marco bosch zei:
hezik heli vliegen en vliegtuig vliegen zijn net zo gevaarlijk .
Nee dat is het dus niet. Bladen van een heli zijn fors groter en zwaarder dan een prop van een gemiddeld vliegtuig. Daarnaast bestaat een vliegtuigprop eigenlijk altijd uit 1 deel. Bladen moet de eindgebruiker er zelf inschroeven.
Een vliegtuig heeft uit zichzelf een voorspelbaar gedrag. Als ik tijdens het vliegen mijn zender in de sloot gooi, is het vervolg van welke kant het vliegtuig op gaat voorspelbaar. Het aantal onderdelen wat er 'af' kan vliegen, is beperkt tot 1 (de prop), die dan wel gelijk gevaarlijk is.
Een heli is uit zichzelf totaal onvoorspelbaar. Als je tijdens het vliegen de zender in de sloot gooit, is er niemand die kan voorspellen welke kant het op gaat. Het kan bv. ook achteruit gaan, wat een vliegtuig niet kan. Helibladen kunen afknappen, delen van de kop kunnen rondgeslingerd worden, tailblades kunnen alle kanten opvliegen.
Sure, als men er met verstand mee omgaat, is een heli niet levensbedreigend gevaarlijk ofzo, dat ben ik met iedereen hier eens. Maar ga niet ontkennen dat een heli inherent gevaarlijker is dan een vliegtuig.
Een vliegtuig wat torqrolled is helemaal niet gevaarlijk, en al helemaal niet zoals een heli. Als de motor er mee kapt komt hij recht naar beneden, meer niet. Je argument 'een heli heeft heck' slaat nergens op; een vliegtuig heeft roeren. Zelfde fenomeen. Heck werkt ook alleen als die aangedreven wordt, net zoals de roeren de motor nodig hebben voor airflow.