Hoe ga jij met Lipo's om?

• Topicstarter Topicstarter Frans
  • Startdatum Startdatum
F

Frans

Guest
Ik weet niet in hoeverre iedereen dit verhaal gelezen heeft, maar het heeft op mij wel indruk gemaakt: Lipo Fire - HeliFreak

Nu vraag ik me af hoe jij omgaat met lipo's. Als je zo op helifreak rondleest, zijn er een paar die erg extreem zijn en lipo's behandelen als een stuk explosief. Opladen in het absolute middelpunt van de garage (of kelder), ingebouwd in een metalen doos, of zelfs een bakstenen constructie, met lipozak en alles er omheen. Brandblusser ernaast en de ruimte niet verlaten totdat de lipo opgeladen is.

Ik woon in een appartement dus de meeste van deze (in mijn ogen) extreme maatregelen kunnen niet van toepassing zijn, zelfs al zou ik het willen. Ik heb ook geen aparte klusruimte. Ik doe alles spreekwoordelijk op de keukentafel.

Toch denk ik eraan voor de zekerheid zo'n Lipo Safe Bag op te pikken. Zou een brandblusser(tje) nodig zijn, of is dat pure Amerikaanse paranoia? Hoe ver ga jij en vind jij dat anderen moeten gaan om veilig Lipo's te laden?

Vlieg inmiddels een jaar of 5 met Lipo en heb ze nog nooit stuk gehad tijdens het laden...

Ik laad wel als ik er bij ben, meestal op de keukentafel terwijl ik in de kamer TV kijk of zit te simmen ;) Zodra ik een lipo niet meer vertrouw, gaan ze de schuur in in de batterij-bak. Met niet meer vertrouwen bedoel ik extreme bolling, cellen die flink uit balans zijn etc.
Ik laad niet meer als 1c thuis, en in het veld bij uitzondering 1,5-2c. Ook laad ik met een lader die ik absoluut vertrouw (Schulze nextGen) en die door omstandigheden elk jaar is gecalibreerd.

Ik denk dat het met Lipo's hetzelfde is als met brandstof; Gewoon gezond verstand gebruiken. Ik zorg dat ik in de buurt ben als ze laden. Better safe then sorry (Or dead).

Groetjes,

Ton.

lipo in een Lipo zak opladen en bewaren. Das voor mij veilig genoeg, verder liggen ze op de minst brandbare plek die ik in huis kan vinden.
Een lipo fikkie is hevig, maar kort. Als die gaat, dan houdt de zak de brand wel tegen. Alleen rookt het een beetje, das al.
Verder moet je gewoon zorgvuldig omgaan met lipo's, het is nou eenmaal een heel compact pakketje energie, wat snel kan worden afgegeven...

Ik bewaar ze bovenop de keukenkastjes in een lipozak, laden doe ik midden op de keukentafel en blijf daar altijd bij in de buurt, elke 10 minuten check ik het laadproces eventjes. Alhoewel ik nog nooit een lipo onbedoeld in de fik heb gehad, ken ik 2 clubleden die dat wel hebben gehad, eentje verloor daarbij zijn huis, bij de ander kwam er spontaan rook uit de tas waar de lipo`s in worden bewaard.

Hoi ,

Zo'n brandblusser kan altijd van pas komen.
Heb het zelf ook aan de muur hangen
in de hobby kamer. En ik laad ze op in
de leefruimte , wel een beetje vervelend
zo het gezoem. Maar wel redelijk veilig , heb
ze in een ijzeren bakje liggen. En omdat ik daar
veel zit kan het ook geen kwaad. Heb ooit
iemand gekend die zijn appartement was helemaal uitgebrand ,
door het niet goed op letten .

Jeff

Ik laad nu op in een cakevorm voor in de oven, maar als ik dat verhaal hoor van iemand die zn huis affikt, ga ik tog maar invervolgs voor de Lipo-Zak.
Natuurlijk nooit de deur uitgaan als je laad, staat op de voorkant van mijn lader!

LiPo's zijn net vrouwen: Je moet ze koesteren en soms mishandelen. :rolling:

Bij de verhalen wordt nooit vermeld:
- Merk/model accu
- Leeftijd van de accu
- Type lader
- Laadstroom/afslagspanning
- Hoe eventueel soldeerwerk was van kabels
etc. etc.

Net zo vaag als naar de dokter gaan en zeggen dat je pijn hebt en verder niets. Ik heb ondertussen meer dan 50 accu's (incl. de versleten) en nog nooit één enkele keer ook maar iets van onjuistheden geconstateerd (anders dan dat de accu gewoon niet meer wil laden en bij ontladen in een paar seconden leeg is). Mijn laders, Graupner Ultra Duo Plus 50 en Turnigy Accucel-6, stoppen ver voor er ook maar iets mis dreigt te gaan. Zelfs verkeerd om polen resulteert in een melding op het scherm en stoppen.

Die olifant verhalen over lipo ontploffingen, ik vind ze allemaal wat ver opgeblazen (punn intended!).
Iemand al eens meegemaakt wat een NiCD cell doet als die door et lint gaat?
Dat is een knal die niet onder doet voor een flink caliber pistool, ook de gevolgen niet.
Niets is veilig als je maar een eind aankloot..

Geen lipo's terug knakken na een crash, of lekker door stinken als et ding zo bol als een ballonnetje staat.
Of lekker een nieuw krimpkousje eromheen als ie wat beschadigd is.
Veel mensen denken et komt wel goed met mijn accutje, nee, gewoon weg mikken en een nieuwe kopen.
Zo duur zijn ze helemaal niet meer tegenwoordig.

Zelf laad ik ze gewoon in een hoog en dik keramisch soepkommetje.
Als er wat voltages flippen of de temperatuur schiet omhoog, dan gaat mijn lader vanzelf jengelen.

Is er iets mis gegaan met je accu,
dan is er iets mis gegaan met jezelf.
Zon accu knalt niet zomaar.

Laatst bewerkt:
Het is geen onzin PAS OP met Lipo.
We hebben het eens uitgeprobeerd bij ons op de club .Met een oude lipo.
Door met een te hoge laadspanning (4c) te laden .
En je raad het al naar een paar minuten.Vloog hij met een steek vlam al in brand.Dit zal thuis maar gebeuren. ik zelf laad ze nooit onbeheerd
en in een lipo zak .zie hier [URL="
- Lithium Polymer Battery Explosion 2[/URL] een soortgelijk film

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is geen onzin PAS OP met Lipo.
We hebben het eens uitgeprobeerd bij ons op de club .Met een oude lipo.
Door met een te hoge laadspanning (4c) te laden .
En je raad het al naar een paar minuten.Vloog hij met een steek vlam al in brand.Dit zal thuis maar gebeuren. ik zelf laad ze nooit onbeheerd
en in een lipo zak .zie hier RQjudHKh-bI[/media] - Lithium Polymer Battery Explosion 2 een soortgelijk film
Je geeft het zelf al aan: Te hoge laadstroom. :teacher:

En wij hebben het ook geprobeerd maar een 2S laden met een volle 12V 12Ah loodaccu leverde niet veel meer dan wat rook op. :(

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is dus wel onzin, 4C laden doe je niet met een antieke lipo. ;)
Dat 4C laden moet je eens met NiCD doen, dan zie je dat lipo tegenwoordig zelfs veiliger is.
De nieuwste generatie lipo kan dat zelfs gewoon aan geloof ik, dat 4C laden.

Het komt er allemaal op neer dat je gewoon je verstand erbij moet houden.
Je steekt ook niet je vingers in de blender, en die staat ook gewoon onbeveiligd op et aanrecht.

Als hij drie keer zo dik geworden is, lek is, of dubbelgevouwen ;)
Als hij er nog goed uitziet en nog lekker hard aanvoelt is er meestal weinig mis mee.
Dit gaat trouwens over lipo packs voor alle duidelijkheid...

ik doe de mijne weg als ze na een crash bv wat ingedeukt zijn, zelf indien maar een klein tipje van één van mijn cellen een klap heeft gekregen, breng ik ze naar het containerpark.

Ik druk die van mij gewoon plat na een crash (als ze nog warm zijn!). Even een half uurtje opzij leggen want je weet maar nooit. Twee keer rustig laden en dan ben ik er 100% zeker van dat er niets mis mee is. Ik heb verkreukelde LiPo's (Graupner en Turnigy) die al geruime tijd (resp. 2 jaar en 7 maanden) intensief gebruikt worden en nog steeds geen problemen geven. Constructief is er ook geen probleem als je weet hoe een LiPo in elkaar steekt. Je weet dan ook gelijk waarom de capaciteit minder is geworden na een crash en terugkneden. :yes:

Een auto met een deuk voer je ook niet af naar de sloop. ;) :rolling: :p

Even er aan ruiken ! als je een zoet luchtje ruikt kun je hem beter dumpen want dan is hij lek.

Ik heb et een keer geroken toen mijn Xcanard van silverlit zichzelf vernietigde bij het laden.
(Ja! Tijdens et laden is die lipo open gepuild, geen enkel spoor van brand of ontploffing..)
Een heel eigenaardig luchtje dat je direct herkent, Ik vind het op kaneel lijken. ;)

Back