?

Nog belangrijker dan een goede koellucht inlaat opening is de afvoer van warme lucht zodat er een voortdurende stroming van koele lucht om de motor ontstaat. Om dit te bereiken moet de koellucht uitgangs opening minimaal 2x zo groot zijn als de inlaat opening. De opgewarmde koellucht zet uit en er moet dus meer volume uit kunnen stromen dan er in gaat.

Alle magneten kunnen door warmte gedemagnetiseerd worden. De ferriet magneten het snelst.

Okee, valt dus nog mee. Maar hoelang duurt het voordat je begint te merken dat het vermogen minder word? minuten? uren? dagen? ik ga de motor mischien open monteren, helemaal in de open lucht dus, dat moet het beste zijn. 1 cel minder helpt ook vast wel. mijn 7 cellen doen met de voorgeschreven propeller veeeeeeel te veel. 8 lichtere cellen doen 30% minder. vandaar dat ie zo overbelast werd.

Bij een goede koeling kun je zeer veel jaren plezier hebben van een brushless motor. Bij onvoldoende koeling kan het in 1 vlucht gebeurt zijn. Voor de meeste motoren is de veilige kant van de grens die waarbij je na de vlucht de motor nog beet kunt pakken zonder "au" te roepen.

:D Bovendien is stuk geen reden om weg te gooien. De moderne bortelloze motoren zijn over het algemeen goed te repareren. Nieuw huis na een crash, assen, lagers, wikkelingen, etc.....

Bij een buitenloper is het vervangen van de wikkeling zelfs vrij eenvoudig zelf te doen.

Eén en ander weet ik inmiddels uit ervaring :wink:

Als het geen kwaad kan heet het zwaar belasten. Heet het overbelasten dan kan het kwaad...

Billy the Kid zei:
Als het geen kwaad kan heet het zwaar belasten. Heet het overbelasten dan kan het kwaad...

Eeh... dankje... denk ik... maar als jij nu even aangeeft waar het overgangspunt ligt :?

Ik heb zelf een AXI 2820/10 ongeveer 2 jaar mishandeld in een hotliner
met een 11x8 prop en 12 cellen en bij verse accu 48A dat is 18A meer dan de die 1 minuut bij 30A en het spul werkt nog prima.

Back