hoe geknakte vleugel repareren?

Hallo allemaal,

Gister kennis gemaakt met Frans Bal en een paar avondrondjes bij zijn vereniging gevlogen met mijn long shot 4. Gouden tip gekregen dat mijn stuurhoorntje aan de verkeerde kant zat. Dus daarom gooi de ik altijd in een bocht! Volgende dag meteen de boel omgedraaid en er meteen maar een pull systeem van gemaakt.
Vliegen en gooien als een snaar zo recht. Tot zover vreugde, daarna niet meer... Op een gegeven moment, niet eens zo heel ver weg, reageerde mijn zwever niet meer op mijn besturing en boorde zich van zo'n 50 meter loodrecht de grond in. In vele stukken zie foto's. Waarschijnlijk stond ook nog eens mijn fail safe niet goed ingesteld. Nu waarschijnlijk gas dicht en dus bij mij flaps vol uit. Hoe kun je dat eigenlijk testen?

Nu zit ik met twee vragen,
1: hoe krijg ik de knik het best uit mijn vleugel. De andere reparaties lukken wel denk ik...

2: hoe vermijd ik dit een volgende keer? Ik heb een nieuwe dx6 zender, AR610 ontvanger TM100 telemetrie en een hoogte/variometer. Als ontvanger accu gebruik ik NIMH 4 cellen 350Mah. Tot voor kort kon ik daar uren mee vliegen. Trekt dat pull systeem dan zo snel alles leeg? Servo's 2 D47(daaraan zat nu het nieuwe pull gebeuren) en 2x D60

Hoop dat jullie me kunnen helpen, al met al weer een leerzaam dagje ;-(

groeten, Edwin

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Van wat voor een materiaal is de vleugel gemaak ?

het lijkt op piepschium of its dergelijks met waarshijnlijk een koolstof verstevegings band er op
de vouwen uit het scuim halen gaat met warm water er overheen gieten en dan met de duimen het nu iets bobbelige opervlak weer glad strijken de koolstof band zal je moeten vervangen om je vleuggel sterk te houden an als de vleugel een huid heeft van glasvezel of iets dergelijks zal je ook hiervan een stukje moeten vervangen

Hallo Edwin. Heb je gisteravond gesproken. (Was met die rode auto.) Zonde, zo'n crash. Toestel vloog goed. Veel succes met het herstel.

Schuim aan de binnenkant (weet niet welk soort) glasvezel met epoxy aan de buitenkant. Pas geleden dacht ik ook met stoom een knik uit een aileron te halen maar dat liep uit op een drama. Kwam misschien omdat het een stoomstrijkijzer was...

Hmm da's erg zonde en vooral vervelend voor je.

Zie ik goed dat de romp van carbon is ? En zo ja, heb je dan de antenne van je ontvanger buiten de romp hangen ? Het is een bekend gegeven dat carbon en het 2.4 gHz radiosignaal slecht samengaan, waardoor de binding verloren kan gaan. Er bestaan hiervoor z.g. "carbon-ontvangers" , zoals de AR6255. Deze ontvanger heeft twee langere antennedraden welke buiten de romp gelegd kunnen worden.

Ik heb hierdoor al een keer een DLG total loss gehad, en gebruik daarom dit soort ontvangers.

Failsafe stel je in bij Spektrum door de ontvanger te binden met de stuurvlakken in de positie die je wil. Om dit goed te doen moet je dus de knuppels van je zender in de stand zetten die je wilt, en dan binden met de ontvanger. Ik kom altijd een handje te kort als ik dat doe dus vraag altijd mijn dochter om even te helpen daarbij.......:)

Hoi Huey, dank voor je medeleven :-) en je bind tip

Ik heb de antennedraden inderdaad naar buiten hangen. Dat werkt heel goed. Het probleem zit in de voeding denk ik. de 4 cells NIMH zijn in combinatie met 2x pull servo's en een telemetry setje blijkbaar niet sterk genoeg en willen nog al eens ruim onder de 5v duiken.
IK zit nu te twijfelen tussen 5 cels NIMH of een 2S lipo. Moet ik daar dan een spanningsregelaar tussen zetten? Hebben jullie nog tips hiervoor?

> Waarschijnlijk stond ook nog eens mijn fail safe niet goed ingesteld. Nu waarschijnlijk gas dicht en dus bij mij flaps vol uit. Hoe kun je dat eigenlijk testen?

Je zender uitzetten.

> Trekt dat pull systeem dan zo snel alles leeg? Servo's 2 D47(daaraan zat nu het nieuwe pull gebeuren)

Dat is afhankelijk van de sterkte van je veren de de overbrengsverhouding van servo naar het roer. Probeer de overbrengings dusdanig te maken dat je de volledige uitslag van je servo gebruikt, als de servo's brommen in de neutraalstand (en dit is niet weg te krijgen door tijdelijk een kleine uitslag te geven) zijn de veren waarschijnlijk te sterk.

Bas

Zojuist even kokend water geprobeerd op de knikken en dat is er inderdaad heel wat beter op geworden. Je ziet het nog wel wat, maar toch. Ik ga proberen er nog wat CA onder te krijgen om het nog iets vlakker te krijgen.

Nog tips voor voeding van de ontvanger?

Zojuist even kokend water geprobeerd op de knikken en dat is er inderdaad heel wat beter op geworden. Je ziet het nog wel wat, maar toch. Ik ga proberen er nog wat CA onder te krijgen om het nog iets vlakker te krijgen.

Wat voor Servo's heb je in de Vleugel? als daar bijvoorbeeld D60 in zit zou je gewoon rechtstreeks een 2S lipo kunnen gebruiken ( bijvoorbeeld een zippy 350 mah 2S) met je telemetrie kan je dan mooi de spanning in de gaten houden.

andere oplossing is 1S met een booster maar dan werkt je telemetrie niet, de booster zorgt nl voor 5V totdat de accu leeg is, dan valt hij weg en ben je te laat.

Je failsave test je door gewoon je zender uit te zetten, als je ontvanger het Signaal kwijt is zal hij binnen enkele seconden naar de failsafe mode gaan. ( dit werkt natuurlijk niet als je ontvanger geen spanning meer krijgt.

het instellen van de failsafe bij spectrum gaat alsvolgt
eerst binden met het vliegtuig en stel je je hele zender in totdat hij vliegklaar is
dan stel zet je alles op de failsafe psoitie ( ik doe vol remmen en richting een klein tikje)
dan alles uit ( maar de zender in de zelfde positie houden) bindplug op de ontvanger en dan de stroom er weer op. daarna de zender aan met de bindknop ingedrukt ( en de zender nogsteeds in de fail instellingen) deze positie onthoud de ontvanger nu in het geheugen als 0 positie, dus als het zend signaal weg valt dan neemt hij deze positie aan

bind plug er af en alles weer naar de gewone positie

als je nu je zender uit zet dan gaat hij als het goed is naar de fail positie, zet je je zender weer aan dan gaat hij weer naar normaal

Waarschijnlijk zijn de kernen van Depron. Gewone CA lost dit op, dus Foam-Safe CA of epoxy gebruiken.

Dank voor alle meedenkers :-)

Model is inmiddels weer opgepiept en doet t weer. Nog wel een beetje huiverig qua accu's... Waar ik tot voor kort een hele middag op één 4 cels NiMH batterijtje deed, zit ik nu voortdurend op m'n voltage uitlezing te kijken. Vanmiddag met 2 cel Lipo 350 maH 3 kwartier gevlogen. Thuis zat er nog 70 % in. Heb wel t idee dat mn servo's in de vleugel (D60) nu meer herrie maken, ik gebruik geen regelaar. Heb ook nog ronde 1 cel lipo's besteld met booster kijken wat het verschil is...

Nu verder met het afbouwen van mn Stark...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back