Hoe erken je versleten servo?

Ik zag daarnet dat de elevator servo van mijn Atom 500 FBL anders deed dan de anderen. Hij beweegt niet zo soepel ( eerder in heel kleine minuscule schokjes) als de anderen en als hij uitstaat, kan je hem niet bewegen. Uit elkaar halen, tandwielen kuisen en vet erin? Of is dit het einde? Het gaat om een Hitech hs5245mg

Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat je nooit weet wat de E-stab doet moet je die er even tussenuit halen en de servo's direct op je ontvanger aansluiten. Dan weet je zeker dat ze een "gezond" signaal krijgen.

Als 1 servo dan nog anders reageert kan je hem met de hand belasten en kijken of de servo dat een poos vol houdt. En bij twijfel altijd vervangen.

Toch maar geen risico genomen en de servo vervangen. Ik had er zo nog eentje liggen.

:D "Erkennen" doe je door officïeel te zeggen "Ik erken dat U versleten bent".... :D

Herkennen, zoals Joop al zegt, al is het symptoom wat je zelf beschrijft (als alles uit staat beweegt de betreffende servo anders, lichter of zwaarder, dan de twee "goede" servo's) een absolute weggever.

Servo's uitsluitend mechanisch repareren als het een crash betreft (en zelfs dan nog is en blijft het een gok), maar nooit als er spontaan problemen optreden: Als je namelijk niet weet waarom de servo moeilijk doet, kan het domweg slijtage zijn, en dan is er vaak méér aan de hand dan alleen een nieuw setje tandwieltjes of schoonmaken.

Tenminste, dat is mijn vuistregel, en ik heb het niet uit de lucht gegrepen....

Groet, Bert

Oei! Wat een dijk van een schrijffout! Ja, herkennen dus...
Nu was het een half uurtje werk om de servo te vervangen. Als hij het in de lucht had begeven, was het een heel ander verhaal geweest!

Nu was het een half uurtje werk om de servo te vervangen. Als hij het in de lucht had begeven, was het een heel ander verhaal geweest!

Vandaar dat ik afraad, servo's die "vanuit het niets" gekke storingen vertonen, te gaan repareren....

Groet, Bert

Zal het dan het koolstof erin wezen wat versleten is ?, aangezien dit probleem meestal rond de midstick voordoet ?,
Zijn de tandwieljes dan nog goed ?
Dat heb ik niet in de verkoop gezien bij servo onderdeeltjes : koolstof, wel tandwieltjes.

De vertanding in een servo is zodanig groot, dat die ene veel voorkomende stand zelden als gevolg heeft dat hij toevallig continu op die paar tandjes staat.

Dan moet de servo extreem langdurig op 1 specifieke stand belast worden...

Maar je krijgt natuurlijk wel wat ruimte op de tanden. Dus wat speling.
Maar een beetje raar gedrag op 1 veel voorkomende stickstand zal eerder met de potmeter te maken hebben.
Beetje vuil, of ingesleten. Dan "ziet" hij die positie niet zo lekker, en kan hij zich ook niet goed op die positie zetten

ik kwam er vandaag wel op een wat mindere manier achter was aan het vliegen met me Nine Eagles Solo Pro 228 die ik net 3 weken heb en tijdens het vliegen hoorde ik een knap geluid en ja hoor de servo was afgebroken wat ik toch wel snel vind na 3 weken

zie het filmpje en hoor het

[media=youtube]2BFNJbwYhxc[/media]

Die tik die je hoort komt niet van een servo. Ik denk dat de flybar de kap heeft geraakt.
Waarschijnlijk is door de eropvolgende crash de servo defekt geraakt.

zo zag de servo na de crash er uit en dat de flybar de de kap heeft geraakt is nieuw voor mij

DSC0026.jpg

Bij een 45° flybar (zoals de NE228 komt het heel vaak voor, vooral bij wat heftiger manoeuvres, dat de flybar tegen de kap (of tegen de staartboom) slaat.

Maar hoe de onderkant van de servo los is gekomen van de bovenkant :confused:
Zitten die twee delen niet met 4 lange schroeven aan elkaar dan?

Bij een 45° flybar (zoals de NE228 komt het heel vaak voor, vooral bij wat heftiger manoeuvres, dat de flybar tegen de kap (of tegen de staartboom) slaat.

Maar hoe de onderkant van de servo los is gekomen van de bovenkant :confused:
Zitten die twee delen niet met 4 lange schroeven aan elkaar dan?

nee die zitten maar met 2 schroefjes vast zie ook de foto de servo is precies op de naad los gegaan en kan het zo weer tegen elkaar zetten en verders geen schade er aan over gehouden

DSC0032.jpg

Of.. Flybar raakt de kap, hierdoor blokkeert een servo of krijgt deze een opduvel vanwege deze klap op die flybar

Dan is het buigen of barsten.
Of een tandje eraf. Hevel krom, in jouw geval kon de behuizing blijkbaar de kracht niet aan ;-)

nee die zitten maar met 2 schroefjes vast zie ook de foto de servo is precies op de naad los gegaan en kan het zo weer tegen elkaar zetten en verders geen schade er aan over gehouden

DSC0032.jpg

Het lijkt haast wel, alsof die servobehuizing met lijm aan elkaar hangt in plaats van met schroeven????

Heb ik nog nooit gezien....

Groet, Bert

Het lijkt haast wel, alsof die servobehuizing met lijm aan elkaar hangt in plaats van met schroeven????

Heb ik nog nooit gezien....

Groet, Bert

Op de foto hier boven heb ik de 2 servo delen aan elkaar gedrukt en hij is precies op de naad afgebroken zeg maar

Bert.

Wel al gezien bij bepaalde "merken". Helemaal geen schroefjes maar dichtgekleefd met doorzichtig plakband......

Moet er wel eerlijkheidshalve aan toevoegen dat het 3 gram servootjes waren

Back