hoe ga ik mijn zeeschouw bedienen?

• Topicstarter Topicstarter annehoog
  • Startdatum Startdatum
je laat het swaard vallen tijdens het overstag gaan op het punt dat er nog geen zijdelingse kracht op het zwaard staat, waardoor het zwaard makelijker valt

Als de boot dan gaat overhellen kunnen de zwaarden afhankelijk van de hellingshoeg aangestuurd worden, één op, één neer. Bij meer helling steeds meer in het water. Ik heb dit werkend gezien op een catamaran waarbij een loden poppetje als contragewicht bewogen werd, zag er goed uit. Maar mischien gaat dit allemaal wat te ver

zwaarden werken iets ander dan het popetje

het popetje houdt de boot recht op

de zwaarden zorgen er voor dat de boot naar voren gaat en minder opzij bij halve wind
in voor de wind situatie zijn bijde zwaarden omhoog

Met een push-pull bediening aan de zwaarden met twee draadjes zou dat moeten kunnen, ook onder belasting en zeker met zeillieren als aandrijving!

Zwaarden werken ook anders, tegen het verlijeren, en het poppetje als contragewicht tegen de winddruk. Ik wou alleen de mogelijkheid belichten.

Groeten, Lex.

Push-pull heeft als voordeel dat de zwaarden in elke stand gefixeerd staan.
Alleen zou ik i.p.v. draadjes staaldraad nemen met M2 draadeinden.
Ik zie het ongeveer zo voor me:

afb15670.jpg

Er zijn dus ideeen zat. Nu nog aan mij om het mooiste (en m.i. idealiter dus ook het meest simpele) systeem er uit te kiezen.

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen...
Ik ga me nu eerst eens goed over de plannen buigen om te zien hoeveel ruimte ik waar heb om alle techniek te herbergen.

Annemieke
ps: als ik toch een meerkanaalszender ga kopen: ik heb ook al een model gevonden waarvan de mast op afstand bestuurd kan worden gestreken....

Op dit model is alles Radiografisch bedienbaar.
Het model heeft in Amsterdam op Mini Sail de eerste prijs gehaald.

Bouwer eigenaar H Maarsingh.

Werkt als vrijwilliger in het Groninger Museum.

winnaarminisail3dp.jpg

bedankt voor de info.
Ik denk dat ik maar eens ga informeren of de heer Maarsingh bereid is wat tips te geven.

Ondertussen vordert de bouw gestaag. De spanten staan vast op de bouwplank de kielbalk is gelegd en vanavond wordt de bodemplaat er op gelijmd.

Annemieke

Als je je zwaarden niet ophaalt met een servo, maar laat zakken, kan je beide zwaarden met 1 servo bedienen en toch een neutraal stand hebben waarin beide zwaarden zijn opgehaald. Je moet dan zorgen dat de zwaarden d.m.v. een elastiek of veer omhoog gehouden worden en je kunt dan met 1 lier of servo de kracht van het elastiek opheffen en de zwaarden laten zakken.

Bas van Aalst zei:
d.m.v. een elastiek of veer omhoog gehouden worden en je kunt dan met 1 lier of servo de kracht van het elastiek opheffen en de zwaarden laten zakken.

denk hier niet telicht over want, om de zwaarden te laten vallen zal je de zwaarden moeten verzwaren met wat lood

Je zult de zwaarden ook moeten verzwaren als je ze ophaalt in plaats van laat zakken

kan je de servo arm niet direct op de zwaarden zetten??? heb je geen last van verzwaren en dergelijken,,

Als je de zwaarden niet zelf wilt bedienen, bouw dan geen platbodem :P

hoort er gewoon bij en dat maakt het zeilen hiermee een kunst, maar dat is slechts mijn mening ;)

Cheeta zei:
kan je de servo arm niet direct op de zwaarden zetten??? heb je geen last van verzwaren en dergelijken,,

Dat kan maar dan heb je wel twee servo's nodig. Als je twee servo's wil gebruiken dan zijn de zwaarden zowieso niet echt een probleem. Pas als je slechts 1 servo wil gebruiken moet je wat gaan knutselen dan wel kunstelen.

Back